Bromsbelägg

Bromsbelägg
Hej. Rookie vad det mecka cykel.
Har en Scale 965, och funderar på att byta bromsbelägg bak då de låter efter en stunds hård inbromsning ( lätt DH)
Vet dock ej vilka belägg jag ska köpa. Vill inte plocka isär dem i onödan för att kika på dem.
Tacksam för hjälp

Bromsbelägg
Har en Scale 965, och funderar på att byta bromsbelägg bak då de låter efter en stunds hård inbromsning ( lätt DH)
Vet dock ej vilka belägg jag ska köpa. Vill inte plocka isär dem i onödan för att kika på dem.
Tacksam för hjälp
Ta en bild på bromsoket och lägg upp alternativt ta reda på vad oket heter så kan nog någon säga vilka belägg du ska ha.

Bromsbelägg
20210718_164323.jpg

Bromsbelägg
Det är Shimano MT201 som sitter på den, jag har en likadan. Tänkte byta både skivor och belägg, behöver också veta vad man ska ha som är vettigt och inte allt för dyrt. ??

Bromsbelägg
Gnissel kan dock betyda att det är smuts på skiva och belägg. Gör rent allt noga med bromsrengöring, slipa beläggens yta lite med slippapper och torka av skivornas bromsyta med aceton. (Jag tänker att aceton löser ev rester från beläggen)

Enklare Shimano-bromsok kan även läcka olja ut på belägg och skivor, så efter turer kolla noga om det finns spår av olja nånstans på beläggen. Om det finns olja så är det bara att köpa andra ok och byta. Slit i släng, finns tyvärr inga renoveringssatser...

Jag kör med dessa belägg, tycker de har bra bett, bra funktion i vått och funkar okej till lättare utförsleder typ Lindvallen och Isaberg:

Mvh
Magnus

Bromsbelägg
Enklare Shimano-bromsok kan även läcka olja ut på belägg och skivor, så efter turer kolla noga om det finns spår av olja nånstans på beläggen. Om det finns olja så är det bara att köpa andra ok och byta. Slit i släng, finns tyvärr inga renoveringssatser...
Antar att det här även gäller motsvarande Tektro-ok. Bromsarna nöp bra när cykeln var ny men nu är det problem. Efter luftning och byte av belägg/rengöring av skiva är det okej ett tag, men blir snabbt sämre.
Jag tror det är läckage, men det är svårt att se någon olja.
Är det endast detta som skiljer billigare ok från dyrare? Vad ska man i så fall byta till?

Bromsbelägg
Tacksam för hjälp

Men jisses, det tar två minuter att plocka ut beläggen, fota dom och montera tillbaka.

Bromsbelägg
Har du verkligen slitit ut skivorna? Mät med skjutmått, dom ska bytas senast vid 1.5mm om det är shimano. Det är låååång tid om du använder vanliga resin-belägg.
Nej absolut inte, ?. Har bara hört att om man byter till större skivor och lite bättre belägg så nyper bromsarna lite bättre. Nu tycker jag att dom funkar helt ok, men det är ju en ganska billig sak att byta, och så blir man ju lite bättre på att skruva på cykeln. ?

Bromsbelägg
Nej absolut inte, ?. Har bara hört att om man byter till större skivor och lite bättre belägg så nyper bromsarna lite bättre. Nu tycker jag att dom funkar helt ok, men det är ju en ganska billig sak att byta, och så blir man ju lite bättre på att skruva på cykeln. ?
Aha okej. Ja men kör på du. Dubbelkolla att du får rätt adapter, och all du får med extra skruvar också.

Bromsbelägg
Antar att det här även gäller motsvarande Tektro-ok. Bromsarna nöp bra när cykeln var ny men nu är det problem. Efter luftning och byte av belägg/rengöring av skiva är det okej ett tag, men blir snabbt sämre.
Jag tror det är läckage, men det är svårt att se någon olja.
Är det endast detta som skiljer billigare ok från dyrare? Vad ska man i så fall byta till?
Har ingen erfarenhet av Tektro-bromsar. Shimano verkar ha lite bättre packningar på dyrare modeller men även de verkar ibland läcka. Har sett några olika varianter läckage på mina billigare (BR-M500-serien) Shimanos :
- ur luftningsanslutningen el skruven för luftning
- från packning vid bromsokets kolv
- mellan halvorna i oket...

För att hitta om det läcker:
Gör rent allt igen, kör ett pass när det är torrt ute, plocka isär och syna om det finns några små blöta eller mörka fläckar.

Jag försöker lufta bromsar enbart med hjul och bromsbelägg borttagna, dvs jag har en plastkloss i oket vid luftning. Efteråt rengör jag oken noga och sist återmonterar jag belägg och hjul/skivor.

Mvh
Magnus

Bromsbelägg
Har ingen erfarenhet av Tektro-bromsar. Shimano verkar ha lite bättre packningar på dyrare modeller men även de verkar ibland läcka. Har sett några olika varianter läckage på mina billigare (BR-M500-serien) Shimanos :
- ur luftningsanslutningen el skruven för luftning
- från packning vid bromsokets kolv
- mellan halvorna i oket...

För att hitta om det läcker:
Gör rent allt igen, kör ett pass när det är torrt ute, plocka isär och syna om det finns några små blöta eller mörka fläckar.

Jag försöker lufta bromsar enbart med hjul och bromsbelägg borttagna, dvs jag har en plastkloss i oket vid luftning. Efteråt rengör jag oken noga och sist återmonterar jag belägg och hjul/skivor.

Mvh
Magnus
Jag tackar och bockar. Har tidigare gjort som du föreslår men jag går ändå bet på att hitta någon läcka. Nåja, kompletta Tektro bromsar är rätt billiga. Jag gillar dessutom att de har en skruv till beläggen istället för saxpinne.

Tillbaka
Topp