Broms vänster fram

versan85

Medlem
Broms vänster fram
Hej, jag har en lite fundering och skulle gärna vilja reda ut varför en cykel har bakbromsen på höger hand och fram på vänster hand. Jag som har kört en massa motorcykel har stora problem med detta då det på en mc är tvärt om, högre hand är frambromsen.
Och egentligen är det mycket mer naturligt att ha den bästa bromsen, frambromsen, på höger hand eftersom dom flesta av oss är just högerhänta.

Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut detta så att när jag ligger där på marken alldeles blåslagen efter att jag flygit över styret på grund av att jag drog i fel bromshantag, jag då vet jag varför man har frambromsen på fel ställe.

/ Jögga

Broms vänster fram
En mycket bra fråga.
Men det är inte svårare än att montera "moto style" och byta plats på handtagen. Går på samtliga Avinds bromsar och de flesta andra märken.

Broms vänster fram
Jag tror det är en ren vanesak och det spelar ingen som helst roll vilket man kör med oavsett om man är höger- eller vänsterhänt. Att det skulle finnas något "naturligt" bättre i något så "onaturligt" som att bromsa på en cykel eller MC köper jag inte riktigt.

Broms vänster fram
jag kör med vänstern på cyklarna och med högern på min mc och har inga problem att "tänka om" . Tycker det finns en poäng i att ha tänket med främre-bakre med vänstra och högra reglagen.

Broms vänster fram
och just ja, det finns en poäng med att ha högern på bakbromsen (om man är högerhänt) - då den är så lätt att låsa av misstag är det bra om man har den finkänsligaste handen för det.

Broms vänster fram
Om du kör på höger sida av vägen och vänder dig om för att titta bakåt så är det mest naturligt att bromsa med högerhanden för balansens skull. Och vice versa, om du kör in ett land med vänstertrafik så bromsar du bakhjulet med vänsterhanden.

Intressant att notera är att jag personligen inte sett någon landsvägscykel där bakbromsen sköts med vänsterhanden...paradoxalt då de just rullar på landsvägar...

Broms vänster fram
Köper du cykel från England monterar de bakbromsen till vänster sidas reglage om du inte säger till om något annat. Det verkar vara standard för dem ... Fick min Pompino på det viset och kommer att byta när det blir dags för ny styrlinda. Tills vidare får jag tänka mig för när jag byter mellan cyklar ;)

Broms vänster fram
Jag är vänsterhänt och monterar alltid bakbromsen på vänster sida. Det har hänt att jag kommit runt en krök i alldeles för hög hastighet när plötsligt något har hoppat ut på stigen/vägen vilket har fått mig att panikbromsa - alltid med min dominanta hand. När nåt sånt händer vill jag va säker på att inte flyga över styret :)

Broms vänster fram
Att en MC har bromsen på höger sida tycker jag att är rätt naturligt då gas och broms fodrar mest finmotorik och detta åstadkoms för de flesta bäst med högerhand. Dessutom är detta till skillnad från på cyklar standardiserat.

För ickemotorcyklister spelar det nog inte så stor roll på vilken sida bromsarna hamnar, för motorcyklister blir det ganska besvärligt när man instinktivt försöker modulera frambromsen och man åstadkommer förändringen på bakhjulet :-/

Med wire-bromsar och Avid juicy korrigerar man såna defekter lätt ;-) på många andra bromsar får man skifta slangar.

Men lidar man inte av sin bromsplacering så är allt frid och fröjd.

Broms vänster fram
Beeblebronx skrev:
-------------------------------------------------------
> Att en MC har bromsen på höger sida tycker jag
> att är rätt naturligt då gas och broms fodrar
> mest finmotorik och detta åstadkoms för de
> flesta bäst med högerhand. Dessutom är detta
> till skillnad från på cyklar standardiserat.

Men det där är en efterhandskonstruktion.
Koppling och gasreglage måste sitta på olika nävar i MC, därför hamnade bromsen på motsatt sida. Det har inte ens lite att göra med finmotorik utan en nödvändighet för att få smidig växling.

Broms vänster fram
På morsans förra hoj var det precis som på en motorcykel: frambroms på höger hand och bakbroms med fötterna. Jag är för ovig för att bromsa med foten på mina räsrar.

Broms vänster fram
Jag blev tidigare inspirerad av den nämnda sheldonbrown-artikeln och jag monterade därför frambromsen på höger hand (är högerhänt) på min allt-i-allo hoj. Kör i princip endast frambromsen och tycker det funkar prima! Det är ju en klart bättre bromsverkan på frambromsen och när man är högerhänt så kan man bromsa med överlägsen känsla. Dessutom sliter man ju bara på en fälg. Så jag tycker att man skall prova att byta!

Broms vänster fram
JoMenSåAtt skrev:

> Men det där är en efterhandskonstruktion.
> Koppling och gasreglage måste sitta på olika
> nävar i MC

Men detta innebär ingen efterhandskonstruktion i resonemanget, då man konstruktörerna hade/har valet att spegelvända reglagen.

Att reglagen sitter som dom gör enligt en standard (något som saknas på cyklar) gör ju att samma upplägg på cyklarna passar bättre för mig, då jag från motorcykelåkandet har en ryggmärgsreaktion på framhjulslåsning kopplat till högerhand.

har man alltid kört med omkastade reglage på sin cykel är givetvis problemet det motsatta :-)

Broms vänster fram
Jag har hört följande förklaring: förr när vajrarna var stela och jävliga bromsade man bak med höger hand, starkare, för att det var betydligt mera friktion i den längre vajern. Detta mönster har sedan levt kvar. Är detta plausibelt? Vet inte.

Broms vänster fram
Jag tror det beror på att Eddy Merckx ville ha bakbromsen på höger hand och därför var alla andra tvungna att rätta sig annars skulle han komma och äta upp en. Han var ju trots allt "kannibalen". Engelsmännen klarade sig dock eftersom Eddy inte gärna kunde cykla över Engelska kanalen (fast det kunde han, dom visste bara inte om det).

Broms vänster fram
JT skrev:
> Jag tror det är en ren vanesak och det spelar
> ingen som helst roll vilket man kör med oavsett
> om man är höger- eller vänsterhänt. Att det
> skulle finnas något "naturligt" bättre i något
> så "onaturligt" som att bromsa på en cykel eller
> MC köper jag inte riktigt.

+1 Spelar ingen roll öht. Jag kat tillochmed tycka att det är kul att växla runt mellan de båda.

Tillbaka
Topp