bromsar till DH

DHKona

Ny medlem
bromsar till DH
tja alla..

det är så att jag var ute och cykla runt lite idag, med det tog snabbt slut,

bak bromsen paja, oket knäcktes typ...

så nu behöver jag köpa nytt..
så min fråga är

nått bra system som är bra, har hayes nu, var bra tills nu typ.. :P

tack i förväg

bromsar till DH
Begagnade Hayes får man ju nästan gratis, borde finnas på köp o sälj!

Annars kan det nog vara bra att speca pristak för du kommer få tusen förslag. =)

bromsar till DH
Hur mycket pengar har du?

Avid elexir r eller cr är riktigt grymt jevla bra och kostar samtidigt inte en förmögenhet, Fast lite kostar dem ju...

Köper du Hayes igen dödar jag dig! Hayes är skitskitskitkitskitskit och borde inte få kalla sig bromstillverkare...

bromsar till DH
Då kommer du hitta bra exempel för den summan, bromsar är en smaksak så hur känner du själv?

Jämfört mot hayes så kommer du att få mycket bättre skit så tänk själv om bromsarna ska ta stopp fort eller om det ska ta stopp en längre tid?

Saint är bra exemplar på att ta stopp fort medan elixir som jag har tar stopp en längre tid.

Du borde kanske lika väl skaffa frambroms med? Du kan nästan få ett par nya elixir fram och bak för strax över 2000.

bromsar till DH
har kollat lite på saint,,

gillar när det tar ordentligt, och stannar snabbt..

är faktiskt lite inne på att byta fram samtidigt.. börjar bli lite sletet där med..

bromsar till DH
Elixir CR rekomenderar jag... bra stoppare de. I motsats till tomcaten så anser jag att Elixir tar stopp lika snabbt.
Jag väger runt 100 och jag har då inga problem med att få stopp snabbt när det behövs.

bromsar till DH
Fast CR känns rätt dyra jämfört med R, ingen skillnad i bromskraft, enda skillnaden är att man kan ställa "bite point" dvs hur långt in bromsen ska ta, utan att påverka padsens avstånd till skivan

så har jag förstått det iaf, men jag kör Elixir R och tycker de är riktigt bra

bromsar till DH
Om du kört Hayes och tyckt de varit bra kommer du bli nöjd med vad som helst!

Jag lägger en röst på Formula, i princip vilken som helst.
Köp The One så har du ordentligt nyp i bromsen, folk som säger att de tar "för bra" behöver bara öva upp fin-känsligheten lite.

bromsar till DH
Som vanligt klag på Hayes! Formula var väl ok men såååå mycket bättre än Hayes tyckte jag inte de var, lite TLC och de funkar helt ok! :)

bromsar till DH
elixir bromsar är förvisso väl inställningsbara men av det jag läst om de så har dem inte det stopp som saint, the one erbjuder.

I praktiken har jag inte kört med CR(än) det monterades ett par på dh-hojjen igår och på skogshojen sitter vanliga (r) och R fungerar precis så bra ett par bromsar ska göra så det är inga konstigheter med det.

bromsar till DH
När jag fick mina Elexir r bromsar tyckte jag dem va bra men som sagt inte tog stopp direkt om man nu ville det. Sen luftade jag dem och JEVLAR vilken skillnad det blev både i känsla och stoppkraft. Lufta era bromsar folket!

bromsar till DH
Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag fick mina Elexir r bromsar tyckte jag dem
> va bra men

DE goddamnit, inte DEM! Det går fan inte att läsa vad du skriver. Skriv de eller använd talspråk och skriv dom. Snälla!

Ontopic så är alla bromsar bättre än Hayes i känsla. Saint är riktigt bra och har inte riktigt lika mycket modulation som Elixir så du blir nog nöjd med ett par.

bromsar till DH
Westman skrev:
> Flippad_unge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När jag fick mina Elexir r bromsar tyckte jag
> dem
> > va bra men
>
> DE goddamnit, inte DEM! Det går fan inte att
> läsa vad du skriver. Skriv de eller använd
> talspråk och skriv dom. Snälla!
>
> Ontopic så är alla bromsar bättre än Hayes i
> känsla. Saint är riktigt bra och har inte
> riktigt lika mycket modulation som Elixir så du
> blir nog nöjd med ett par.

Men jevlar vad ni klagar på att dem skriver med CAPITALS ;)

bromsar till DH
Ni som klagar på hayes, vad är det ni inte gillar med stroker trail och ace? För jag antar att det är dom ni har provat? Så gott som underhållsfria, gillar man att lufta bromsar så är t ex avid code och juicy ett bra val, verkligen. Nya saint eller hayes ace skulle jag nog skaffa om jag letade kraftiga bromsar. Avid kanske har fixat till sina läckproblem med elixir, luftningstekniken funkar jäkligt bra iaf, bara inte så kul att göra det ofta.

bromsar till DH
Det KANSKE är för att ja har hur många vänner som helst (minst 20st ja kan komma på iaf) som haft/har Hayes och dem krånglar ALLTID! på alla möjliga jevla sätt. Och gillar man kolvmassage är Hayes utmärkt med, Dem jevlarna hoppar alltid ut vare sig man tryckt på handtaget eller inte. skitskitskit!

bromsar till DH
Mårten skrev:
> Hayes lämnar en dålig eftersmak i munnen helt
> enkelt.

För att du använt en instegsmodell för några år sen? Vad jag minns så var det inget fel på mina mag heller. Dot4-dimman vid luftningen efter varje liftdag med avid däremot, den smakar mumma, not. :)

bromsar till DH
Är det någon större skillnad i bromskraft mellan Avid Elixir och Avid Code?? Är rätt sugen på ett par Code till min Glory.....Någon som hört något bra/dåligt om Code? Tycker mig ha förstått att Code kanske är lite overkill, men jag vill ha mkt bromskraft. Har Hayes Stroker i dagsläget......

bromsar till DH
Det dåliga med Code är väl att de är tunga, kolla också upp vad beläggen kostar. Code-belägg är inte så lätta att få tag på "på plats" utan man behöver ha med sig egna.

Saint är minst lika kraftfulla som Code. Underbara handtag. Dock lite jobbiga att lufta.

bromsar till DH
Nyare code, fr.o.m. 2008 är ngt lättare än saint faktiskt, om man ska tro sicklines iaf. Skulle vara kul att se en jämförelse mellan elixir, the one och fyrkolvsbromsarna just kraftmässigt.

bromsar till DH
har kollat lite på sain och Hope Moto M6, men som sagt är ute efter bromsar med bra kraft i som nyper direkt..

för dom jag har nu, dom tar bra, men börjar ju märkas att dom är sletna... fram bromsen tar bra, men ska byta där med, samt byta bakväxel med, tyo till saint...

kunde ju vara kul att ha en hel serie i samma, som bara saint...

bromsar till DH
Westman skrev:
> Ontopic så är alla bromsar bättre än Hayes i
> känsla.

Ledsen Westman, men du har helt fel. Så det så!!!
Tycker t.ex Shimano suger stenhårt! Och Code5 saknar helt modulation, det är 1/0 på dem, tycker de suger också m.a.o. Känslan är bra i Hayes och modulationen är wunderbar. Tyvärr är de lite klena så för ett lång-åk nedför Skutan blir det lite mjölksyra efter ett tag. Men känslan är helt suverän!

bromsar till DH
Mina gamla Saint (2008 eller äldre) läcker vid minusgrader så bromsarna inte tar alls, vid plusgrader är de snudd på låsningsfria. Man får nypa i rejält för att låsa hjulet (men modulationen ned dit är rätt trevlig).

Kanske skulle skicka in dem på garantireparation någon dag...

bromsar till DH
Prövade mina inte helt nya elixir CR i helgen, det var bra grejjer. Bra modulation och bra känsla.

Slår ett litet slag för att köpa de istället för vanliga R fast de är dyrare. På mina vanliga R har snabb-inställaren som avgör hur långt in bromshandtaget ska nå, har gått sönder så får man stoppa in en insexa som man gjorde den gamla goda tiden och skruva.

Sen är känslan i CR mycket bättre för man känner mera squeeze och vart man har stoppet och till hur mycket man har det. Så CR tycker jag är bättre än R men en grej med bromsar är att de är lite olikartade ibland även fast det är samma modell.

bromsar till DH
Gambler skrev:
> För att du använt en instegsmodell för några
> år sen?

Bland annat.

bromsar till DH
Vilket jag tror beror på hur bra luftade dom är från fabrik....

tomcaten skrev:
> men en grej med bromsar är att de
> är lite olikartade ibland även fast det är
> samma modell.

bromsar till DH
Fässberg skrev:
> Vilket jag tror beror på hur bra luftade dom är
> från fabrik....
>
> tomcaten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men en grej med bromsar är att de
> > är lite olikartade ibland även fast det är
> > samma modell.

tror mera att det vilar en god/dålig ande över alla bromsar som tillverkas och skickas ut på marknaden idag....

bromsar till DH
tomcaten skrev:
> Sen är känslan i CR mycket bättre för man
> känner mera squeeze och vart man har stoppet och
> till hur mycket man har det.

Vad menar du?

Elixir verkar vara en mycket trevlig broms. Jag har kört en vecka på CR modellen och gillade den men fick en del problem med luft i systemet. Jag gillar generellt inte inställningsmöjligheter i onödan utan har funderat på att köpa ett par elixir 5 eller R. Om du har upplevt skillnad mellan CR och R är det intressant men jag fattar inte riktigt vad du menade med ovanstående. Enligt Avid ska det vara samma teknik bara mer inställningar och lättare material.

Tillbaka
Topp