Bromsar till 24" MTB?

JacobBjork

Medlem
Bromsar till 24" MTB?
Hallå!

Sökt runt en stund, med risk för att ha missat men jag behöver reda ut ett dilemma.

Var och införskaffade en välanvänd Scott Scale 24" -2023 till grabben förra veckan, skulle blivit en Roxter för att slippa dämpare men priset gjorde att jag inte kunde stå över samt att grabben blev väldigt nöjd med att få ha dämpare 😎

MEN, Tektro-bromsarna vill jag kasta bort, funkade okej på hans 20" Roxter men nu när han testat på lite Bike Park så märktes det att dom mattas av rätt snabbt.

Ni som uppgraderat, vad har ni satsat på?

Behöver ju ha handens storlek i beakt och även plånboken då detta "bygge" ska hållas hyfsat ekonomiskt.

Är detta nåt som funkar?

Mvh

Bromsar till 24" MTB?
Mattas verkligen tektro av? Jag tror ingen kan säga om ett par billiga shimano mattas mer eller mindre utan att veta vad som brister nu.
Är man orolig så får man nog handla slx i alla fall.

Om nåt är trasigt el slitet så funkar säkert de du länkar bättre

Annars bör det väl vara pads eller skivor som felar?

Bromsar till 24" MTB?
Nja på Shimanos enklaste bromsar skulle jag säga. Tror skillnaden mot Tektro är knappt märkbar - same same typ.

Ställer mig också tveksam om bromsarna verkligen mattas för ett litet barn. Ingen fart, ingen vikt. Det är ergonomi och handhavande eller livslängd som är bekymret med enkla bromsar.

Köp begagnade men bättre bromsar. MT500 och uppåt (Deore, SLX osv). Kommer ut med jämna mellanrum.

Bromsar till 24" MTB?
Att barnet blir trött pga ergonomi eller dåligt bett kan säkert hända. Dåligt bett är väl samma som för vuxna. Uppgrade hjälper inte om det inte är rent och inkört. Sen inbillar jag mig att bra skivor gör skillnad.

Bromsar till 24" MTB?
Mattas verkligen tektro av? Jag tror ingen kan säga om ett par billiga shimano mattas mer eller mindre utan att veta vad som brister nu.
Är man orolig så får man nog handla slx i alla fall.

Om nåt är trasigt el slitet så funkar säkert de du länkar bättre

Annars bör det väl vara pads eller skivor som felar?

Det är mekaniska Tektro som sitter på, ej hydrauliska.

Eller ska man börja med mekaniskt med ordentlig rengöring och nya belägg?

Mvh

Bromsar till 24" MTB?
Det är mekaniska Tektro som sitter på, ej hydrauliska.

Eller ska man börja med mekaniskt med ordentlig rengöring och nya belägg?

Mvh
Jag hade själv bytt till hydraliska och då till shimano så jag har grejor att lufta osv.

De du länkar är säkert wide organic vilket är bra och 3/4 finger vilket man kan fundera på.

Slx är 1/2 finger, narrow o och ofta metalic. Går att byta till organic vilket jag kört för barn och på billiga skivor ska det inte vara metall

Problemet m wide är att om man vill ha dyra skivor så är de narrow. Jag skiter i det men i park kanske man matchar.

Bromsar till 24" MTB?
Å andra sidan har jag satt bromssr för 4000 ex skivor på barncyklar med logiken att de följer m till nästa cykel.

Så man kanske inte ska lyssna pä mig. Risken är att man köper xc bromsar men barnet vill cykla park. Eller i ditt fall tvärtom

Bromsar till 24" MTB?
Jag hade själv bytt till hydraliska och då till shimano så jag har grejor att lufta osv.

De du länkar är säkert wide organic vilket är bra och 3/4 finger vilket man kan fundera på.

Slx är 1/2 finger, narrow o och ofta metalic. Går att byta till organic vilket jag kört för barn och på billiga skivor ska det inte vara metall

Problemet m wide är att om man vill ha dyra skivor så är de narrow. Jag skiter i det men i park kanske man matchar.

Ja, jag borde väl skrivit att det var planen att gå från mekanisk till hydralisk men är mest osäker på bromsen i sig, om det blir för stort med 3-4 fingers eller om det bör vara likt mina egna Deore XT med 2 fingers.

Bromsar till 24" MTB?
Å andra sidan har jag satt bromssr för 4000 ex skivor på barncyklar med logiken att de följer m till nästa cykel.

Så man kanske inte ska lyssna pä mig. Risken är att man köper xc bromsar men barnet vill cykla park. Eller i ditt fall tvärtom

53 euro:

Bromsar till 24" MTB?
Ja, jag borde väl skrivit att det var planen att gå från mekanisk till hydralisk men är mest osäker på bromsen i sig, om det blir för stort med 3-4 fingers eller om det bör vara likt mina egna Deore XT med 2 fingers.
Jag vet inte, mina barn har haft 4 finger i alla fall t.o.m 24''. Vet inte om de klarat 1 finger grepp i vilket fall.
De tektro som grabben har på 26'' som han ska börja cykla på i sommar går inte att sätta innanför växlarna vilket jag tycker är ett större problem. Vet ej om det går med MT200 men det kan jag testa om det gör nån glad.

Flickan hade 2 finger på samma cykel men jag vet inte om han bryr sig. Nu när jag skriver det så inser jag att jag får byta så han får liknande förutsättningar oavsett han vill eller inte. Ett jävla jobb att flytta runt bromsarna mellan cyklarna hela tiden sen de större fick intern dragning. Förhoppningsvis har jag kvar slangen som satt på 26an från början.....

Bromsar till 24" MTB?
53 euro:

Ja och unikt bleed kit för 47? (apropå begagnade skitcyklar i annan tråd. Kollade på en cykel med såna och insåg att värdet var noll när man strippar en ram på såna)

Bromsar till 24" MTB?
53 euro:

De där du !

De tror jag kommer passa bra. Bra pris också. Köp !

Jag har ett par på en cykel och de har varit väldigt problemfria (de bara gör vad de ska, bromsar jämnt och fint utan att behöva luftas/blödas eller annat fjäsk)

Handtaget tror jag passar även barn bra, som oftast använder tre eller fyra fingrar när de bromsar (min erfarenhet är att barn "lär" sig bromsa med ett finger senare i livet)

Bromsar till 24" MTB?
ja, det är det jag tvekar på..om ett (vanligt) barn verkligen kan bromsa med 1 finger å andra sidan får väl hela handen plats på ett 2 finger grepp.

Jag monterade i alla fall cockpit på 26an som jag har min egen och hojen stannade. Nu är hon stor och samma bromsar är fortfarande justerade effter hur jag har mina.

Bromsar till 24" MTB?
För att igen anknyta till begagnad marknaden

Min värdering: 0. Ny pris 53 euro.

Begagnat, monterat med tillräcklig lång slang och luftat: 1800SEK+

EDIT, min enda relevanta poäng är att det är bra att ha bleed kit även om det är bra bromsar.

Bromsar till 24" MTB?
Vi hade en Scott Scale 20 tidigare med mekaniska skivbromsar och jag bytte ut mot enklaste möjliga Shimano hydraliska typ MT201 eller liknande och skillnaden blir enorm för barnet eftersom handstyrkan helt plötsligt blir oviktig för bromsförmågan. Tror jag betalade typ 400 kr beggat för fram/bakbroms.

Hade bytt styre så det blev lite meck att få till placeringen av växel/broms på den sidan med funkade fint.
Valde till slut att behålla mekanisk broms på framhjulet eftersom barnet i fråga hade lite taskig känsla för broms av framhjul....

Bilagor

• 20250413_180230.webp
    20250413_180230.webp
    604.3 KB · Besök: 11
Senast ändrad:
Bromsar till 24" MTB?
För att igen anknyta till begagnad marknaden

Min värdering: 0. Ny pris 53 euro.

Begagnat, monterat med tillräcklig lång slang och luftat: 1800SEK+

EDIT, min enda relevanta poäng är att det är bra att ha bleed kit även om det är bra bromsar.

Men din värdering berör på vilken bromsar och luftningskit man redan har.

Bromsar till 24" MTB?
Jag menar att med växel utan indikator montera reglage utanför och under bromsen. Funkar inte i alla kombo.
och indikator går inte heller att plocka bort på enklare växlar.

Bromsar till 24" MTB?
Satte såna här handtag på grabbarnas roxter å med orginalbromsarna , båda två hade inga problem att bromsa ordentligt, viktigt att de har bra tag runt bromshandtagen .
Byta vajer å höljen ( till styvare ) kan oxå göra underverk på mekaniska bromsar.
Mange

Tillbaka
Topp