Bromsar - SLX eller Saint?

Jockster

Ny medlem
Så för en Stigcykel som förmodligen inte kommer att få se så många höjdmeter, men ändå körs fort och rätt hårt, står jag i valet mellan SLX eller Saintbromsar.

SLX - prisvärt och stigspecifikt, Saint - tyngre, värre och dyrast, men med gulddetaljer.

Om vi bortser nu från att Saint är biffigare och därmed väger mer: Motiverar prisskillnaden prestandan hos Saintbromsarna?

Jag älskar Saintbromsarna, och tycker de är värda både pris- och viktskillnad för sin prestanda. Visst duger SLX fint. Men jag har en känsla att frågan inte var om de _duger_?

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag älskar Saintbromsarna, och tycker de är
> värda både pris- och viktskillnad för sin
> prestanda. Visst duger SLX fint. Men jag har en
> känsla att frågan inte var om de _duger_?

Jag tvivlar inte på SLX's prestanda - den skulle nog duga, men jag undrar om Saint är en så pass mycket bättre broms prestandamässigt att prisskillnaden dem emellan är motiverad?

Det är svårt att svara på. Som exempel - Ingenting har nog mer prestanda/pris än Deore, men ändå köper folk XT..

Det är tyvärr så att varje litet steg uppåt i prestanda från en viss grundnivå kostar massor extra. XTR är t ex inte så mycket bättre än XT som prisskillnaden visar.

Vad har du hittat för pris på respektive, dvs hur mycket skiljer?

Westman skrev:
> Det är svårt att svara på. Som exempel -
> Ingenting har nog mer prestanda/pris än Deore,
> men ändå köper folk XT..
>
> Det är tyvärr så att varje litet steg uppåt i
> prestanda från en viss grundnivå kostar massor
> extra. XTR är t ex inte så mycket bättre än XT
> som prisskillnaden visar.
>
> Vad har du hittat för pris på respektive, dvs
> hur mycket skiljer?

SLX: 885kr - http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67247
Saint: 1383kr (+56%) - http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27686

Jag misstänker att det hela även kan bero på hur man kör. Westman är nog lite mer hardcore än vad jag är, således kan jag tänka mig att han behöver mer kött i sina bromsar än vad mig.

Sen är det kanske lite skillnad i modulationsmöjligheterna på Saint jämfört med SLX?

Jag skulle objektivt säga att SLX är kanonbra bromsar och har tillräckligt mycket kraft för skogsåka! För utförsåka är det trevligt att ha den där extra kraften som Saint ger (de är ganska mycket mer kraftfulla, nästan onödigt kraftiga..). Viktskillnaden kan kompenseraslite genom att Saint kan köras med mindre (och därmed lättare) skivor och ge samma kraft som SLX om man vill.

Modulationsmässigt är dom ungefär likadana, inte jättemycket modulation i någon av dem tyvärr, jämfört med t ex Avid och Formula. Handtagen är mycket trevligare på Saint än på SLX tycker jag, som gillar att justera in handtaget närmare styret för att avlasta händerna (också en personlig fråga).

Pris/prestandamässigt bör du nog välja SLX om du inte vill ha onödigt mycket kraft, då bör du istället välja Saint. Skulle uppskatta att Saint nog kan ha 56% mer kraft än SLX, även om kraften i SLX som sagt räcker till för skogsåka..

"Så för en Stigcykel som förmodligen inte kommer att få se så många höjdmeter"
Talar för SLX
", men ändå körs fort och rätt hårt,"
Talar för Saint, fast med max 180-skivor.

Tror uppriktigt sagt att båda valen blir bra. I slutändan brukar det också vara upp till var och en att avgöra vad man vill ha mest. :)

Senast ändrad:
Den SLXmodell som länkas till är ju 2012, dvs den uppdaterade med kylflänsar på oken. Jag kör med XT av 2012 års modell och jag upplever bromsarna som enormt trygga. Sen finns ju de nya bromsskivorna som är lättare och som tål värme bättre. Här kan du läsa om XTmodellen (SLX är snarlik):
http://www.bikeradar.com/gear/categ...duct/review-shimano-xt-m785-disc-brakes-44702

Kör på SLX, du kommer definitivt inte att bli besviken på prestandan. Huruvida de är estetiskt tilltalande kan bara du själv avgöra.

Saint är ju byggd för det du inte kommer köra. Saint är ju så nära dh du kan komma. Kanske kolla på andra märken? Formula, magura etc. Finns andra bromsar med guld på ;-)

Ett långt köpråd:

Det blir ju alltid religion när man snackar om varumärken, för alla har olika uppfattning om vad som är bra, och alla är olika påverkade av marknadsföring och vissa väger in mer känslomässiga aspekter än att se på de funktionella faktorerna när de väljer utrustning..

Shimano för mig handlar mer om god funktion och driftsäkerhet än wow-faktorn och spjutspetsteknologi. Deras produkter fungerar ganska bra, men det finns som regel alltid något som är bättre. Fördelarna är att det är lätt att hitta reservdelar och enkla att serva, och väldigt driftsäkra.

Vad gäller saint eller slx så tippar jag att driftfunktionsgraden, och kvalitet av tillverkning är ungefär densamma mellan de två.

De använder båda mineralolja vilket iallafall jag ser som en fördel, jag har aldrig behövt blöda en shimanobroms, men gjort det för sakens skull och använda då Citroen LHM olja som kostar 90:-/litern och håller en evighet till skillnad från bromsvätska.

Det är lika lätt att finna reservdelar till dem, och man kan byta bromshandtag och ok mellan de olika modellerna. Några har olika kopplingar mellan slang och ok, men de skall ändå vara möjligt att korsa dem om man önskar eller behöver. Bromsbelägg hittar man i princip överallt till SLX/XT/XTR men det är lite svårare att hitta till nya Saint.

När man väl står där är det ganska skönt att kunna hitta belägg i första cykelbutik, istället för att beställa på nätet osv.

Bromsverkan är helt sinnessjukt bra i nya Saint. Tippar att det finns några få som ligger i samma klass, men det är långt ifrån alla bromsar som biter så bra och samtidigt fungerar så bra. En del andra bromsar kräver mer underhåll men är både lättare och har samma bromskraft och kanske bättre modulation. Så det är en avvägning, vill du ha bästa prestanda eller är det viktigast att det alltid fungerar?

Och om frågan nu är om man "behöver" bromskraften, så kan man ju också ställa sig frågan om man "inte behöver" den, vad är nackdelen med bra bromsar? Kanske bara vikten, och priset.

Jag uppelver att när man kör DH så blir det jobbigt med klenare bromsar (som gamla SaintM800) för att då man börjar bli trött så tycker man att det är slitsamt att bromsa. Och man får till slut ont i fingrarna. Med en kraftigare broms slipper man detta, eller förskjuter det till senare under dagen.

Detta är dock endast ett problem fram, inte bak. Bak kan man med ganska liten ansträngning bromsa stopp med de flesta bromsar.

Om priset eller vikten inte är ett issue, välj det som bromsar bäst. Finns ingen anledning att välja något annat. Saint bak och fram alltså.

Om vikt och pris är ett issue, men du önskar bästa prestanda. Montera Saint fram och SLX bak. Du kommer aldrig sakna bromskraft bak, eftersom man alltid (och lättsamt) kan bromsa stopp på ett bakhjul oavsett broms.

Du kan använda samma handtag på båda bromsarna, samma slangar, samma kopplingar, samma olja, men olika belägg. Du måste därför ha dubbla uppsättningar reservbelägg. Du kan dock välja att köpa ex. saint handtag, slx bakok och ett saint frambromsok. Då får du likadana handtag och slipper känslan av två olika handtag som iallafall jag tycker är besvärande.

Om du bara vill ha det billigaste, och inte bryr dig om årsmodell eller justeringsmöjligheter, så kan du köpa Saint M800 bromsar med handtag, skivor, och saint nav för 1500:- PARET på CNC bikeshop. Det är väldigt prisvärt, eftersom bara ett nav kostar nära 1500:- annars. Bromsar, skivor och det andra navet får man gratis liksom.

Jag tror de nya SLX handtagen har reach adjust som någon nämner. Saint har det på M810.

En sak att tänka på, som är en (den enda) nackdelen jag upptäckt med saint är att de skriker med vissa typer av skivor eller cykelramar.

Jag själv funderar på att montera Saint fram och SLX bak, för att spara pengar då jag har flera cyklar, och för att min Saint bakbroms skriker, och jag har inte lyckats fixa det på något sätt.

Finns säkert någon som har invändningar, men du har iallafall tre alternativ beroende på dina prioriteringar på budget vs prestanda & vikt.

EDIT: Vill bara inflika att det är en bra tankegång posta ovanför, med ett starkare ok kan du välja en mindre skiva. Då har du också möjligheten att gå upp i skivstorlek om du saknar kraft senare. Detta har du inte om du köpt ett klenare ok.

En bra broms kan man ta med sig från cykel till cykel. Resten tenderar man ju att byta från år till år ;-)

EDIT2: CRC har 500:- kickback på ordrar över 1000:-, så om du beställer en broms, och sedan en till vid annat tillfälle och båda gångerna kommer över 1000:- så får du 500:- off och ändå gratis frakt.

//K

Senast ändrad:
Om pengar inte är en issue, men vikt är det, så är det Formula The One du vill ha.
Plättlätta och med grymt nyp, nu har jag inte testat Saint men The One är ju också en dh-broms, och jag har då aldrig hört ngn klaga på nypet

The One skall vara grymma. Men också en ovanlig modell, kräver specialverktyg för att lufta, behöver luftning förhållandevis ofta, något ojämn tillverkningskvalitet osv.

Men vad jag läst så är det annars den grymmaste bromsen om man bara ser till vikt och bromskraft.

Den faller lite på driftsäkerheten och priset, samt tillgången på bromsbelägg och kanske reservdelar eftersom den är så ovanlig.

//K

marran skrev:
> Om pengar inte är en issue, men vikt är det, så
> är det Formula The One du vill ha.
> Plättlätta och med grymt nyp, nu har jag inte
> testat Saint men The One är ju också en
> dh-broms, och jag har då aldrig hört ngn klaga
> på nypet

The one har också sinnessjuka mängder kraft, fast mer modulation än Saint. Ihop med Saint de enda bromsar jag vill ha. Har man väl testat den mängden kraft/kontroll så är det svårt att nöja sig med något sämre tyvärr.

Så mitt tips är att inte testa The One om du inte har en hög pengar liggandes, det kommer göra ont i själen att gå tillbaka till något annat. :)

Saint, eller Shimano i allmänhet, har dock som kebarb mycket riktigt påpekar några driftsäkerhets-/mekfördelar.

Senast ändrad:
Hehe.

Jag satt med fingret på köpknappen och tänkte köpa ett par The One tidigare, men just vetskapen om hur sinnessjukt förbannad jag blir när grejerna krånglar fick mig att avstå. Det är på något sätt Pathos vs Logos varje gång.

Jag har en väl utvecklad hatkärlek mot formula, rockshock och avids produkter efter att ha varit en 888RC/ saint åkare i många år.

Känslan, tänket och prestandan finns där. Men på något sätt så sviker det alltid när man har som mest roligt i backen. Avids bromsar med bromsbelägg som ständigt trillar av, och svampiga bromsar som behöver luftning.

Och i somras ville jag bryta av min totem gaffel efter att axel-inserten började snurra när jag skulle ta av framhjulet. Hela hjulet var alltså FAST i gaffeln på grund av dålig kvalitet och allmänt dåligt tänk från tillverkarens sida. Jag älskar gaffeln när jag kör den.. Men hade seriösa funderingar på att bara såga sönder den en gång för alla för att få loss framhjulet.

Så när jag valde bromsar fick Logos vinna.

//K

Westman skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om pengar inte är en issue, men vikt är det,
> så
> > är det Formula The One du vill ha.
> > Plättlätta och med grymt nyp, nu har jag inte
> > testat Saint men The One är ju också en
> > dh-broms, och jag har då aldrig hört ngn
> klaga
> > på nypet
>
>
> The one har också sinnessjuka mängder kraft,
> fast mer modulation än Saint. Ihop med Saint de
> enda bromsar jag vill ha. Har man väl testat den
> mängden kraft/kontroll så är det svårt att
> nöja sig med något sämre tyvärr.
>
> Så mitt tips är att inte testa The One om du
> inte har en hög pengar liggandes, det kommer
> göra ont i själen att gå tillbaka till något
> annat. :)
>
> Saint, eller Shimano i allmänhet, har dock som
> kebarb mycket riktigt påpekar några
> driftsäkerhets-/mekfördelar.

Senast ändrad:
hm du tappa mig vid "har läst mig till".

Vad jag tänkte på så finns det ju mängder av bra bromsar som funkar för xc cykling. Att köpa en dh broms till xc cykling kan jag tycka är lite överkurs men du kanske lyfter med den till en DH när du säljer cykeln utan bromsar.

Håller med föregående talare om att bra bromsar lyfter man med till nästa cykel.

Har kört gamla SLX-modellen, den som kom 2009, fram till i somras. De funkade fint även för helåk nerför Åreskutan i inte alltför mesigt tempo med 203mm skiva fram och 160 mm bak. Inga direkta problem med att dom tappade musten när dom blev varma heller.

Jag gillar dom. Men efter att ha dragit av bromsslangen för femtioelfte gången blev jag sur och köpte ett par Elixir 5:or på plats i Åre. De bromsarna rekommenderas även de! Sjukt mycket pang för pengarna! Tycker inte att mina Elixir CR som sitter på stigsmiskaren är såååå mycket trevligare. Inte alls faktiskt.

Jag kör Mega på am-hojen, i princip samma brom som gamla The One fast med tvådelat ok istället för i ett stycke. Lite tyngre, men bromskraften borde vara jämförbar. De har fått gå rätt hårt i sommar med >1000hm utförs på dammiga stigar i Sierra Nevada, toppturer i svenska och norska fjällen osv och de har varit helt pålitliga hittills.

Så iaf för mig har de varit mindre servicekrävande än Avid Elixir, inte för att det säger så mycket.

Luftningskittet är för övrigt kompatibelt med Avids, så det är inte svårt att hitta i affärer/verkstäder. Fast lika smidigt som Shimano och Hope blir det såklart inte.

SLX räcker fint till både dh och tuffa AM, kör de på min bror cykel och han kör hårt, riktigt hårt, de har överlevt åre, ett par gånger Hafjell, Gesunda och den lokala backen, plus en massa pushbike. Grym valuta för pengarna, bortsett från bromsbelägg har jag inte gjort något med dem, hur schyssta som helst. Andra bromsar jag kör är Hope M4, Avid Juicy Carbon och Shimano Deore. SLX bromens och Juicyn är från samma år och om jag inte tänker på vikten får jag helt klart säga att SLX bromsen är den bättre. Har kört saint också men kan inte motivera den bromsen på något annat än en ren DH cykel.

Nya SLX är en ruskigt fin broms i mitt tycker. Har haft Magura Louise, Hayes Nine, gamla SLX, Deore, en gammal XT med dubbelkolv och det här är helt klart bästa bromsen hittills.
Saint är säkert toppen men ska du främst inte köra DH så finns det annat att göra för pengarna.

Tack alla för era detaljerade svar och åsikter. Väldigt uppskattat.

Jag är dock lite kluven fortfarande hur det blir - det lutar åt SLX som det förnuftigare alternativet eftersom cykeln mestadels som sagt kommer rulla i Stockholm.

Jag hittade också denna artikel i helgen med följande två diagram som var speciellt intressanta, även med jämförelsen mot andra icke-shimano-bromsar ovan:

1267188652101-33lo46xtja5-500-90-500-70.gif

1267188652113-fwa24eymiccw-500-90-500-70.gif

(Vad hände egentligen här?!?)

http://www.bikeradar.com/gear/categ...ems/product/review-shimano-slx-brake-10-37523

Senast ändrad:
Serenyeti skrev:
> Jag är nöjd med mina Saint. Tyvärr får de vila
> tills islossningen sker i vår :(

Varför? Är det du eller bromsen som inte klarar kyla?

Vet nån om nya SLX klarar kyla?
XT från 2008 visade läckage vid oket när temperatur kom under noll...

Tillbaka
Topp