Brevetkalender 2023

Brevetkalender 2023
Med en bekant som omkom förra året under en brevet i USA är jag inte så sugen på långturer på vägar med mycket trafik eller där vägarna känns otrygga.

Vilka 20 och 30 mila rundor anses som lugnast på kalendern för i år?

Jag har kört en del i USA och visst, finns det farliga vägar i USA.

Men jag tror knappast att det finns något 200 eller 300 lopp i Sverige som skulle kunna beskrivas som farligt. Alla arrangörer lägger stor möda på att ta fram så fina banor som möjligt. Vi bor i ett stort land och de flesta är ganska stolta över det som kringliggande landskap kan bjuda på. Jag skulle tippa att 95% av loppen går i glesbygd.

De allra lugnaste är förmodligen lopp med start (och mål) på Billingehus i Skövde, och det gäller alla distanser.

Brevetkalender 2023
Hej, tack för svar. Jag är övertyad om att de som tar fram rutterna anstränger sig för att göra dessa så trevliga och lugna som möjligt. Ska förtydliga att det är turer med utgångspunkt från Stockholm som i första hand är intressant för mig, och kanske därav frågan. På 20 å 30 mila distansen kommer man ju inte så långt ut ur storstockholm då.

Ställer frågan igen, i hopp om bättre svar.

Vilka är de vackraste och lugnaste breveterna i 20 och 30 mila distans med utgångspunkt från Stockholm? Turer som innehåller grussträckor föredras.

Brevetkalender 2023
Hej, tack för svar. Jag är övertyad om att de som tar fram rutterna anstränger sig för att göra dessa så trevliga och lugna som möjligt. Ska förtydliga att det är turer med utgångspunkt från Stockholm som i första hand är intressant för mig, och kanske därav frågan. På 20 å 30 mila distansen kommer man ju inte så långt ut ur storstockholm då.

Ställer frågan igen, i hopp om bättre svar.

Vilka är de vackraste och lugnaste breveterna i 20 och 30 mila distans med utgångspunkt från Stockholm? Turer som innehåller grussträckor föredras.
Nu vet jag inte om du räknar Uppsala till Stockholm, men Randonneur Stockholm har ju lopp som startar här. På dess 20-milare är du nästan direkt ute på fina lågtrafikerade vägar (dock inte grus). Tror det gäller i mångt och mycket på 30-milaren också.

Brevetkalender 2023
Såvida arrangörerna inte planerar in stora ändringar i rutterna är det bara sportgrus av Randonneur Stockholms lopp som innehåller en större andel grusväg.

Brevetkalender 2023
Jag har nog bara cyklat 4 - 5 st på 200 eller 300 från Stockholm. Några av dem har LITE grus. Många långcyklister verkar tro att grusväg är 50/50 överleva eller inte (på UTU som är betydligt längre varnades det för 50 meter grus mellan två asfalterade cykelvägar). Den enda som har mycket grus är Södertälje sportgrus på hösten. Av de jag kört har ingen haft mer än mycket korta sträckor på större vägar. Oftast cyklar vi på de minsta asfalterade vägarna.
Vad som är farligast kan diskuteras, har man otur är den lokala världsmästaren i rally ute och tränar på de små och otrafikerade vägarna (vägar där farbror blå inte finns).

Brevetkalender 2023
Det finns ju också andra aspekter såsom tidpunkt på dygnet när en sträcka cyklas och bredd på vägren som kan påverka hur säker vägen är/upplevs vara.

Om man t.ex. tar Täbys 20- och 30-milare är ju vägen upp mot Vallentuna (Arningevägen) inte så kul att cykla och ffa inte när det är mkt trafik. Å andra sidan, när man startar på morgonen brukar det inte vara så farligt med trafik, ffa inte på 30-milaren då ju starten är kl 7. Dessutom finns en vägren som inte är helt orimlig at cykla på, i alla fall till skillnad från t.ex. 225:an efter Fituna på Södertäljes 20-milare som går under namnet Södertörns pärla. Där är vägrenen väldigt smal.

Jag tycker det är jättesvårt att ge några tydliga råd då man inte vet hur frågeställaren resonerar kring olika "oönskade aspeker" - vad är OK och vad är inte OK?

Vad gäller Sportgrus så är den ju inte heller någon ren grusvägstur. T.ex. verkar rutten i fjol ha inkluderat Tvetavägen som om man verkligen ogillar biltrafik kanske är otrevlig nog.

Brevetkalender 2023
Jo risk är väldigt subjektivt och vilken typ av risk individen är okej att utsätta sig själv för varierar stort. Inte helt lätt att ha den diskussionen här utan längre ingående inlägg med exempel. Förvisso intressant men gör det hellre IRL över en öl.

Jag tror jag ska ta era svar på det viset att det kanske inte finns så många rutter med specifikt dåliga sträckor. Ut och prova helt enkelt. Vi ses i vår!

Senast ändrad:
Brevetkalender 2023
Om jag skulle plocka bort två turer bland Randounneur Stockholms 20- och 30-milare skulle jag säga Täbys 20-milare och den 20-milare från Barkarby som gått under namnet Nya vårrundan. Inte så att jag personligen är orolig över att cykla dem, men om man rankar turerna tror jag att de hamnar på nedre delen ur din synvinkel. Sen har jag inte cyklat alla så helt rättvisande är det kanske inte.

Brevetkalender 2023
Ett annat tips är Trafikverkets databas. (Inte den med grusvägar). Där kan man se bilar per dygn. På så vis brukar jag leta fram vägar som är extremt lågt trafikerade (oavsett slitlager).

Brevetkalender 2023
Roadfinder som Håkan länkade till verkar ju rätt bra för just det ändamålet.

Alltså, jag är inte helskraj för långrundor men efter min bekantas bortgång har jag lite mer respekt för aktiviteten. Risk och konsekvensanalysen för en brevet ser ju rätt annorlunda ut än min dagliga pendling till jobbet. När man är ute på brevet är förvisso sannorlikheten att något skulle hända väldigt låg, men exponeringstiden är lång...

Men nu kanske den här tråden ska återgå till ämnet, kalendern, I digress.

Brevetkalender 2023
Roadfinder som Håkan länkade till verkar ju rätt bra för just det ändamålet.

Alltså, jag är inte helskraj för långrundor men efter min bekantas bortgång har jag lite mer respekt för aktiviteten. Risk och konsekvensanalysen för en brevet ser ju rätt annorlunda ut än min dagliga pendling till jobbet. När man är ute på brevet är förvisso sannorlikheten att något skulle hända väldigt låg, men exponeringstiden är lång...

Men nu kanske den här tråden ska återgå till ämnet, kalendern, I digress.
På de flesta av Randonneur Stockholms turer skulle jag säga att andelen tid som tillbringas på "problematiska" vägavsnitt är tämligen låg. Viktar man in trafikmängden när dessa "problematiska" avsnitt passeras skulle jag säga att problemet minskar då dessa bitar oftast kommer i början (och slutet) av loppen och trafiken ofta inte hunnit komma igång på riktigt i början av loppen.

Brevetkalender 2023
Så klart man blir fundersam om en bekant omkommer under ett brevetlopp. Men så allvarliga olyckor har vi lyckligtvis varit förskonade från i Sverige.
Själv har jag kanat på asfalt 3-4 gånger under min 33-åriga randonneur”karriär”. Men det har alla gånger varit klungkrascher eller självförvållat.

Brevetkalender 2023
Någon uppdatering om Södertäljes lopp @Grimpeur? Tänkte köra 30-milaren 6/6 med sällskap som behöver förbereda sig lite, vill bara kolla att den kommer att gå som planerat.
Vi kommer att arrangera loppen på de datum som annonserats på Happy. Anledningen till att de inte finns med på anmälningssidan är att det inte är helt klart med ny startplats, men vi har inte gett upp hoppet. Då det är lite opedagogiskt att publicera lopp med okänd startplats (eller en som det kanske blir). Då risken är att personer åker till fel startplats.

Brevetkalender 2023
Är du säker på att sportgrus inte kommer att köras? Jag hade gissat att Södertäljes 200 km den 23/9 hade varit på den banan. Är dock inte säker så arrangören bör nog kontaktas om intresse finns och du inte är säker på att sportgrus inte körs det datumet.
Hej.

Södertäljes Sportgrus kommer att köras den 9/9 i år.
Starten kommer vara vid den gamla startplatsen (Circle K macken) kl 9.
Hurra!

Brevetkalender 2023
Nu har jag fått nästan alla kort och medaljer för 2023. Jag cyklade 2st 400K, en i maj och en på jubileumsdagen i juli. För loppet i maj har jag fått en trekantig medalj. Skulle den varit rund som alla andra medaljer?

Brevetkalender 2023
Nu har jag fått nästan alla kort och medaljer för 2023. Jag cyklade 2st 400K, en i maj och en på jubileumsdagen i juli. För loppet i maj har jag fått en trekantig medalj. Skulle den varit rund som alla andra medaljer?
Är det någon annan som fått medalj för 400K-lopp under 2023 som kan berätta vilken form den hade? :-) Jag hade förväntat mig en rund medalj för första loppet och en "specialmedalj" för jubileumsloppet men kanske det är så att alla 400K under 2023 ger specialmedaljen?

Tillbaka
Topp