Bromsar som jag blir tokig på

scott730plus

Aktiv medlem
Har ett par sram code r som jag blir tokig på.. Har rengjort och smörjt kolvarna i oket hur många gånger som helst men när jag väl ska centrera och ställa in igen så släpar alltid två av kolvarna.

Jag får då hålla kvar de andra kolvarna och trixa så att till slut möts allihopa hyfsat i mitten på var sin sida om bromsskivan.

Men då har jag svårt att släppa tanken på att om kolvarna inte kommer jämnt ut i början så gör dem säkert inte det riktigt när det möts vid skivan och jag får inte ut maximalt av bromsarna.

(bromsarna lirar hyffsat bra men jag tänker hela tiden att då kan de säkert vara ännu bättre om alla kolvarna gick jämnt ut hela tiden)

Förstår ni hur jag tänker eller är jag korkad och bars borde gå vidare i livet :)

Det har rätt begränsad praktisk betydelse så länge inte ena paret fastnat helt. Centrerar gör man efter belägget, inte oket.

Märker du i längden att det är ett problem ex att beläggen slits helt snett så byter du bromsar.

Trögheten beror sannolikt på friktion mellan kolven och packningen. Effekten av friktionen på bromsverkan torde vara trivial sett till kraften du utövar med handen på bromshandtaget. Förutom ojämnt slitage och krångel med centrering som rattnalle nämner skulle jag bekymra mig över slitaget på packningen. Om du har möjlighet så inspektera packningen och kolven för skador, och använd gärna mikrometer om du har för att kolla cirkulariteten på kolven. En rund kolv har samma diameter från alla håll. Är den oval så tycker jag du reklamerar.

Tillbaka
Topp