Bromma-Kista på asfalt utan grusväg

PerryE

Aktiv medlem
Vanliga pendelvägen från S Ängby/Blackeberg till Kista via Spånga fungerar kanon om man accepterar grusväg och lite lera sista kilometrarna. Sträckan är bara 11 km vilket är kanon om man har bråttom alternativt inte vill frysa för mycket under vintern. Nu tänkte jag alternera med landsvägshojen eller rullskidorna och undrar då vilken som är bästa vägen om man vill ha så fin asfalt som möjligt. Lite längre sträcka är ju inget problem här - snarare är det vad jag är ute efter ;)

Endera Bällsta -> Sumpan -> Solna eller Brommaplan -> Solna och så vidare Ulriksdal -> Helenelund -> Kista tror jag är smidigast och minst arbeten på nu. Men det var ganska länge sedan jag körde själv.

Sumpan vill jag undvika sa lange arbetet med tvarbanan pagar. Tankte det skulle finnas bra vag vaster om Kista. Solna Helenelund ar val ok men borde finnas battre?

fortsätt från spånga bort till barkarby, över bron och hoja bort till akalla, kör sedan den vägen till kista. ta bilvägen efter att ha passerat fotbollsplanen så går det att stå på lite mer bort till husbyrondellen. :) lite längre..

Fantastiskt projekt det där men Kymlingelänken. Man bygger sveriges näst största trafikplats nära stockholm med stora barriäreffekter och för de drygt 4 miljarderna det kostar så får man ingen förbättring av den hopplösa cykelsituationen i området. Ingen debatt om detta alls.

men shit.. ett par hundra meter omväg och situationen är hopplös?

eller är det för att det är grusvägar?

Vi cyklister är tålmodiga. Höj blicken och jämför skyltning, infra, prioritering, utrymme, investeringar osv bil kontra cykel. Vi finns inte.

ok.. jag håller med om att cyklisterna inte har 2-filig asfalterad väg med lampor var 20e meter, absolut.

men tycker du verkligen att cyklisterna ska ha lika mycket utrymme vid kymlingelänken som bilarna? du tycker det är trångt och mycket stillastående på vägen från kista till rissne tex? ta en vardag vid kl 17, jämför hastigheten du håller på gruset jämfört med bilarna. vad behöver åtgärdas/prioriteras? hjärtinfarkten eller nagellacket?

HTFU! det är ju kul att hoja, så vad gör det att trampa någon meter extra?

Från Järva krog så kommer det tids nog bli bättre att cykla till Kista då man slipper köra hela vägen till Helenelund. Ny cykelbana är planerad på den befintliga bron över motorvägen vid Silverdal. Hundra meter av den är redan färdigställd men sen avslutas den av den tillfälliga avgiften från östgående trafik från Kymmingelänken in mot Kista.

fast nu blandar du väl äpplen och morötter?

att det behöver göras något åt framkomligheten för cyklar i innerstan är ganska uppenbart, men nu pratade vi väl om någon km grusväg på järvafältet?

jo, jag vet, orkade inte bemöta att du prackade på mig åsikten att cykelbanor ska vara lika breda som bilvägar. Jag vill bara att de ska existera sammanhängande och skyltat.

Hmm... förstår inte varför en sådan här tråd kunde spåra ut. Anledningen till att jag inte cyklar via SE-Banken och kymlinge är att då undviker jag även Bällsta och arbetet med tvärbanan. Dessutom är det finare väg om man åker via Spånga. Tyckte också det var trist struligt hur de ändrade vägen för cyklarna från en dag till en annan men har också förståelse för att det är ett komplext projekt. Istället för att gnälla så väljer jag då en annan väg.

Nu vill jag hitta en bra väg som enbart innefattar asfalt - detta innebär inte att jag vill asfaltera Järvafältet utan helt enkelt att jag vill åka lite längre sträcka vissa dagar och då med landsvägshoj eller rullskidor. Skall kolla in barkarby lite bättre.

Tack i alla fall för en del tips ;)

Tillbaka
Topp