Broms går emot vevarm

matjon

Ny medlem
Broms går emot vevarm
Jag har en Felt B16 tempocykel där jag nu bytt ut vevpartiet. Ett oväntat problem dök dock upp: Det är så att bakbromsen sitter gömd bakom vevpartiet på cykeln och på icke-drivsidan sticker armen på bromsen ut så att det är typ 0,5 mm frigång från vevarmen. Detta skulle väl kanske i och för sig räcka, men jag tänker att den kanske kommer flexa emot så att det skrapar, kanske inte, men hur som helst stör det mig. Tänker att det finns olika "breda" bromsar men det är ju inte direkt information som står specad. Nån som känner till nån smal broms eller har en annan lösning?

Broms går emot vevarm
Du kan börja med att kolla om du får mer frigång om du spänner åt bromsvajern mer. Ta sedan sv spacers från bromsklossarna för att få hjulet att gå runt.

De som kör vevparti med stages rekommenderas att använda trp 925-1B http://forum.slowtwitch.com/forum/S...lon_Forum_F1/stages_pm_and_felt_b16_P4781621/
Denna är dock svår att få tag på. En lagkompis (som köpte min B16) köpte en campa lateral pull-broms istället, vilket verkar gett mer frigång än orginalbromsen.

Broms går emot vevarm
Om veven går fritt utan belastning så undrar jag om den verkligen kommer att komma närmare vid flex.
Spontant känns det som om den snarare kommer att flexa utåt i det läget den passerar bromsen.

Broms går emot vevarm
Tack för hjälpen, ska först testa om det funkar att cykla som det är. Hittade annars campa lateral pull på wiggle för 400 spänn men den hade fått ganska dåliga recensioner, verkar inte passa alla cyklar, men din kompis hade inga problem på en likadan cykel alltså?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp