Broblem Guide RS (kolven kärvar)

Sunny

Aktiv medlem
Har fått problem med att en av kolvaran på oket inte går tillbaka, framförallt en av dem. Löste det delvis genom att "motionera" den, dvs bromsa och sedan trycka tillbaka kolven ett antal gånger. Känslan i handtaget är dock att det är en tidsfråga innan problemet återkommer. Annars känns bromsen bra när den fungerar, alltså inte svampig. Har läst att den del fått liknande problem när bromsen varit varm men jag upptäckte mitt problem innan jag drog iväg, alltså kall broms.
Några tips?

Har också SRAM Guide på min cykel, så jag har läst på lite om värmeproblemen. Inte råkat ut för det själv, ännu, men de ska ha löst det på senare revisioner av bromen. Vad jag förstår är det i alla fall inte oket som kärvar utan handtaget. Framför allt då vid varmt väder.

Troliga lösningen är väl att jag måste demontera plastkolven i handtaget och slipa ner den något och/eller smörja och byta oringar, men det vore trevligt om det fanns någon quick-fix

Senast ändrad:
Nya packningar.

Bytte packningar på mina guide RSC och bromsarna blev som nya. Var väldigt stickiga och kändes inte 100%. Nu är dom smutta och ger bra känsla igen.

Ska vara aningen drygare att byta på RS då det är en pytteliten låsring som håller fast kolven i handtaget.

Har bytt kolven på båda min Guide RS. Riktigt pilligt att få ut låsringen, brukar bli att den böjs rätt kraftigt. Det ingår en ny låsring, packningar och en ny modell av kolv i servicekittet (kostar typ 200 spänn). Guide RSC ska tydligen vara riktigt lätt att serva, där slipper man låsringen.

Det finns också ett hack där man slipar ner den gamla kolven så att den blir mer lik den nya. Dnleriksson har gjort detta (funkade sådär, blev bättre än tidigare iaf).

Gammal Vs ny
IMG_0144.JPG

Senast ändrad:
Underbart med ännu ett märke där det går att serva handtagen, lite småless på Shimano som inte erbjuder detta, å andra sidan har ingen av mina Shimano-bromsar get upp i handtagsdelen (ännu...)

Jag kanske borde slipat lite till helt enkelt. Plasten gör ändå inte så mycket nytta :-)
De funkar iaf nu även om Shrue's känns snärtigare i returen.

Låsringen gick att ta ur med *hrrm* en stor träskruv... Min tång gick inte ner så det var det enda jag hittade som var tillräckligt spetsigt och ändå greppigt i änden. När jag väl fått ur den var det bara att dra ordentligt hårt då kolven tydligen kärvade duktigt mycket!

Har samma problem med min bakbroms och har slipat kolven. Den löper nu fint men får inte till luftningen utav bromsen, har luftat hur mycket som helst men kommer fortfarande bubblor :/

dnleriksson sa:
Jag kanske borde slipat lite till helt enkelt. Plasten gör ändå inte så mycket nytta :-)
De funkar iaf nu även om Shrue's känns snärtigare i returen.

Låsringen gick att ta ur med *hrrm* en stor träskruv... Min tång gick inte ner så det var det enda jag hittade som var tillräckligt spetsigt och ändå greppigt i änden. När jag väl fått ur den var det bara att dra ordentligt hårt då kolven tydligen kärvade duktigt mycket!

Ett tips är annars att ta något långt och smalt, föra in genom slanghålet och trycka ut plastpluggen från insidan ;)

Dom har kit hemma på trekverkstan (Bikeplace) för 180:- här i Gbg om nu nån bor här. Min guide r broms kärva lite men de räckte med ny dot vätska, den gamla va typ helt svart!

Sunny sa:
Djdahl sa:
Dom har kit hemma på trekverkstan (Bikeplace) för 180:- här i Gbg om nu nån bor här. Min guide r broms kärva lite men de räckte med ny dot vätska, den gamla va typ helt svart!

Sthlm, men tack för tipset

Med posten porde det inte ta max två dagar tills du har det i brevlådan, dessutom slipper du up på stan o leta lbs som ska råka ha något hemma...

Tillbaka
Topp