Bromsen gnisslar/låter trots nya bromsbelägg!

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hallå!

Jag har bytt bromsbelägg både fram och bak. Luftat bromsarna. Skivorna har jag rengjort både med avfettning och sprit. Bakre bromsen går kanon, bromsar tyst. Främre går kanon den med, bromsar fint MEN det gnisslar och låter väldigt högt ju hårdare jag bromsar. Bromsar jag bland en folkmassa så vänder sig alla om, så pass högt är det. Vad är felet? Vilka åtgärder ska jag göra för att få bort detta jobbiga gnissel?

Senast ändrad:
Gnisslade frambromsen innan du bytte belägg?

Jag föreslår ett test där du bromsar massor och hårt, sen inspekterar bakom beläggen. Du bör kunna se om det är p.g.a. läckage från kolvarna i oket.

Är det inte pga. läckage=lite kontaminering då och då så ska det lösa sig med ny skiva.

Det kan även vara skivan som var dåligt inbäddad, sliten eller kontaminerad med nåt som inte ens går att tvätta bort.

Avfettning är lite för oljigt för att det ska gå bra på bromsskivor, och sprit kan lämna kvar avfettning.

Efter en tids användning så har jag bromsat stenhårt, avfettat/torkat skivan flera gånger och det kommer någon form av ny vätska hela tiden. Kan man konstatera att det är läckage? Åtgärd = Nytt ok?

Är det Shimano så är nytt ok (eller kit med reglage och slang och ok) samt gärna en ny skiva lösningen.

m4x sa:
Efter en tids användning så har jag bromsat stenhårt, avfettat/torkat skivan flera gånger och det kommer någon form av ny vätska hela tiden. Kan man konstatera att det är läckage? Åtgärd = Nytt ok?

Ja om det är läckage så är enda åtgärden nytt ok. Relevanta smådelar brukar inte finnas att köpa. Kontrollera att det verkligen är kolven som läcker och inte t.ex. slanganslutningen, för den kan du isf skruva åt hårdare eller sätta på gängtejp.

Sen kan det ju vara skivan också. Ifall ytan blivit slätnött så kan man få lägre bromseffekt och gnissel. Åtgärden är att rugga upp den ordentligt. Sandpapper är vanligt, själv kör jag med en tryckluftsdriven stålborste. Du ska alltså slipa den riktigt rejält med nåt grovt, inte bara gnugga lite. När bromsytan har samma matta färg som resten av skivan (t.ex. "ekrarna" på skivan) så har du gjort rätt. Tycker du ska testa det först innan du går och handlar nytt ok, ifall du inte observerat faktiskt läckage med ögonen.

Senast ändrad:
Plocka bort beläggen och kolla baksidan av beläggen / kolvarna. Man brukar se att det fuktar / samlas skit där rätt tydligt.

Tillbaka
Topp