Bright Midnight 2024

Petert

Aktiv medlem
Bright Midnight 2024
Hård bikepacking i Norge med internationell elit. Osupportat förstås. 95 mil och 15000 höjdmeter. Halva distansen är på grus.

En av två solosvenskar, Peter Lundgren, har klättrat från 72:a plats några timmar efter starten igår till 18:e just nu. Klockan rullar konstant och hans snitt är just nu 15.36 km/t mot ledarens 21.00. Peter är nära vägen till Juvashytta upp på Galdhöpiggen. Några av Europas brantaste 13 kilometer. På asfalt, lyxigt nog. Vägen tar slut vid restaurangen på toppen så man måste tillbaka och med den lutningen är inte det så lätt. Det kan kännas ordentligt i händerna. Det är 15 grader i dalen och 5 på toppen.

Thomas Egrelius njuter av färden längre bak i fältet på 92:a plats med 8.93 i snitt. Det är exakt 100 cyklister kvar i tävlingen.

Vad mer med svenska glasögon?
Jo, Martin Henrysson och Adam Krabbe. De leder tvåmannaklassen med sitt snitt 14.38 km/t!

Dotwaching mm:

Senast ändrad:
Bright Midnight 2024
Nu är mhenry & krabbe äntligen hjulburna igen efter att ha sovit hela natten mindre än 10 mil från målet.

Screenshot_20240718_094214_Samsung Internet.jpg

Bright Midnight 2024
Nu är mhenry & krabbe äntligen hjulburna igen efter att ha sovit hela natten mindre än 10 mil från målet.

Visa bilaga 712940

Jag blev förvånad tidigt imorse när jag såg att de inte hade gått i mål. De behövde nog vila...

Peter Lundgren bröt igår av för mig okänd anledning. Han hade tappat en hel del placeringar under natten och han klarar sig normalt på lite sömn.

Thomas Egrelius ligger långt bak och hade ett nattstopp med ett genomblött tält som resultat förutom mindre sömn än tänkt. Igår hade han magproblem förutom generellt svårt att få i sig tillräckligt mycket energi. Just nu i en av de tuffare backarna på hela banan; "Tusenmetern" med täta och branta grusserpentiner upp från Övre Årdal. Väl på toppen har han knappt 38 mil kvar. Sett till hans totala snitthastighet kommer han dessvärre inte att klara tidsgränsen på lördag.

Och nu återstår 25 km för Krabbe/Henrysson.

Bright Midnight 2024
Jag blev förvånad tidigt imorse när jag såg att de inte hade gått i mål. De behövde nog vila...

Peter Lundgren bröt igår av för mig okänd anledning. Han hade tappat en hel del placeringar under natten och han klarar sig normalt på lite sömn.

Thomas Egrelius ligger långt bak och hade ett nattstopp med ett genomblött tält som resultat förutom mindre sömn än tänkt. Igår hade han magproblem förutom generellt svårt att få i sig tillräckligt mycket energi. Just nu i en av de tuffare backarna på hela banan; "Tusenmetern" med täta och branta grusserpentiner upp från Övre Årdal. Väl på toppen har han knappt 38 mil kvar. Sett till hans totala snitthastighet kommer han dessvärre inte att klara tidsgränsen på lördag.

Och nu återstår 25 km för Krabbe/Henrysson.
Håller med, dom måste ha varit helt slut som stannade såpass nära mål.

Bright Midnight 2024
Thomas rör sig framåt i ett högre tempo nu och jag ser nu att tiden går ut kl 21 imorgon, betydligt senare än jag hade för mig när jag skrev att han inte såg ut att klara maxtiden. Det här ska gå vägen!

Bright Midnight 2024
Aha, det fanns en tråd om BM 2024.
Kul. Jo, jag var med, men DNF:ade i Beitostölen efter 780 km / 60 h. Inte för att det gick dåligt (låg då kring 20-25 plats i totalen) eller för att jag var skadad, för trött eller hade mekaniska problem med hojen. Tvärtom flöt loppet på ganska bra. Problemet var bara att jag hade en deadline att passa när jag måste vara i mål. Det krävande vädret gjorde att loppet tog mycket längre tid än planerat för alla deltagare. När jag blev tvingad av ett oväder att ta in på hotell i Beitostölen för ett oplanerat sovstopp insåg jag att jag inte skulle kunna klara min deadline. Så jag hoppade av. Ett lätt beslut rent logiskt, men oerhört tungt rent mentalt...

Några ögonblicksbilder:

DSC_0054.JPG

Sognefjellet

DSC_0062.JPG

På väg uppför "1000meteren"

DSC_0066.JPG

På toppen av 1000meteren med utsikt över Övre Årdal

DSC_0028.JPG

Ett av 2 st 2.5 km lång hike-partier

DSC_0036.JPG

Aursjöhytta. Häftig nedförskörning på grus ner till dalen därnere...

DSC_0023.JPG

Min hoj strax före start.

DSC_0072.JPG

Tegera kemskyddshandskar i Strl 12. Räddningen för händerna när vädret var som värst!

RR och fler kort finns på Strava - The Bright Midnight 2024

// Peter

Senast ändrad:
Bright Midnight 2024
Kul. Jo, jag var med, men DNF:ade i Beitostölen efter 780 km. Inte för att det gick dåligt (låg då kring 20-25 plats i totalen) eller för att jag var skadad, för trött eller hade mekaniska problem med hojen. Tvärtom flöt loppet på ganska bra. Problemet var bara att jag hade en deadline att passa när jag måste vara i mål. Det krävande vädret gjorde att loppet tog mycket längre tid än planerat för alla deltagare. När jag blev tvingad av ett oväder att ta in på hotell i Beitostölen för ett oplanerat sovstopp insåg jag att jag inte skulle kunna klara min deadline. Så jag hoppade av. Ett lätt beslut rent logiskt, men oerhört tungt rent mentalt...

Några ögonblicksbilder:

Visa bilaga 713282
Sognefjellet

Visa bilaga 713283

Visa bilaga 713284

Visa bilaga 713285

Visa bilaga 713286

Visa bilaga 713287

Visa bilaga 713289
Tegera kemskyddshandskar i Strl 12. Räddningen för händerna när vädret var som värst!

// Peter
Hur var underlaget upp till "1000meteren"?

Bright Midnight 2024
Kul. Jo, jag var med, men DNF:ade i Beitostölen efter 780 km. Inte för att det gick dåligt (låg då kring 20-25 plats i totalen) eller för att jag var skadad, för trött eller hade mekaniska problem med hojen. Tvärtom flöt loppet på ganska bra. Problemet var bara att jag hade en deadline att passa när jag måste vara i mål. Det krävande vädret gjorde att loppet tog mycket längre tid än planerat för alla deltagare. När jag blev tvingad av ett oväder att ta in på hotell i Beitostölen för ett oplanerat sovstopp insåg jag att jag inte skulle kunna klara min deadline. Så jag hoppade av. Ett lätt beslut rent logiskt, men oerhört tungt rent mentalt...

Några ögonblicksbilder:

Visa bilaga 713282
Sognefjellet

Visa bilaga 713283

Visa bilaga 713284

Visa bilaga 713285

Visa bilaga 713286

Visa bilaga 713287

Visa bilaga 713289

// Peter
Attans att du hade ett snävt schema. Jäkla väder hela tiden över allt!

Peter, hur bedömer du att det skulle det vara att cykla nerför 1000-meteren? Hur var den uppför (bortsett från snön den här gången)? Någon sa att det bitvis är för brant för att det ska vara säkert neråt. Kanske i kombination med lösgrus. Jag ser fram emot att cykla där när det blir tillfälle.

Va! GoranS skriver samma fråga samtidigt som jag :-).

Bright Midnight 2024
Hur var underlaget upp till "1000meteren"?
Första 4 km var på asfalt, sedan började den riktiga branta delen med 6 km på grus av blandad karaktär. Jag skulle inte vilja cykla snabbt nedför den. Det är brant, ett oändligt antal 180 graderssvängar och inga som helst säkerhetsräcken. Även en bom mitt i vägen halvägs uppför backen. En MTB skulle passa bra utför.

Bright Midnight 2024
Första 4 km var på asfalt, sedan började den riktiga branta delen med 6 km på grus av blandad karaktär. Jag skulle inte vilja cykla snabbt nedför den. Det är brant, ett oändligt antal 180 graderssvängar och inga som helst säkerhetsräcken. Även en bom mitt i vägen halvägs uppför backen. En MTB skulle passa bra utför.
Inga räcken... Riktningen är given.

Bright Midnight 2024
Har cyklat upp asfaltsvägen från Övre Årdal upp till Tyin och såg då avtaget (andra bilden i detta inlägg om jag inte har missuppfattat det helt). Tolkar det du skriver som att åtminstone gravel är rekommendabelt om man ska cykla upp.

Bright Midnight 2024
Har cyklat upp asfaltsvägen från Övre Årdal upp till Tyin och såg då avtaget (andra bilden i detta inlägg om jag inte har missuppfattat det helt). Tolkar det du skriver som att åtminstone gravel är rekommendabelt om man ska cykla upp.
Ja, andra bilden i ditt inlägg är där den "riktiga" klättringen börjar. För övrigt hade jag en tjej 200 meter före mig när jag kom dit. Hon missade 180-graderssvängen och försvann vidare in i den tunnel som följer på asfaltvägen... Det tog några timmar innan jag såg henne igen...

Bright Midnight 2024
Detta betyder alltså att jag är bäste solo-svensk där långt ned i listan! ? Juvasshytta plockades bort från racet när ledaren hade spenderat 1h40 på att ta sig drygt halvvägs upp. Det nämndes också något om grym vind där uppe. Sträckan blev ändå ca 110 mil, lite längre bana än förra året. Även då Trollstigen, Geiranger och Dalsnibba också gick bort pga stängd Trollstigen. Men vi fick ersättningar förutom Juvas.

Vi hade ytterligare en svensk, Jones, som fick bryta då hyudraloljan läckte ut från bakbromsen i en av de tuffare utförs strax innan halvvägs. Och Alex som kom in 4h före mig är dansk boende i Malmö sedan många år.

Tusenmeteren har 40 switchbacks enligt skylten på toppen, och blir som sagt brantare efter halvvägs där motorfordon inte får köra.

Men grymma vyer! Jag tackar vädret sista dagarna för att jag hann. Det gjorde att jag kunde ta lite kalfjäll ensam på natten och fick en magisk upplevelse.

Grymt jobbigt för mig som är dålig på att klättra. Flera av er skulle nog klara det bättre. En RR kommer någonstans när jag samlat tankarna. Nu ska vi ha partaj! ? (igår, hade visst inte tryckt skicka...)

Bright Midnight 2024
Mycket bra kämpat! Man ska ha tur med vädret också ?.

Var det så ruggiga förhållanden på vägen till Juvashytta!

Ser fram emot RR:en.

Bright Midnight 2024
Förra året arrangerades Bright Midnight av Justinas Leveikas och Bruno Ferraro. Någonting skar sig mellan dom, vet ej vad. Resultatet blev i alla fall att i år så arrade Justinas BM själv, och Bruno har istället skapat ett eget lopp, Mother North, som är en direkt konkurrent till BM. Faktum är att t o m rutten till vissa delar är gemensam, fast Mother North kör dessa delar åt andra hållet.

Mother North

Bright Midnight 2024
Förra året arrangerades Bright Midnight av Justinas Leveikas och Bruno Ferraro. Någonting skar sig mellan dom, vet ej vad. Resultatet blev i alla fall att i år så arrade Justinas BM själv, och Bruno har istället skapat ett eget lopp, Mother North, som är en direkt konkurrent till BM. Faktum är att t o m rutten till vissa delar är gemensam, fast Mother North kör dessa delar åt andra hållet.

Mother North

Jag anmälde mig dit igår! Jag hoppas att det mesta regnet redan har fallit över området för sommaren.

Undrar om Ferraro har flyttat till Norge sedan förra året. Han bodde i Italien då och rimligen stod Leveikas som bor i Tolga för det mesta förarbetet för BM. MN startar i Lillehammer som ligger en dryg timme med tåg söder om Tolga.

Bright Midnight 2024
Går rutten ut mot Vestlandet så ska man nog tyvärr inte sätta några större summor på att det inte kommer att regna. Hoppas kan man ju - när Norge visar sig från sin bästa sida vädermässigt är det ju verkligen kanonfint.

Bright Midnight 2024
Går rutten ut mot Vestlandet så ska man nog tyvärr inte sätta några större summor på att det inte kommer att regna. Hoppas kan man ju - när Norge visar sig från sin bästa sida vädermässigt är det ju verkligen kanonfint.
Jag hyser inga större förväntningar om att inte behöva använda regnjackan. Tyvärr är det inte alltid det räcker med en bra jacka heller. De norska bergen kräver sina offer.

Senast ändrad:
Bright Midnight 2024
Mycket bra kämpat! Man ska ha tur med vädret också ?.

Var det så ruggiga förhållanden på vägen till Juvashytta!

Ser fram emot RR:en.
Tack.

Ja för mig var det tufft @bigmollo och jag kände mig nöjd med att komma in under maxtiden så jag inte skulle behöva försöka igen. Nu snart en vecka senare sitter jag och funderar på vad man kan göra bättre nästa gång... ?

Så här i efterhand var det nog min mage och problem med energiintag som blev den största utmaningen. Om det funkat bättre hade nog inte backarna kännts fullt lika tuffa heller.

Rutt och arrangemang och Justinas & team har överösts med beröm av deltagarna och jag kan bara hålla med. Lite kaos här och där men med glädjespridaren Justinas var det lätt att acceptera det ?

Vad gäller Bruno så hörde jag längs banan att han nog flyttat till Norge han också som Peter var inne på. Lät som de två helt enkelt hade lite olika tänk om hur sådant här ska genomföras och valde att i vänskap dela på sig efter förra året. Men hur väl det stämmer med sanningen vet jag såklart inte. Justinas är hur som helst väldigt avslappnad till det hela och tycker det viktigaste är att man har kul och får en upplevelse, och vill använda arrangemanget för att sprida den här typen av cykling och göra den större. För majoriteten av deltagarna som var kvar på lördagen var huvudmålet att få en upplevelse och ta sig i mål, placering var mer eller mindre oväsentligt.

Men jag tror ändå det är viktigt att locka eliten också, både för att det är kul för oss vanliga att delta "i samma lopp" och för dotwatchers. Morsan som följde mig följde ju med spänning även prickarna i täten ?

Bright Midnight 2024
Och vad gäller Juvas. Justinas hade provcyklat på racer utan packning med start nere i botten. Alltså inga 60 mil i benen och sömnbrist redan. Han erkände att det kanske gjorde det lite lättare... ?

Bright Midnight 2024
Tack.

Ja för mig var det tufft @bigmollo och jag kände mig nöjd med att komma in under maxtiden så jag inte skulle behöva försöka igen. Nu snart en vecka senare sitter jag och funderar på vad man kan göra bättre nästa gång... ?

Vad gäller Bruno så hörde jag längs banan att han nog flyttat till Norge han också som Peter var inne på. Lät som de två helt enkelt hade lite olika tänk om hur sådant här ska genomföras och valde att i vänskap dela på sig efter förra året. Men hur väl det stämmer med sanningen vet jag såklart inte.

Men jag tror ändå det är viktigt att locka eliten också, både för att det är kul för oss vanliga att delta "i samma lopp" och för dotwatchers. Morsan som följde mig följde ju med spänning även prickarna i täten ?

Skillnaden mellan deras synsätt verkar vara, i alla fall vad gäller bansträckning, att Bruno vill ha mer lättåkta vägar och möjligen mindre klättring.

Mother North ser ganska mycket enklare ut än Bright Midnight. Till att börja med finns det uppenbarligen inga sektioner att leda och lyfta cykeln på eller några vadställen. Det är endast 10 mil kortare men drygt 4500 färre höjdmeter enligt Komoot. Rätt stor skillnad och då står det ändå 15 700 hm på MN:s karta.

Jag är den ende svensken bland 60 anmälda. BM hade väl 135 till start. Det blir nog kul i alla fall ?.

Tillbaka
Topp