Bromsar tappar tryck

Oggaaaa

Medlem
Bromsar tappar tryck
Hej. Har Deore XT bromsar på min gamla Scott spark hoj. De har sedan en tid tillbaka börjat tappa trycket och tar då mkt längre in mot styret. Det uppstår främst när man kör där det är guppigt och skakar mkt.

Var förbi lokala cykelverkstaden och han sa att jag skulle prova ta bort luckorna på bromshandtagen och pumpa några gånger på handtaget, vilket jag gjort men problemet kvarstår. Han sa att om det inte funkar så måste jag köpa nya bromsar.

Till min fråga. Går det inte att lufta eller fylla på mineralolja? Det måste ju gå att fixa på något sätt istället för att lägga ut flera tusen på nya bromsar?

Bromsar tappar tryck
Låter som du har luft i bromsarna. Det är inga konstigheter att lufta. Bara att köpa lite mineralolja och ett bleedkit. Det finns jätte många bra filmer på youtube hur man går tillväga. Eftersom bromsarna är ett par år gamla hade jag bytt all olja för att den ådras. Du ska inte behöva köpa nya bromsar för att det är luft i systemet.

Bromsar tappar tryck
Förklara "luckorna på bromshandtagen". Det är inte något jag har hört talas om, fast jag har förstås inte sett eller luftat alla generationers shimanobromsar.

Bromsar tappar tryck
Om du har luft i systemet så läcker det någonstans i regel. Så om den tappar mycket tryck så är något trasigt och även om du luftar kommer du få problem igen så småningom.
Men om bromsen fortfarande tar och funkar men med ojämn bromspunkt så kollade tjocklek på beläggen och då kan man prova en luftning också. Man kan alltid prova lufta så klart men oftast är det nåt som smygläcker :)

Bromsar tappar tryck
Förklara "luckorna på bromshandtagen". Det är inte något jag har hört talas om, fast jag har förstås inte sett eller luftat alla generationers shimanobromsar.
En del modeller har ett lock på handtaget istället för en luftningsskruv. Kanske äldre/enklare modeller. jag har nått avancerat verktyg i mitt bleedkit som ska passa på dem även om jag aldrig ägt/sett några jag heller.

Bromsar tappar tryck
Fast dem med lock behöver man ju inga avancerade verktyg till. Torx för att skruva av locket till behållaren som man ställer horisontellt, sen pumpar man som vanligt och tittar på bubblorna som kommer och ser till att toppa upp så inte den börjar dra in olja uppifrån.
Till sist toppa fullt och på med packningen och locket igen.

Bromsar tappar tryck
Fast dem med lock behöver man ju inga avancerade verktyg till. Torx för att skruva av locket till behållaren som man ställer horisontellt, sen pumpar man som vanligt och tittar på bubblorna som kommer och ser till att toppa upp så inte den börjar dra in olja uppifrån.
Till sist toppa fullt och på med packningen och locket igen.
Stämmer säkert, antar att verktyget underlättar en ”topp till botten” procedur då de ger möjlighet att ansluta koppen man använder på de vanliga modellerna.

Tillbaka
Topp