broms och växel justeringar?

frantic

Ny medlem
var i helgen ute med min nya cykel. Lite besviken blev jag när jag dels hade problem att växla till största kransen fram, rassel rassel, tryckte lite till på växelreglatet och till slut så växlade den. Sedan så undrar jag om inte hjulen eller skivorna på bromsarna är skeva. när jag snurrar på hjulet så skaver skivan emot klossarna på ett och samma ställe för varje gång hjulet roterar.
Det är samma sak fram och bak (hayes hfx9) . Tror ni att det är något som är snett och bör bytas eller är det bara små justeringar som behöver göras?

Nya hojar behöver alltid justeras, bättre cykelaffärer sätter upp vajrarna aningen hårt, eftersom de töjs lite de första veckorna, skivbromsar behöver normalt "shimsas in". Om det inte är en heldämpad för 2000 SEK från Cykelringen så är det bara små justeringar som behövs. Det gör din LBS gratis om hojen är ny.

Per

Att skivorna skaver lite på beläggen behöver inte betyda att hjulen är skeva. Det är just det som är en av fördelarna med skivbromsar, bromsarna funkar även om hjulen är skeva.

Däremot kan skivorna vara lite skeva, det kollar du enklast genom att rotera hjulet och kolla på skivan där den passerar genom oket. Om skivan då rör sig i sidled mellan beläggen är den skev. Om så är fallet kan det gå att åtgärda genom att försiktigt bryta till den med tex en skiftnyckel, framgångsfaktorn på den operationen varierar... När du ändå håller på och kikar där kring oken, kolla att oket sitter centrerat över skivan, om inte så justera okets centrering.

Men börja med att ta av hjulen och försiktigt trycka tillbaka bromsbeläggen så att kolvarna trycks tillbaka in i oken (mha något som inte är vasst så du inte förstör beläggen). Sätt sedan tillbaka hjulen och bromsa så beläggen kommer ut igen. Förhoppningsvis beror skrapet bara på att kolvarna kommit olika mycket och behöver en "reset".

Vad gäller växlingen fram kan du prova att justera på "barrel adjustern" på växelreglaget (där vajern kommer ut ur reglaget). För att lättare växla till stora ska du skruva motsols, vilket gör höljet längre och justerar framväxeln längre ut i förhållande till klingorna.
Växlingsproblemet kan även bero på att övre (eller yttre) stoppet för framväxeln är fel. Justeras mha skruvarna på ovansidan framväxeln, de är märkta H och L eller High och Low. Du ska justera High.

Per skrev:

> Nya hojar behöver alltid justeras, bättre cykelaffärer sätter
> upp vajrarna aningen hårt, eftersom de töjs lite de första
> veckorna, skivbromsar behöver normalt "shimsas in". Om det
> inte är en heldämpad för 2000 SEK från Cykelringen så är det
> bara små justeringar som behövs. Det gör din LBS gratis om
> hojen är ny.
>
> Per
>

Förlåt mig men "shimsas in" är det något som man gör själv eller är det en typ av inkörning?

Det är för att justera bromsokets läget över bromsskivan. På de flesta bromsar görs detta mha tunna brickor (shims). Men på Hayes behövs inte detta då okens konstruktion gör att man bara behöver lossa skruvarna som fäster oket i adaptern (eller fästet beroende vilken infästning som finns på din gaffel/ram) och justera läget. Glöm inte att skruva åt sen också ;-)

*micke* skrev:

> Om så är fallet kan det gå att åtgärda genom att
> försiktigt bryta till den med tex en skiftnyckel,

Prova först med tummarna, ibland behövs det inte så mycket.

Tillbaka
Topp