Brevetkalender för 2018

Brevetkalender för 2018
Bengt-re sa:
Peth sa:
Vad är detta? Ingen 40-milare från Uppsala och ingen 20-milare i oktober. Hade ju tänkt satsa på en serie med start i Uppsala. Oerhört besviken!

Olle har slutat? Svårt att organisera många lopp med få funktionärer.

Måste ju gå att lösa på något sätt. Alternativet om man vill starta övriga lopp i Uppsala och köra serien i ordning är, som det ser ut, att ta sig till Sundsvall eller Örebro. Alla andra 400k inom rimligt avstånd går tidigare på året.

Brevetkalender för 2018
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
Vad är detta? Ingen 40-milare från Uppsala och ingen 20-milare i oktober. Hade ju tänkt satsa på en serie med start i Uppsala. Oerhört besviken!

Olle har slutat? Svårt att organisera många lopp med få funktionärer.

Måste ju gå att lösa på något sätt. Alternativet om man vill starta övriga lopp i Uppsala och köra serien i ordning är, som det ser ut, att ta sig till Sundsvall eller Örebro. Alla andra 400k inom rimligt avstånd går tidigare på året.

Noterade det samma. Lite tråkigt, men det är mycket jobb ändå att ordna lopp så man kan väl inte räkna kallt med att det finns eldsjälar som har tid, lust och ork.

Det kommer kanske tillbaka fler starter från uppsala 2019? Örebro är inte jettlångt bort heller iofs och de hade många starter.

Brevetkalender för 2018
Jag har nog bara undantagsvis cyklat serien i ordning... det har vid flera tillfällen blivit så att antingen 300 eller 400 blivit hängande till sensommaren.

Tycker inte det spelar så stor roll. Alla distanser har sin egen dynamik så det är inte bara distansen som avgör hur hårt det blir.

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Tycker inte det spelar så stor roll. Alla distanser har sin egen dynamik så det är inte bara distansen som avgör hur hårt det blir.

+1000
Jag har kört flygande kilometer på velodromen i Falun några gånger, tror aldrig jag mått sämre på en cykel...eller efter. Kanske när jag kört 5x30 sekunder all out med 5 min vila :-)

Brevetkalender för 2018
Håller med - ju kortare det är, desto mer hybris drabbas man av och desto större är risken att man ligger i diket och gråter med 5 mil kvar. Å andra sidan är en 40-milare faktiskt ganska lång så det hela går nog på ett ut.

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Jag har nog bara undantagsvis cyklat serien i ordning... det har vid flera tillfällen blivit så att antingen 300 eller 400 blivit hängande till sensommaren.

Det tråkiga var väl iofs bristen på 300/400 hösten 2018 med start i stockholms län.

Brevetkalender för 2018
Varje distans har sin charm och sina svårigheter. Men alla har det gemensamt att hur jobbigt det blir till största delen beror på vad man gör det till.

Brevetkalender för 2018
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Det tråkiga var väl iofs bristen på 300/400 hösten 2018 med start i stockholms län.

Ska erkänna att jag har dålig koll på exakt var länsgränserna går...

hursomhelst så är det väl ganska vanligt att säsongen är lite framtung.

I Malmö kan man köra en SR mellan 4 augusti och 22 september om man vill.

Ganska trevligt att spara lite till sensommaren, man är ofta i bra form då.

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Iaf för oss gubbar. Du är väl i form jämnt du!

Brevetkalender för 2018
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Eller kanske jag aldrig är i form? Tur och talang ;)

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Hängivenhet, ungdom och bra gener!?

Brevetkalender för 2018
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Haha, det säger en del om sporten att en 34-åring klassas som ”juniorajävel” (tänk malmöitiska)!

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Haha, det säger en del om sporten att en 34-åring klassas som ”juniorajävel” (tänk malmöitiska)!

Hmm.. Jo - lite gubbig hobby detta kanske.

Brevetkalender för 2018
Det pratas så mycket om missär och lidande. Jag undrar istället.. Vilka är Sveriges vackraste rundor? Om man är beredd att ta bilen, vilka orter vill man starta i?

Brevetkalender för 2018
Misär och lidande går att uppleva på både fina och lite tråkigare banor.

Personligen har jag bara cyklat två olika 20-milare och en 30-milare från Södertälje/Tumba, 20, 30 och 40-milare från Täby och 20-milare från Barkarby och Uppsala. Har svårt att utse någon klar vinnare. Jag kan möjligen säga att Täbys 20- och 40-milare samt Barkarbys 20-milare inte vinner i min bok. Täbys 20-milare saknar till stor del de där fina småvägarna som jag gillar. 40-milarens största nackdel är passagen genom Stockholm, som förvisso görs tidigt på morgonen men inte är ngt som jag cykelmässigt uppskattar. Barkarbys 20-milare tycker jag är lite trälig ut till Märsta. Sen är ju en del av vägarna uppe i Dalarna på Barkarbys 60-milare riktig turistpropaganda. Har inte cyklat turen, men har hygglig koll på vägsträckningen.

Brevetkalender för 2018
I stockholm så tycker jag att Täbys 30 är den finaste. Barkarbys 20 och 30 är också bra. Barkarbys 40 är riktigt fin eftersom den har kvällstart. Det var ett tag sen jag körde Södertäljes men deras 60 är mullig. Uppsalas breveter blev riktigt uppskattade förra året.

Brevetkalender för 2018
Alla Södertäljes banorna är riktigt bra, 2 olika 20-milare av vilka jag kört den ena officiellt och den andra med egen nattstart (slottsrundan). 100-milaren är grädden på moset.

Täbys 20 är ok men borde dras lantligare till Rimbo (via Kårsta/Lissinge). 30:an är riktigt bra och 40 är Mälaren runt +lite extra. 60-mil från Täby är en klassiker, Uppland, Sörmland, Närke, Dalarna, Västmanland ger en omväxlande rutt.

Barkabys banor har jag bara cyklat två 20-milare som jag uppskattade, en vinter (kort-Mälaren) och en runt Skokloster. Resten har jag ingen åsikt om.

Uppsalas sträckor har jag rullat den kortaste och den längsta, bägge fantastiskt fint lagda. Jag ska försöka få till 30:an nästa år också, synd att 40-mil inte längre finns på programmet.

På önskelistan står Göteborgs norra och någon Örebrosträcka inför 2018. Utanför "komfortzonen" så är det bara Malmös 40-milare som jag testat och den var mycket bra. Sen har jag längtat efter att cykla Sundsvalls 60-milare, inte många lamp timmar på den.

En BRM600 med start 18-20 vore också av intresse.

Senast ändrad:
Brevetkalender för 2018
Kul!
Tack för alla tips. Får se om jag drar mig till Stockholm någon av rundorna.
Nu när jag lusläst kalendern är jag lite sugen på att köra hela serien i Linköping, som avverkar den i maj mer eller mindre.

Brevetkalender för 2018
Jag har bara kört Barkarbys 30-milare och tycker den var riktigt fin. I övrigt så tycker jag att Barkarbys 60-milare och Malmös 60-milare "Blekingerundan" verkar riktigt fina. Det baserat på att jag nu bor 400 m från där Dalarundan går och är uppvuxen i Karlskrona några kilometer från där Blekingerundan går och har cyklat väldigt mycket på de vägar som banorna består av.

Har även bott o Halmstad några år och cyklat mycket både norr och söder om staden, så kan tänka mig att "Västkustrundan" från Malmö är fin...särskilt om man prickar en dag utan mycket vind :-)

Brevetkalender för 2018
Det finns många fina vägar i Svea rike, det kluriga är att när man ska rita brevetbanor behöver man också hitta bra platser för kontrollerna, särskilt på de längre distanserna.

Brevetkalender för 2018
nieves sa:
NLC sa:
Det finns många fina vägar i Svea rike, det kluriga är att när man ska rita brevetbanor behöver man också hitta bra platser för kontrollerna, särskilt på de längre distanserna.
Smärtgränsen går nog vid 100 km för dom flesta.

Det finns ju en nedre smärtgräns också - det ska inte behövas orimligt många kontroller för att (någorlunda) verifiera att folk följt banan.

Brevetkalender för 2018
Borde inte det där kunna lösas i en ganska snar framtid med automatiskt bildtagande, säg 1 gång/min, med en liten kamera fäst på tex styret och att dessa bilder skickas till arrangören i realtid. Tekniken finns (väl?) redan så det är väl bara konservativa typer såsom undertecknad som hindrar detta. Då skulle man ju kunna lägga banorna utan att bry sig om stämpelpunkter och därmed helt fokusera på att få ihop en trevlig runda av rätt längd.

Brevetkalender för 2018
GoranS sa:
Borde inte det där kunna lösas i en ganska snar framtid med automatiskt bildtagande, säg 1 gång/min, med en liten kamera fäst på tex styret och att dessa bilder skickas till arrangören i realtid. Tekniken finns (väl?) redan så det är väl bara konservativa typer såsom undertecknad som hindrar detta.
Glöm inte att det är fransmän som skriver reglerna........

/Håkan

Brevetkalender för 2018
GoranS sa:
Borde inte det där kunna lösas i en ganska snar framtid med automatiskt bildtagande, säg 1 gång/min, med en liten kamera fäst på tex styret och att dessa bilder skickas till arrangören i realtid. Tekniken finns (väl?) redan så det är väl bara konservativa typer såsom undertecknad som hindrar detta. Då skulle man ju kunna lägga banorna utan att bry sig om stämpelpunkter och därmed helt fokusera på att få ihop en trevlig runda av rätt längd.

1 gång / min känns ju som hyfsat "over kill". Ska man modernisera skulle det väl räcka om man skickade in GPS rutten eller om rundan fanns i Strava så den reggades där och om det inte räcker 1-4 fotostämplingar vid någon/några ortsskyltar beroende på hur lång rundan är.

Eftersom det inte är någon tävling känns ju nuvarande system helt ok, kan tycka att det finns en charm i att man bibehåller ursprungskonceptet i möjligaste mån.

Brevetkalender för 2018
Jocke77 sa:
GoranS sa:

1 gång / min känns ju som hyfsat "over kill". Ska man modernisera skulle det väl räcka om man skickade in GPS rutten eller om rundan fanns i Strava så den reggades där och om det inte räcker 1-4 fotostämplingar vid någon/några ortsskyltar beroende på hur lång rundan är.

Eftersom det inte är någon tävling känns ju nuvarande system helt ok, kan tycka att det finns en charm i att man bibehåller ursprungskonceptet i möjligaste mån.
Nu har jag inte koll på hur det är med editeringsmöjligheter för GPS-rutter men jag inbillar mig att det borde gå att editera dessa. Borde vara mer jobb att försöka fejka till en bild i minuten. Om man börjar lägga banor som är väldigt snirkliga garanterar någon enstaka fotostämpling inte så mycket. Det hela är dock bara ett rent hypotetiskt resonemang då det ju dels väsentligen bara är självbedrägeri att fuska på ett brevet och dels så tror jag, som HåkanC, att fransmännen aldrig skulle införa något sådant. Och, personligen spelar det mig ingen större roll, stämpelkort funkar fint för mig.

Brevetkalender för 2018
HåkanC sa:
GoranS sa:
Borde inte det där kunna lösas i en ganska snar framtid med automatiskt bildtagande, säg 1 gång/min, med en liten kamera fäst på tex styret och att dessa bilder skickas till arrangören i realtid. Tekniken finns (väl?) redan så det är väl bara konservativa typer såsom undertecknad som hindrar detta.
Glöm inte att det är fransmän som skriver reglerna........

/Håkan

Exakt så. På PBP har man magnetremsa som registreras automatiskt i kontrollerna men de kan ändå inte släppa stämpelkortet.
Gillar dock stämpelkorten. Annars blir det stressig ultracykling av allt.

Brevetkalender för 2018
+1 på korten, där står ju massor med kul. Minns en gång på en 600k när jag satt och läste i kortet (pre-smartphone) under ett besök på hemlighuset, skitroligt när man fick massa extra mil t.o.r för att hämta kortet igen.

Det är kort på Superrandonnee 600 också trots fotostämplingar. Utan kort kan man lika gärna cykla baklänges :)

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
nieves sa:
NLC sa:

Det finns ju en nedre smärtgräns också - det ska inte behövas orimligt många kontroller för att (någorlunda) verifiera att folk följt banan.

BeGe har en utmärkt 600 som går söderut med behov för ytterst få kontroller ...

https://www.gpsies.com/map.do?fileId=rxvwrlvcfhnrilna

Man börjar längta efter en kontroll och är det varmt, får man tänka på vatten ...

Brevetkalender för 2018
dlridings sa:
ohellstrom sa:
nieves sa:
NLC sa:

Man börjar längta efter en kontroll och är det varmt, får man tänka på vatten ...

Den ser rätt giftig ut... med morgonstart och mitt normala tempo ser det, vid en snabb titt, ut att vara noll service (utöver vatten, som brukar gå att hitta i kyrkor eller trädgårdar) mellan Laholm och Kungsbacka (och har man kommit till Kungsbacka kan man ju lika gärna cykla till Mölndal. Det väldigt ödsligt från Laholm och norrut när man håller in i landet.

Jag har inget alls emot kortet eller kontroller. Dilemmat är bara att när man försöker lägga banor på fina småvägar så blir man ibland tvungen att ha ganska tätt mellan kontrollerna (även om dessa kan vara fotokontroller) för att försäkra sig om att det inte är någon tråkig jävel som harvar sig fram ute på den (lite kortare) 2+1-vägen med vajer, långtradare och hela härligheten... Kan inte folk bara cykla banan? Eller iallafall inte lägga upp sin aktivitet på strava om de inte följer banan så jag slipper se det...?

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
dlridings sa:
ohellstrom sa:
nieves sa:
NLC sa:

Den ser rätt giftig ut... med morgonstart och mitt normala tempo ser det, vid en snabb titt, ut att vara noll service (utöver vatten, som brukar gå att hitta i kyrkor eller trädgårdar) mellan Laholm och Kungsbacka (och har man kommit till Kungsbacka kan man ju lika gärna cykla till Mölndal. Det väldigt ödsligt från Laholm och norrut när man håller in i landet.

Jag har inget alls emot kortet eller kontroller. Dilemmat är bara att när man försöker lägga banor på fina småvägar så blir man ibland tvungen att ha ganska tätt mellan kontrollerna (även om dessa kan vara fotokontroller) för att försäkra sig om att det inte är någon tråkig jävel som harvar sig fram ute på den (lite kortare) 2+1-vägen med vajer, långtradare och hela härligheten... Kan inte folk bara cykla banan? Eller iallafall inte lägga upp sin aktivitet på strava om de inte följer banan så jag slipper se det...?

Jag minns inte många kyrkor. Som sagt, vatten är ett litet problem mellan Gällinge och Ljungby. Reftele, om jag minns rätt.

Jag har nog kört fel någon gång. Aldrig avsiktligt och aldrig "kortare" ... Fotokontroll tycker jag är kul, framförallt på det sättet Milslukaren ville ha det på den sista 400 jag körde (uppe på Milslukarens FB-sida).

En gång körde jag fel första gången på HCK:s 600 norrut. Det regnade, och jag överdriver inte, i 16 timmar. Vi svängde i Charlottenberg och GPS dog. Jag visste att banan hade ändrats sedan de första åren. Vi skulle inte genom Åmotfors.

I mörkret, kring midnatt, kom vi till en korsning. Skylten till vänster sa "Åmotfors". Skylten till höger, ett samhälle jag visste att vi skulle åka igenom. "Nej, vi ska inte genom Åmotfors."

Det visade sig att efter 100 meter, om man svängde vänster, skulle man svänga igen och sedan komma till det andra samhälle på en rakare väg. Vi svängde till höger. 6 mil senare, efter en halvmåne nästan in i Norge, kom vi på banan igen.

Det var gott att lägga sig i Karl den XII:s källare i Årjäng.

Men som du skriver ... ni som är snabba och hamnar norr om Laholm mitt på natten ... det är inte mycket, nej. En kyrka i Östra Frölunda, 10 km uppåt därefter, en övergiven Horred. Nedanför Fjäråskyrka finns ett skjul med "drickesvatten". Då får man lämna banan någon km.

Jag brukar ha en vattennyckel i bakfikan. Dessa obemannade bensinstationer har (ibland) en kran, fast inget handtag.

Brevetkalender för 2018
bsandborgh sa:
Kalendern för nästa års brevetlopp i Sverige finns nu här: http://www.randonneurs.se/Kal2018.htm
Med Flèchen och Randonneur Stockholms 150-milare har ni 143 lopp att satsa på.
150-milaren med start i Uppsala 21 juli. Trondheim tor. Från domkyrka till domkyrka till domkyrka, typ.

Finns det redan nu något spår för 150-milaren man kan nörda ner sig i?

Domkyrkor är ju häftigt att ha som riktmärke. In mot Uppsala kan man på vissa rundor se tornen ganska länge om man inte cyklar så snabbt. Men de har väl ingen servering av trekantsmackor och drickyoghurt?

Brevetkalender för 2018
IngvarW sa:
bsandborgh sa:
Kalendern för nästa års brevetlopp i Sverige finns nu här: http://www.randonneurs.se/Kal2018.htm
150-milaren med start i Uppsala 21 juli. Trondheim tor. Från domkyrka till domkyrka till domkyrka, typ.

Domkyrkor är ju häftigt att ha som riktmärke. In mot Uppsala kan man på vissa rundor se tornen ganska länge om man inte cyklar så snabbt. Men de har väl ingen servering av trekantsmackor och drickyoghurt?

Domkyrkorna i Roskilde och Lund syns också på långt håll. Konceptet har STOR utvecklingspotential ;)

Brevetkalender för 2018
ohellstrom sa:
IngvarW sa:
bsandborgh sa:

Domkyrkorna i Roskilde och Lund syns också på långt håll. Konceptet har STOR utvecklingspotential ;)

Bah, så sakralt!

Brevetkalender för 2018
NLC sa:
ohellstrom sa:
IngvarW sa:
bsandborgh sa:

Bah, så sakralt!

Som randonneur kanske man behöver lite andlig spis om man inte tycker att timmar av stirrande på väg respektive cykeldator är kontemplation nog.

Brevetkalender för 2018
Ah, jag anar en intressant ny form:

1) Start och mål vid en viss domkyrka, vilken det är varierar från år till år.
2) Alla startar samtidigt
3) Alla Sveriges domkyrkor ska besökas (fotokontroll) men ordningen är upp till varje deltagare att själv bestämma

För icke-religiösa kan man införa motsvarande fast med hockeyhallar, IKEA-butiker eller, varför inte, cykelaffärer!?

Brevetkalender för 2018
NLC sa:
ohellstrom sa:
IngvarW sa:
bsandborgh sa:

Bah, så sakralt!

Lunds Lasarett och Herlev Sygehus då, om du vill ha mer användbara landmärken här i trakten ;)

Brevetkalender för 2018
GoranS sa:
Ah, jag anar en intressant ny form:

1) Start och mål vid en viss domkyrka, vilken det är varierar från år till år.
2) Alla startar samtidigt
3) Alla Sveriges domkyrkor ska besökas (fotokontroll) men ordningen är upp till varje deltagare att själv bestämma

För icke-religiösa kan man införa motsvarande fast med hockeyhallar, IKEA-butiker eller, varför inte, cykelaffärer!?

Ungefär som Rapha 12 hills. Sedan var väl det där rejset i Japan, The Japanese Odyssey, upp på en del berg under ett par dagar ungefär samma upplägg som 12 hills fast längre, högre och jobbigare.

Tillbaka
Topp