Bromsbeläggen tar konstant i skivan efter byte

Transwave

Aktiv medlem
Jag bytte hjul på min hoj som har avid skivbromsar. De nya hjulen har shimano ice-tech centerlock bromsskivor. De verkar vara snäppet tjockare än mina gamla skivor för att bromsbeläggen tar i skivorna hela tiden. Finns det några andra bromsskivor med centerlock som jag skulle kunna testa som kanske är en aning smalare? Eller måste jag byta ut bromsarna?

Hydrauliska skivbromsar korrigerar sig själva för tjockleken av skivor och slitage av belägg.

Troligaste orsak är att skivorna inte är positionerat precis samma. Om skivan går mot oket på bara en sidan behöver du justera oket.

Om det inte är fallet så behöver man bromsa tillräckligt många gånger för systemet att justera sig. Enda andra förklaring är att det finns "för mycket" olja i systemet. I så fall skulle man behöva öppna behållaren på handtag och trycka i handtaget lite för att får ut lite olja.

Senast ändrad:
När du centrerar oket/positionerar kolvarna för första gången, lägg vanligt kontorspapper mellan skiva och belägg när du pressar ihop bromshandtaget och skruvar fast oket.

Ligger det an på ena sidan eller båda samtidigt? Släppa på fäs-/justerbultarna och centrera om oket? Ta loss hjul och klossar och pressa tillbaka kolvarna så långt det går?

Om det tar i efter klossbyte är det som Berk säger stor risk att det blir för mycket olja i systemet om du luftat med de gamla beläggen.

Mina bromsar justeras inte fullt ut automatiskt...och icetec är väl mycket riktigt tjockare.

Hur som helst får man börja med att centrera och rimligen är det känsligare m tjockare skivor

Mina bromsar justeras inte fullt ut automatiskt...och icetec är väl mycket riktigt tjockare.

Alla klossar justeras automatisk på hydrauliska bromsar. Som jag skrev kan enda problemet vara att det finns för mycket olja i systemet. Eller med extrem tjocka skivor att belägg inte kan flyttas längre ut.

Efter att ha funderat lite samt kollat upp priser på ett nytt bromssystem så känns köpa nytt som det självklara alternativet. Bromssystemet jag har idag är snart 2 decenium gammalt så det har levt ut sin förväntade livstid. Det förekom ett visst skrap redan med de gamla skivorna, och med de nya så går det inte ens rotera hjulen ett varv innan det tar stopp hur jag än justerar oket.

Fram tills du fått nya bromsar, så skulle jag rekommendera att pressa tillbaka kolvarna i oket och låta dem justera in sig på nytt mot den nya skivan. Det finns verktyg för detta, t ex Park Tool PP-1.2. Tänk på att pressa försiktigt. För mycket kraft kan skjuta reglaget.

Ja, och eventuellt massera lite. Det är sen gammalt i alla fall tillbaks till Renault 5 1982

Tydligen kan man knäcka nåt i handtaget så gäller att göra det innan man fyller på olja eller med öppet. På hojen inte r5...

Med ett ordentligt bleed block maxar man ut (in) kolvarrna under luftning och då bör det vara fritt fram att trycka tillbaka kolvarna när man byter belägg eller skiva.

Med specialverktyg och eller skruvmejsel. Sen kan man centrera med mellanlägg så ska det bli fin fint

Tillbaka
Topp