ohellstrom sa:
dlridings sa:
ohellstrom sa:
nieves sa:
NLC sa:
Det finns många fina vägar i Svea rike, det kluriga är att när man ska rita brevetbanor behöver man också hitta bra platser för kontrollerna, särskilt på de längre distanserna.
Smärtgränsen går nog vid 100 km för dom flesta.
Det finns ju en nedre smärtgräns också - det ska inte behövas orimligt många kontroller för att (någorlunda) verifiera att folk följt banan.
BeGe har en utmärkt 600 som går söderut med behov för ytterst få kontroller ...
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=rxvwrlvcfhnrilna
Man börjar längta efter en kontroll och är det varmt, får man tänka på vatten ...
Den ser rätt giftig ut... med morgonstart och mitt normala tempo ser det, vid en snabb titt, ut att vara noll service (utöver vatten, som brukar gå att hitta i kyrkor eller trädgårdar) mellan Laholm och Kungsbacka (och har man kommit till Kungsbacka kan man ju lika gärna cykla till Mölndal. Det väldigt ödsligt från Laholm och norrut när man håller in i landet.
Jag har inget alls emot kortet eller kontroller. Dilemmat är bara att när man försöker lägga banor på fina småvägar så blir man ibland tvungen att ha ganska tätt mellan kontrollerna (även om dessa kan vara fotokontroller) för att försäkra sig om att det inte är någon tråkig jävel som harvar sig fram ute på den (lite kortare) 2+1-vägen med vajer, långtradare och hela härligheten... Kan inte folk bara cykla banan? Eller iallafall inte lägga upp sin aktivitet på strava om de inte följer banan så jag slipper se det...?
Jag minns inte många kyrkor. Som sagt, vatten är ett litet problem mellan Gällinge och Ljungby. Reftele, om jag minns rätt.
Jag har nog kört fel någon gång. Aldrig avsiktligt och aldrig "kortare" ... Fotokontroll tycker jag är kul, framförallt på det sättet Milslukaren ville ha det på den sista 400 jag körde (uppe på Milslukarens FB-sida).
En gång körde jag fel första gången på HCK:s 600 norrut. Det regnade, och jag överdriver inte, i 16 timmar. Vi svängde i Charlottenberg och GPS dog. Jag visste att banan hade ändrats sedan de första åren. Vi skulle inte genom Åmotfors.
I mörkret, kring midnatt, kom vi till en korsning. Skylten till vänster sa "Åmotfors". Skylten till höger, ett samhälle jag visste att vi skulle åka igenom. "Nej, vi ska inte genom Åmotfors."
Det visade sig att efter 100 meter, om man svängde vänster, skulle man svänga igen och sedan komma till det andra samhälle på en rakare väg. Vi svängde till höger. 6 mil senare, efter en halvmåne nästan in i Norge, kom vi på banan igen.
Det var gott att lägga sig i Karl den XII:s källare i Årjäng.
Men som du skriver ... ni som är snabba och hamnar norr om Laholm mitt på natten ... det är inte mycket, nej. En kyrka i Östra Frölunda, 10 km uppåt därefter, en övergiven Horred. Nedanför Fjäråskyrka finns ett skjul med "drickesvatten". Då får man lämna banan någon km.
Jag brukar ha en vattennyckel i bakfikan. Dessa obemannade bensinstationer har (ibland) en kran, fast inget handtag.