Bridgestone MB4 [renoveringstråd]
Hej! Behöver happyråd. Har köpt en Bridgestone MB4 (från -89 tror jag). Ambitionen är att få den i ok bruksskick, med fungerande växlar å bromsar. Ev också lätta några gram längs vägen (14,5 kg nu). Nu är följande monterat.
Vevparti Shimano Acera m330. Slitna drev alla tre. Gjord för fyrkantslager.
Framväxel saknas.
Utsliten kedja.
Bakväxel Shimano Exage Mountain. Tror sjuväxlad. Rätt sned, men funkar enl säljaren.
Frihjulsnav i gott skick, med sex växlar, på vad jag gissar är originalhjul.
Frambroms original Shimano Exage Mountain Cantilever. Tar dåligt, men har också dålig vajer och gamla belägg.
Bakbroms också Exage Mountain. Ev en sk U-broms. Kräver oxå vajer å belägg.
Börjar med drivlinan. Ser tre alternativ.
1. Hitta nya klingor, alt en n/w. Vevpartiet e rätt snyggt, å antar att det också funkar med resten av kitet. Men verkar va lite speciell bcd, med 64 på veven. Kan inte hitta klingor med typ 40t och bcd 64.
2. Byta vevpartiet till ett modernare. Byter jag samtidigt vevlager blir utbudet rätt stort. Annars gäller enklare Shimano, som iofs ofta gäller ändå, om få drev bak.
3. Byta än mer av drivlinan. Ska bakväxeln bytas bör väl också frihjulskassetten bytas? Och där är utbudet begränsat. Men finns väl ingen möjlighet till fler drev om inte också nav/hjul byts (och det hoppas jag kunna vänta med, även om ena hjulet är lite skevt).
Vad säger Happy?
Vevparti Shimano Acera m330. Slitna drev alla tre. Gjord för fyrkantslager.
Framväxel saknas.
Utsliten kedja.
Bakväxel Shimano Exage Mountain. Tror sjuväxlad. Rätt sned, men funkar enl säljaren.
Frihjulsnav i gott skick, med sex växlar, på vad jag gissar är originalhjul.
Frambroms original Shimano Exage Mountain Cantilever. Tar dåligt, men har också dålig vajer och gamla belägg.
Bakbroms också Exage Mountain. Ev en sk U-broms. Kräver oxå vajer å belägg.
Börjar med drivlinan. Ser tre alternativ.
1. Hitta nya klingor, alt en n/w. Vevpartiet e rätt snyggt, å antar att det också funkar med resten av kitet. Men verkar va lite speciell bcd, med 64 på veven. Kan inte hitta klingor med typ 40t och bcd 64.
2. Byta vevpartiet till ett modernare. Byter jag samtidigt vevlager blir utbudet rätt stort. Annars gäller enklare Shimano, som iofs ofta gäller ändå, om få drev bak.
3. Byta än mer av drivlinan. Ska bakväxeln bytas bör väl också frihjulskassetten bytas? Och där är utbudet begränsat. Men finns väl ingen möjlighet till fler drev om inte också nav/hjul byts (och det hoppas jag kunna vänta med, även om ena hjulet är lite skevt).
Vad säger Happy?