Bromsar tar högt upp på skivan?

tmz016

Aktiv medlem
Hallå
Jag köpte den här hojen för några veckor sedan och upptäckte ganska omgående att frambromsen tog väldigt dåligt samt knarrar väldigt mycket.
När jag kikade närmare på skivan ser det ut som att bromsen tar högt upp på skivan?

Det är en 203 skiva, vilket enligt tillverkarens specs är original.

Kan det räcka med att jag köper en vettig Shimanoskiva eller vet experterna här direkt vad som kan vara fel?

Bilagor

• A8936378-60BB-40B7-A275-430D18142690.jpeg
    A8936378-60BB-40B7-A275-430D18142690.jpeg
    486.3 KB · Besök: 218
  • D110D11B-ECBD-4C65-A0C0-1EA4673F5FE8.jpeg
    D110D11B-ECBD-4C65-A0C0-1EA4673F5FE8.jpeg
    509.9 KB · Besök: 205
Senast ändrad:
När jag kikade närmare på skivan ser det ut som att bromsen tar högt upp på skivan?
Det är jag inte så säker på. Eftersom det inte sitter någon adapter mellan gaffel och ok så är bromsoket så långt in som möjligt (tar så lång ner på skivan som möjligt).
Däremot ser det ut som att den inte tar jämnt.
1684930903279.png

Är det en helt ny cykel (eller helt nya belägg och skiva) och hur mycket har du cyklat med den?
Om det är nytt så kan du behöva köra in (bromsa) klossarna en del. Alternativt ta ur klossarna och slipa, värma eller göra rent med rengörningsmedel för bromsklossar/belägg.

En gissning är att skivan inte är en shimano-skiva som är gjord for bromsar av typen "narrow" och därför ser det lite knasigt ut.
Testa med en SM-RT66-L eller finare

Den ser inte inkörd ut men hur sitter bromsoket över skivan? Ser du att bromsbeläggen har kontakt med hela skivan eller sitter bromsoket för långt ut så du inte använder hela bromsbelägget?

Cykeln är inte helt ny, men ägaren innan hade cyklat ca 10-15h med den om jag förstod honom rätt. Cykeln i övrigt ser ny ut så det kan mycket väl stämma.
När jag tittar över beläggen ser det ut att sitta korrekt, men jag är på tok för oerfaren för att göra en sån bedömning.
Jag fick precis tipset av en lokal cykelmeck (som bara sett bilder) att testa en RT66-skiva, så det får bli en sån beställning :)

Tack för tips!

Har ett snarlikt dilemma och lånar därför tråden!
Nybyggd racer med 140mm Shimanoskiva samt Sram bromsok monterat utan adapter eller brickor.
Oket bak hamnar något för långt ifrån centrum, dvs bromsbeläggen hamnar ca 1mm utanför skivan vilket leder till missljud och ojämnt slitage på bromsbeläggen.

Hm... vad göra?
Kan det skilja ett par mm i diameter mellan skivor ifrån olika tillverkare?
1-2 mm större diameter hade löst problemet (har centerlock).
Plan B men det bär mig emot är väl att slipa lite i bromsok, ram eller de båda.

Tacksam för kloka tips!

Bilagor

• IMG_0308.jpg
    IMG_0308.jpg
    858.1 KB · Besök: 89
Hallå
Jag köpte den här hojen för några veckor sedan och upptäckte ganska omgående att frambromsen tog väldigt dåligt samt knarrar väldigt mycket.

Det är en 203 skiva, vilket enligt tillverkarens specs är original.

Kan det räcka med att jag köper en vettig Shimanoskiva eller vet experterna här direkt vad som kan vara fel?
Tycker det ser ut som skivan går perfekt genom oket , rengör skivan med brakecleaner/Tröd , beläggen kan slipa med sandpapper, du behöver bromsa in ( bed in) dina skivor och belägg, lång backe korta hårda inbromsningar inte bromsa löst , tycker oxå att man kan se tvärsgående mönster på på skivan så de är definitivt inte inkörda.

Shimano har två varianter på skivbromsar, narrow och wide. De finare serierna som din bromsskiva tillhör använder narrow. Gissar att SRAM-klossarna har samma profil som wide.

Du behöver byta antingen ok eller skiva. Du ska inte slipa något.
Tycker det ser ut som skivan går perfekt genom oket , rengör skivan med brakecleaner/Tröd , beläggen kan slipa med sandpapper, du behöver bromsa in ( bed in) dina skivor och belägg, lång backe korta hårda inbromsningar inte bromsa löst , tycker oxå att man kan se tvärsgående mönster på på skivan så de är definitivt inte inkörda.
Shimano har två varianter på skivbromsar, narrow och wide. De finare serierna som din bromsskiva tillhör använder narrow. Gissar att SRAM-klossarna har samma profil som wide.

Du behöver byta antingen ok eller skiva. Du ska inte slipa något.
Är skivans ytterdiameter större på en wide-skiva och i så fall hur mycket?
Jag skulle behöva ca 142 mm.

Tyvärr så fattas det någon millimeter i ytterkant. Dvs beläggen ligger längre ut än skivan når. Så det blir en icke bortsliten kant/rand kvar längst ut på beläggen

Ja, enligt spec funkar det inte. I praktiken funkar det ibland....
Skiljer verkligen diameter? Jag trodde det var bredden på slitytan...
är det diameter så kanske det går att få ett annat resultat med större skiva och lite meck. (Annat som i bättre eller sämre)

Ja, enligt spec funkar det inte. I praktiken funkar det ibland....
Skiljer verkligen diameter? Jag trodde det var bredden på slitytan...
är det diameter så kanske det går att få ett annat resultat med större skiva och lite meck. (Annat som i bättre eller sämre)

Ja, det verkar riktigt konstigt. Mina breda belägg på smala Shimano skivor tog i hela bromsytan och dessutom lite ner på armarna.

Jag läser på flera ställen att SRAM och Shimano ska vara kompatibla på lvg. Men jag förstår inte hur det funkar. Shimano lvgskivor är narrow, medan Sram har allt bara wide.

Billigaste lösningen är nog en SRAM-skiva från tysken för €26.
Vilken diameter har Sram-skivan (mätt i verkligheten)?

Slitaget på skivan ser precis ut som slitaget med Shimano ök. Att belägg sticker ut lite stämmer med att Sram belägg är bredare än Shimanos. Frågan är då fortfarande varför öket hamnar några mm för långt ut.

Slitaget på skivan ser precis ut som slitaget med Shimano ök. Att belägg sticker ut lite stämmer med att Sram belägg är bredare än Shimanos. Frågan är då fortfarande varför öket hamnar några mm för långt ut.
Exakt så! Jag misstänker nästan att fästet till oket på kedjestaget är något felplacerat vid tillverkning.

Vad är det för ok? Ser ju ut som det sitter på en adepter? Upphöjt i bakkant. Så här sitter mitt sram flatmount-ok (rival-axs 160 skiva)
518CBFBF-2043-493C-84CD-F509B62FDEF0.jpeg

Senast ändrad:
Jag ser ingen adapter. Vad jag vet är Shimano 140 mm 140mm men 160mm är större...så om det inte är knas så passar väl 160mm. 160 wide.

Jag läser på flera ställen att SRAM och Shimano ska vara kompatibla på lvg. Men jag förstår inte hur det funkar. Shimano lvgskivor är narrow, medan Sram har allt bara wide

Kanske är Shimano lvgskivor wide??

Enligt Shimano spec är allt Shimano lvg narrow.

Nej, det är inte direkt problemet här. Men det är väl viktigt när man vill kunna köra samma kombon med rätt positionerad ök.
Konstigt nog specar inte Shimano narrow på just rt-m800 men det måste den vara

Men cl800 är narrow.

Båda är visst ultegra...

Jag fattar inte lvg men jag har kört wide på rt-m800 på mtb

Kanske borde man tar en fil och tar bort lite av infästningen ...
Det hjälper nog bara ytterst lite eftersom oket redan sitter så att fästskruvarna mer eller mindre går tangentiellt med skivan. Alltså flyttas bara oket nedåt utan att komma särskilt mycket längre in på skivan.

----

Jag hade nog struntat i allt det där. Funktionen borde vara utmärkt ändå om allt är upplinjerat och korrekt monterat. Finns gott om bromsar där klossarna antingen täcker större yta än skivan, eller mindre, utan att något är fel.

Det hjälper nog bara ytterst lite eftersom oket redan sitter så att fästskruvarna mer eller mindre går tangentiellt med skivan. Alltså flyttas bara oket nedåt utan att komma särskilt mycket längre in på skivan.

----

Jag hade nog struntat i allt det där. Funktionen borde vara utmärkt ändå om allt är upplinjerat och korrekt monterat. Finns gott om bromsar där klossarna antingen täcker större yta än skivan, eller mindre, utan att något är fel.
Det är ju inte bra om en bit av belägget hamnar utanför skivan. Då bildas en klack där och efter ett tag klämmer man ihop beläggen och så har man ingen bromsverkan.
Man kan ju iofs fila bort den delen av belägget som hamnar utanför så borde det vara lugnt.

Jag tänkte inte att fila när både, men bara bakre. Då skulle öket kunna rotera lite bakåt. Om det funkar vet jag inte. Man kan prova om man kan rotera öket lite bakat när man lossnar skruvarna lite.

Frågan är om felet är att hål är positionerat fel eller om ovansidan av infästningen är inte rätt orienterat.

Det är ju inte bra om en bit av belägget hamnar utanför skivan. Då bildas en klack där och efter ett tag klämmer man ihop beläggen och så har man ingen bromsverkan.
Man kan ju iofs fila bort den delen av belägget som hamnar utanför så borde det vara lugnt.
Visst, men det kan man ju hålla lite koll på. Syns tydligt från utsidan om man kikar ner i bromsoket. Och det lär ju inte komma som en blixt från klar himmel, utan att bromsarna börjar nypa lite sämre successivt.

Jag tänkte inte att fila när både, men bara bakre. Då skulle öket kunna rotera lite bakåt. Om det funkar vet jag inte. Man kan prova om man kan rotera öket lite bakat när man lossnar skruvarna lite.

Frågan är om felet är att hål är positionerat fel eller om ovansidan av infästningen är inte rätt orienterat.
Man skulle kunna kolla hur mycket gods det finns för att göra hålen i oket ovala istället. Och därmed flytta oket närmare hjulaxeln.

Ännu enklare är att prova om en 1 eller 2 mm distans vid främre infästning löser problemet. Om ja, så kan man har det som permanent lösning eller fila ner bakre infästningen lite.

Ja, om 140mm shimano != 140mm SRAM vad diamter gäller. Men ja, innan jag hade börjat såga i skiten hade jag låtit nån annan kolla på det. Någon som kollar vad det är för ram, om det finns garanti på ramen, om det finns färg på fästet, om det redan är ovala hål i den riktningen, som har en sram/random skiva och om det överhuvud taget är rätt grejor.

Jag kan varken sram eller flat mount, men den lille grejen som förskjuter oket och som det står rear på, den ska man slänga? Det kanske är en 160mm adapter men det framgår i så fall inte

EDIT, den finns inte på alla bilder..men på TCM. Så möjligen kan man fråga dem.

1711551157833.png

Tillbaka
Topp