Bridgestone MB4 [renoveringstråd]

marxos

Medlem
Hej! Behöver happyråd. Har köpt en Bridgestone MB4 (från -89 tror jag). Ambitionen är att få den i ok bruksskick, med fungerande växlar å bromsar. Ev också lätta några gram längs vägen (14,5 kg nu). Nu är följande monterat.

Vevparti Shimano Acera m330. Slitna drev alla tre. Gjord för fyrkantslager.

Framväxel saknas.

Utsliten kedja.

Bakväxel Shimano Exage Mountain. Tror sjuväxlad. Rätt sned, men funkar enl säljaren.

Frihjulsnav i gott skick, med sex växlar, på vad jag gissar är originalhjul.

Frambroms original Shimano Exage Mountain Cantilever. Tar dåligt, men har också dålig vajer och gamla belägg.

Bakbroms också Exage Mountain. Ev en sk U-broms. Kräver oxå vajer å belägg.

Börjar med drivlinan. Ser tre alternativ.
1. Hitta nya klingor, alt en n/w. Vevpartiet e rätt snyggt, å antar att det också funkar med resten av kitet. Men verkar va lite speciell bcd, med 64 på veven. Kan inte hitta klingor med typ 40t och bcd 64.

2. Byta vevpartiet till ett modernare. Byter jag samtidigt vevlager blir utbudet rätt stort. Annars gäller enklare Shimano, som iofs ofta gäller ändå, om få drev bak.

3. Byta än mer av drivlinan. Ska bakväxeln bytas bör väl också frihjulskassetten bytas? Och där är utbudet begränsat. Men finns väl ingen möjlighet till fler drev om inte också nav/hjul byts (och det hoppas jag kunna vänta med, även om ena hjulet är lite skevt).

Vad säger Happy?

Bilagor

• C9CC7164-0967-405D-B0C1-AC1A0E5C460D.jpeg
    C9CC7164-0967-405D-B0C1-AC1A0E5C460D.jpeg
    335.4 KB · Besök: 75
  • 43F62CB8-8853-4257-B2D2-73203496BBA9.jpeg
    43F62CB8-8853-4257-B2D2-73203496BBA9.jpeg
    268.6 KB · Besök: 52
  • 2D822795-3C97-469F-AF1A-C4BC61C19075.jpeg
    2D822795-3C97-469F-AF1A-C4BC61C19075.jpeg
    258.5 KB · Besök: 60
Skall den vara retro eller bara funktionell? Jag har en 7-delad frikrans liggandes om du vill ha liiite fler växlar ;-) du får den mot fraktkostnaden. Det låg ute ett par 7-delade retroreglage på happy igår vill jag minnas. Jag har eventuellt även en framväxel som nog skulle funka.

Är dreven "fubar" eller funkar dem? Ifall de är funkis kan du ju lika gärna behålla dem.

DarthVidar sa:
Skall den vara retro eller bara funktionell? Jag har en 7-delad frikrans liggandes om du vill ha liiite fler växlar ;-) du får den mot fraktkostnaden. Det låg ute ett par 7-delade retroreglage på happy igår vill jag minnas. Jag har eventuellt även en framväxel som nog skulle funka.

Är dreven "fubar" eller funkar dem? Ifall de är funkis kan du ju lika gärna behålla dem.

Primärt funktionell, men vill inte förnya i onödan. Håller gärna stilen med mer silver än svart t ex. Och vad jag läst mig till e gamla Exage-växlar driftsäkra.

Superschysst om du kan skicka frikrans med extra växel! Original reglage för bakväxeln har jag, å enl uppgift ska det funka.

Jag tycker nog att dreven fram e rätt slitna (se bild), men vet inte var gränsen till fubar går. Kedjan hoppar, men kan ju bero på avsaknad av växel/kedjestyrare och slut kedja.

Bilagor

• 404776AE-468E-4E36-81E4-B88F7C7F60ED.jpeg
    404776AE-468E-4E36-81E4-B88F7C7F60ED.jpeg
    153.2 KB · Besök: 38
Är växelreglagen friktions-reglage? Annars behöver du nya reglage till min 7-delade kassett (ifall de gamla är till sexdelat dvs).

I vilket skick är hjulen för övrigt?

Klingorna ser onekligen slitna ut men jag hade provat med ny kassett, kedja, vajrar och vajerhöljen. Funkar det så funkar det. Retrovevpartier är antingen väldigt slitna, dyra eller både och :-) Alternativt är de byggda för någon standard som inte tillverkas längre så att hitta ett tidtypiskt vevparti för en rimlig peng som är funkis är inte alltid lätt, men det går nog om man har ögonen öppna.

Här har du ett alternativ, om nu säljare vill skicka till Sverige (lär väl isf. totalt hamna på +400kr )

https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-...758740&hash=item239a9139db:g:VIkAAOSwNMVajViN

Skicka ett PM med namn adress, telefonnummer och epost så skall jag packa kassetten och framväxeln asap.

Reglagen är 200GS (SL-M201). Förstår det som att det är för sjuväxlat (står t o m 7s på) , så varför det sitter sexdelad frihjulskrans på är ett mysterium.

Du/ni vet inte om det finns någon som gör stora framklingor med 64mm bcd? Hittar mycket under 30t, men inget kring 40t. Lär väl inte bli billigt om alla tre ska ersättas dock.

Finns annars något som hindrar att man petar ditt något sånt här (väldigt oretro, men iaf delvis silvrigt)? https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=120921;menu=1000,2,88;mid=0;pgc=0;page=13;orderby=2
Innebär det kompatibilitetproblem med något annat av drivlinan?

Om jag siktar på n/w... Bör det funka med kedja å kransen bak?

Senast ändrad:
Ok, då lär det väl skall funka.

Jag har egentligen ingen aning men jag skulle tro att det blir svårt att hitta de 64bcd-klingor du skall ha. Du kan ju alltid prova på retrobike.co.uk och/eller lägga ut en annons på happy/facebook (finns flera cykel k&s sidor på fb).

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem med vevpartiet du länkade till, klingorna går dock inte att ta bort om du nu vill ha NW-klinga.

Vad gäller NW-klinga så är dessa till för att köra singelklinga fram och jag skulle tro att de är optimerade för 9-delat och uppåt (anges säkert i beskrivningen). Jag har iofs själv kört NW-klinga med 7-delat (på asfalt/grusväg) vilket funkade fint, inga kedjehopp.

Jag har för övrigt även ett par slitna vevarmar för fyrkantslager som jag kan skicka med, för 104 bcd (=lätt att hitta passande NW-klingor och vanliga klingor). I och för sig svarta och med lite tur har jag även klingor liggandes.

Då chansar jag i första hand på n/w på dina vevar, Darth, å i andra hand på nytt tredelat. Känns som en bra plan! Tack igen!

Lurar då på bromsar å däck. Om jag förstått det rätt ska jag kanske ersätta original cantis fram med antingen andra cantis eller v-/mini-v. Om inte annat för att det verkar vara svårt att hitta belägg som funkar bra på dessa gamla bromsar (även om Koolstop Eagle 2 uppges ev funka). Tankar där?

Å bakbromsen är alltså en U-broms. Med den position den har, nere vid kedjestaget/vevhuset, antar jag att den isf bör ersättas med broms av samma typ. Finns bra å hyfsat billiga sådana?

Däcken e några gamla grova doningar. Tänkte ersätta med dessa i 26x2", om det inte låter galet. https://www.bike24.de/1.php?content...1000,2,103,104;mid[4]=1;pgc[82][270]=1;page=2

Tillbaka
Topp