bromsbelägg till cross

saltgurkan

Aktiv medlem
bromsbelägg till cross
Hej, tänke slänga iväg en amatörfråga till detta allvetande forum.

Jag har en cx (Kona Jake the Snake) med cantileverbromsar vars bromsförmåga inte är det bästa man upplevt osv. Iaf, funderar på att byta bromsbelägg. Har ingen koll på vad det är för belägg på nu, antagligen ngt billigt krafs.

Nu till frågorna:
Fråga A. Kan man/bör man skaffa mtb-klossbelägg eller bromsbelägg avsett för racerbromsar?
Jag antar att svaret kommer att luta åt mtb-klossbelägg då cykeln just inte har specifika racerbromsar. Men måste ändå kolla med detta forum innan jag gör ngt förhastat.

Fråga B. Jag har Kool-stopbelägg till min MTB(v-broms) som jag är nöjd med. Kan man ha samma typ av belägg till cantilever-cross-bromsarna ifall det är så att det är mtb-belägg som gäller?

Tacksam för svar
/Förvirrad cykelentusiast med tummen mitt i handen

bromsbelägg till cross
Jag har också en Jake the snake & originalklossarna är faktiskt rent skräp! Jag slet ut mina på ett par månaders pendling, dessutom så är bromsförmågan under all kritik...

Jag köpte en sats med fyra klossar med det fantasifulla namnet BBB BBS-05 på cykelcity häromdagen för 255 kronor. Ser coola ut & har utbytbara belägg, har dock ingen aning om hur dom funkar då jag inte testat dom än. En sats med 4 belägg kostar sedan 95 kr. Om dom funkar bra så fortsätter jag med dem.

Kolla in på www.cykelcity.se

bromsbelägg till cross
Ser ju ut att kunna funka, är dock inte så hemma på vad som passar. Du kan ju avlägga rapport om vad du tycker ifall du köper.

Jag testade mina nya idag (de jag skrev om ovan). Mycket bättre än originalklossarna när dom var nya, dock inte så bra som jag velat. Samtidigt så vet jag inte om det kan bli bättre med dessa bromsar?

bromsbelägg till cross
Japp. Avid shorty 4.
Originalklossarna får biltemas prylar att framstå som proffsgrejor...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp