[BRM] Örebros 1000 km

[BRM] Örebros 1000 km
Jag hade planer på den här, tycker det verkar vara ett sympatiskt upplägg med organiserade övernattningar och tre dagsetapper. Men det blev inte så.

God tur!

[BRM] Örebros 1000 km
Den här vill man ju åka, i år krock med jobb. Tror nog ändå att det blev ett digert startfält, förra året var det fullt med extraplatser/reservlista.

[BRM] Örebros 1000 km
Misär igår och propagandacykling på fina vägar idag. Starten i Lesjöfors var lite sval, cirka 6 grader o lätt regn men det ordnade till ganska snart. Tätgruppen var inne i Sala strax före 19 och Ari och Tuba en timme senare efter tekniska problem. Återstår 32 mil i morgon och avslut i Örebro.

[BRM] Örebros 1000 km
Första Punkan efter 5 km :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    103.5 KB · Besök: 23
[BRM] Örebros 1000 km
Pugilism skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som om ni har hur kul som helst. Heja heja!

Glömde nämna det som är bra: medvind, 23 grader, blå himmel, fina vägar, toppenkillar

[BRM] Örebros 1000 km
nieves skrev:
> Kolsva är fint hoppas glassen smakar!

Den smakade!

Snygg till PBP
image.jpg
PBP

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    121.5 KB · Besök: 20
[BRM] Örebros 1000 km
Jäklar vad kul det var med den här tråden. Kanske hittar någon bild att fylla på med senare, men nu är jag lagom mör och tänker nanna kudden. Lugn och fin tur för min del.

[BRM] Örebros 1000 km
JLarsson skrev:
> Ultralight ram. Ultralight hjälm. Lightweight
> hjul. Måste vara en tunn kille.

Eller en kille med tunn plånbok?

[BRM] Örebros 1000 km
Ari Iivonen skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ultralight ram. Ultralight hjälm. Lightweight
> > hjul. Måste vara en tunn kille.
>
> Eller en kille med tunn plånbok?

Nu ja :)

[BRM] Örebros 1000 km
Pugilism skrev:
> Snyggt kört och kul med lite bilder. Ser ut att
> ha varit en rätt mysig runda.

En runda som skiljer sig från andra rundor, så att säga. Upplägget med tre etapper och två övernattningar gör att man normalt aldrig behöver kämpa mot sömnen. Inte heller behövs några stora ram- eller styrväskor för alla grejer man kan tänkas behöva transporteras till upphållen av Örebrocyklisternas minibuss.

Första övernattningen efter starten i Örebro och 38 mil är Esperantogården som är lite på deken, men vida omtalad i randonneurskretsar. Lennart Svensson som driver det f.d. äldreboendet som numera är omgjort till ett kooperativt vandrarhem är lite speciell men har ett gott hjärta och vill alla väl. I källaren finns dusch, stor bastu och säker cykelförvaring. Mat finns men den har tyvärr en del övrig att önska...

Andra etappen startar klockan 07.00 och går först mot Vansbro och Dala Järna för att sedan vika av mot Leksand där det är stämpling på Moskogens hotell och dags att äta deras goda lunchbuffé. Sedan väntar nästan helt bilfria mulliga vägar genom dalalandskapet ner till Sala och övernattning på vandrarhem. Etappen är endast 30 mil och vi är inne tidigt så det blir det gott om tid för återhämtning. Mat, lite cykelsnack och sedan väntar vila på rummet.

Tredje etappen är något längre, cirka 32 mil och går via Fagersta och sedan mot Sunnansjö, Malingsbo/Kloten, Skinnskatteberg plus lite andra små bruksorter i Bergslagen. I Kopparberg är det stämpling och intag av stor pizza. Sedan är det dags för dagens höjdpunkt, en backe som är cirka 7 kilometer med skaplig lutning. Efter ytterligare några timmar ser vi resterna av den stora skogsbranden som var förra sommaren och det landskapet ser inte roligt ut. Efter glassen i Kolsva återstår 7 mil och den enda utmaningen är backen i Käglan några mil från Örebro därutöver är det pannkaksplatt.

Vi körde rätt lugnt mellan stämplingarna och rullsnittet stannade på 31. Förra årets solskensrunda var lite snabbare och då hade vi 33 km/h. Jag upplevde aldrig att det var någon tidshets under etapperna eller att någon snackade snittfart eller tider.

Vid slutstämplingen i Örebrocyklisternas fina klubblokal väntade dusch och till eftersnacket serverades limpmackor, muffins, kaffe och läsk.

Utan Börje och Magnus fina engagemang med bansträckning och annat fix skulle förstås 100-milaren inte bli så lyckad som den blev. Det känns oerhört lyxigt att ha allt serverat och klart och bara behöva koncentrera sig på att cykla och samla mil.

[BRM] Örebros 1000 km
Låter ju hur skoj som helst! Synd att Örebro ska ligga så långt bort från Skåne bara. Kanske om man cyklade dit & hem också?

[BRM] Örebros 1000 km
Bra sammanfattning av S.Englund tycker jag. Alltid kul att se formuleringar i stil med "Etappen är endast 30 mil...". Lite randonneurskadat kanske:) Trevligt också med att ha lite tid på kvällarna för sällskap med middag och ett par öl.

Stort tack till Börje och Magnus. Verkligen bra arrangerat och det är en fin runda.

[BRM] Örebros 1000 km
Va fan! De såg ju inte ens trötta ut på bilderna. Var är missären? Lite punka gills inte. Gör om!

:) Äh! Bra jobbat. Nästa år kanske jag hänger på på den 100-milaren. Verkar fin.

[BRM] Örebros 1000 km
Jenny W skrev:
> Va fan! De såg ju inte ens trötta ut på
> bilderna. Var är missären? Lite punka gills
> inte. Gör om!
>
> :) Äh! Bra jobbat. Nästa år kanske jag hänger
> på på den 100-milaren. Verkar fin.

Misären var på torsdagen med ihållande regn, motvind och 4-5 grader varmt. Tur man glömmer snabbt :)

[BRM] Örebros 1000 km
S.Englund skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Va fan! De såg ju inte ens trötta ut på
> > bilderna. Var är missären? Lite punka gills
> > inte. Gör om!
> >
> > :) Äh! Bra jobbat. Nästa år kanske jag
> hänger
> > på på den 100-milaren. Verkar fin.
>
> Misären var på torsdagen med ihållande regn,
> motvind och 4-5 grader varmt. Tur man glömmer
> snabbt :)

Dåligt minne är väl en bra egenskap om man ska (för)bli randonneur?

[BRM] Örebros 1000 km
Jenny W skrev:
>
> Dåligt minne är väl en bra egenskap om man ska
> (för)bli randonneur?

Dåligt, eller väldigt selektivt. Ja, det är en bra egenskap.

[BRM] Örebros 1000 km
S.Englund skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Va fan! De såg ju inte ens trötta ut på
> > bilderna. Var är missären? Lite punka gills
> > inte. Gör om!
> >
> > :) Äh! Bra jobbat. Nästa år kanske jag
> hänger
> > på på den 100-milaren. Verkar fin.
>
> Misären var på torsdagen med ihållande regn,
> motvind och 4-5 grader varmt. Tur man glömmer
> snabbt :)

Svensk sommar i ett nötskal. Ena veckan cyklar Toni Sthlm-Gbg i 32 grader och stekande sol. Nästa vecka cyklar ni i regn och 4-5 grader... :-)

[BRM] Örebros 1000 km
Å andra sidan, om man är nere i Alperna kan man ju drabbas av att ett pass är avstängt för snö ena dagen och att man kör i kort-kort utför på samma höjd dagen därpå.

[BRM] Örebros 1000 km
S.Englund skrev:
> Pugilism skrev:
> -----
> > Snyggt kört och kul med lite bilder. Ser ut
> att
> > ha varit en rätt mysig runda.
>
> Berättade lite om rundan

Låter hur bra som helst. Blev sugen på att åka denna. Kanske får bli nästa år.

[BRM] Örebros 1000 km
Pugilism skrev:
> S.Englund skrev:
> -----
> > Pugilism skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snyggt kört och kul med lite bilder. Ser ut
> > att
> > > ha varit en rätt mysig runda.
> >
> > Berättade lite om rundan
>
> Låter hur bra som helst. Blev sugen på att åka
> denna.

+1 (bortsett från torsdagsvädret)

[BRM] Örebros 1000 km
NLC skrev:
> Låter ju hur skoj som helst! Synd att Örebro ska
> ligga så långt bort från Skåne bara. Kanske om
> man cyklade dit & hem också?

Hmm.. Men du, Jenny och jag då till 2016. Fast bil upp och ner då. Då är vi ju tre

Jag var faktiskt lite sugen redan i år, men fick inte ihop det rent logistiskt. Satsar på 400k nattsvart för att avsluta SR.

Bra trampat!

[BRM] Örebros 1000 km
det är väl just logistiken som är problemet. Med 50 mil att köra och morgonstart på torsdagen så blir en väldigt lång förstadag.

Tillbaka
Topp