Bromsar hydrauliska från Shimano 105 till Force Etap

Brorjakob

Medlem
Hej alla!
Får strax hem en ny cykel och tänkte självklart bygga om den direkt. Jag har sram Force axs på min gamla som jag tänkte flytta över till den nya som har Shimano 105. Behöver jag byta bromsslangarna eller räcker det med att jag tömmer dom och byter ut munstycket så de passar sram utrustningen?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Du måste byta slangar. Shimano och Sram stämmer inte överens. Dessutom ska man inte blanda mineralolja med DOT-vätska.

weldion

Aktiv medlem
Hej alla!
Får strax hem en ny cykel och tänkte självklart bygga om den direkt. Jag har sram Force axs på min gamla som jag tänkte flytta över till den nya som har Shimano 105. Behöver jag byta bromsslangarna eller räcker det med att jag tömmer dom och byter ut munstycket så de passar sram utrustningen?
Blanda INTE Shimano och SRAM när det gäller hydrauliska bromsar.
Köp finare Shimano-ok om du vill uppgradera.

weldion

Aktiv medlem
Jo. Men att köpa Shimano-ok till Sramreglage är väl ändå inge’ vidare?
Nä, det är det ju inte. Tolkade att han ville sätta Force-ok på Shimanoreglage. Fast det kanske är tvärtom? Sramreglage på Shimano-ok och det är förstås lika illa.
Det verkar till och med som jag har helt fel och frågan är om slangen kan vara kvar.
Den skall inte heller vara kvar.
Andra fredagen i rad som jag är såsig i pallet.

Pfaff

Aktiv medlem
Nä, det är det ju inte. Tolkade att han ville sätta Force-ok på Shimanoreglage. Fast det kanske är tvärtom? Sramreglage på Shimano-ok och det är förstås lika illa.
Det verkar till och med som jag har helt fel och frågan är om slangen kan vara kvar.
Den skall inte heller vara kvar.
Andra fredagen i rad som jag är såsig i pallet.

Du får börja helgsupandet lite senare 😎

Topp