Brevetlopp i Sverige 2017

IngvarW sa:
Jag skall cykla ALLT ! .... eller i alla fall något lopp...

Tufft program med tre 20-milare, två 30-milare och en 40-milare både den 22/4 och 29/4.

Kan dock vara bra träning inför 6/5 då det är tre 30-milare och fyra 40-milare.

Lördagen därpå är det lite lugnare med bara en 40 milare. För att inte helt försoffas är det dock två 20-milare och fem 30-milare att avverka.

När vi kommit fram till 20/5 börjar det bli småsvettigt med två 20-milare, en 30-milare, fem 40-milare och två 60-milare.

Konstigt nog är 27:e maj rena vilohelgen med bara en 40-milare att avverka.

Även 3/6 är rätt lugnt med en 30-, två 40- och två 60-milare.

10:e juni är det dags att bita ihop igen och beta av fyra 60-milare.

Konkret sa:
Hur långa rundor bör man ligga och träna på för att fixa 40 och 60milarna?

Som newbie i år drog jag en 40-milare i början av juni. Ingen speciell extra träning utöver "vanlig" VR-träning, dvs rundor på 10-15 mil emellanåt samt någon 20-milare. De längre sträckorna kräver nog bara lite mer pannben än vanliga rundor.. :-) Hur man tränar pannbenet vet jag exakt inte men cykling i misärväder kan vara en grej.

Okej. Jag menade inte att man behövde träna 40 och 60 mils rundor för att fixa en, bara undrade vad den genomsnittliga randonören tränar på en lördag eller söndag. Jag brukar hålla mig kring 10-12 mil.
Lägga på 2-3 timmar så är man hemma helt enkelt!

Jag har cyklat 25 mil som mest i sträck men har även tex kört 185 mil på 9 dagar i sträck.

Pannbenet är faktiskt ganska bra. Jag är sugen på lite utmaningar så därför tror jag att detta kan passa mig.

Får man sånna där brevet medaljer att skryta med efteråt?
Är det apidura väskor som gäller till randonörer eller?

Det är nog blandat, Apidura är populära, även Ortlieb. Finns säkert många olika. Medaljerna brukar skickas ut efter att säsongen är avklarad.

Medalj får du välja om du vill ha eller inte. Utan medalj är det 100 kronor i startavgift, med en femtilapp ytterligare.

Vad gäller väskor har jag ingen aning. Har bara kört 40-milare som längst och då har det funkat med ryggfickor (+minimal sadelväska, sådan som rymmer en slang och möjlig däckavtagare).

Konkret sa:
Skickar man iväg sina resultat själv eller sköter det sig själv med medaljerna?
Brukar loppen innehålla mycket grusväg?

Klubben som anordnar breveten sköter detta. De samlar in startkorten, oftast (alltid?) lämnas korten in vid målgång där de senare hämtas av ansvarig. Sedan skickas korten ner till Frankrike (i slutet av varje säsong) och kommer tillbaka, tillsammans med medaljerna till klubben. Grusväg undviks i största möjligaste mån, om det nu inte är en speciell grusvägsbrevet, eller om det inte finns några alternativ. Men rent generellt, så är det minimalt med grusvägar.

Senast ändrad:
Det kan ju låta charmigt att korten skickas till Frankrike där de nagelfars av några farbröder i basker. Men så är inte fallet (längre?). Det som sker nu är att jag får en Excelfil med resultaten från den arrangerande klubben som jag sedan laddar upp på Audax Club Parisens hemsida. Sen kan jag ladda ner godkännandenumren och from nästa år även skriva ut klistermärkena som sedan postas tillbaka till arrangörsklubben.

bsandborgh sa:
Det kan ju låta charmigt att korten skickas till Frankrike där de nagelfars av några farbröder i basker. Men så är inte fallet (längre?). Det som sker nu är att jag får en Excelfil med resultaten från den arrangerande klubben som jag sedan laddar upp på Audax Club Parisens hemsida. Sen kan jag ladda ner godkännandenumren och from nästa år även skriva ut klistermärkena som sedan postas tillbaka till arrangörsklubben.

Snälla...

Förstör inte en bra historia med fakta. Vi vill så gärna tro på myten om åldrande franska farbröder som nagelfar korten drickandes ett glas gott vin....

bsandborgh sa:

Inga medaljer? Bara klistermärken? Gillade den första historien bättre :-(

Konkret sa:
bsandborgh sa:

Jag tror att de klistermärken som Bengt syftar på är de som klistras på korten från arrangörens sida. Jag antar att det är som någon slags officiellt godkännande/indikation på att rundan är registrerad. Har aldrig kört brevet annat än som enstaka trevliga långturer och har därför inte grävt ner mig i ämnet.

Så, betalar du bara de extra 50 kronorna och cyklar rundan så bör du kunna få lite metallskrot att lägga i en låda framåt hösten till. ;-)

Senast ändrad:
Konkret sa:
bsandborgh sa:
Det kan ju låta charmigt att korten skickas till Frankrike där de nagelfars av några farbröder i basker. Men så är inte fallet (längre?).

Jo, medaljer är det fortfarande för de som vill ha och medaljerna kommer från Frankrike och delas ut av arrangörsklubben efter avslutad säsong. Ibland en avsevärd tid efter avslutad säsong.

GoranS sa:
Tur att man aldrig betalt för någon medalj så att man slipper bli kränkt där också!

Jag har betalat för en medalj i år så får se om det dyker upp någon. Känns inte så viktigt i ärlighetens namn men kul test att se om det fungerar.

Bengt-re sa:
neron sa:
Längtar redan till den 7:e januari!!

Jag också underligt nog...

Troligen är man dum i huvudet...

Tror jag inte, är väl helt normalt att cykla 20 mil i januari :-). I min värld i alla fall men den kanske inte är någon bra referens.

Btw slängde min fru alla mina fina medaljer från min orienteringskarriär, även silvermedaljen från tiomila, irriterande. Får kanske ta och beställa brevetmedaljer för rejsen under 2017 ...

Tillbaka
Topp