Bromsfråga ang. Ultegra 6700

Putte--

Aktiv medlem
Jag köpte nya hjul för ett par år sen och i år tänkte jag köra 28mm däck men dom får inte plats i bakre bromsen pga. att bromsfästet på ramen sitter "långt ner". Min fråga är om någon vet om någon annan broms har lite mer utrymme än Ultegra 6700, Det rör sig om nån eller några millimeter bara.
IMG_20210513_094729.jpg

Jag har ultegra 6800 på en cykel och 105 5800 på en. Båda cyklarna klarar av 28mm däck. Nu behöver det inte betyda att det fungerar för dig eftersom infästningen sitter lite olika på olika ramar. Är det något specefikt mått du vill ha mätt så har jag skjutmått.

Annars, fila new bromsbågen med en rundfil och posta i fulmekstråden. Jag har gjort det med någon tektro bakbroms utan att det blev några problem. Att bakbromsen går sönder under inbromsning sen händer nog inte och gör den det så dör du nog inte heller

Min fråga är om någon vet om någon annan broms har lite mer utrymme än Ultegra 6700, Det rör sig om nån eller några millimeter bara.
De nyare shimanobromsarna skall klara 28mm däck, men som andra har skrivit beror det även på ramen, förstås
Ur tidningen Roadbikes genomgång av bromsar
RoadBike-1217-bremsen-platzfrage.jpg

Bilden är några år (2017?) innan tex Shimano 105 R7000 hade lanserats

R8000 tar 28 mm utan problem.
Du vet om att den där lilla armen på bromsen inte skall vara i det läget när du cyklar va?
Jorå, hade släppt på den för att ta av hjulet och kolla. 6700 tar oxå 28mm, det är inga problem fram utan det är infästningen på ramen sipm ligger lägre bak, jag behöver en broms som är "högre" i "bågen"

De nyare shimanobromsarna skall klara 28mm däck, men som andra har skrivit beror det även på ramen, förstås
Ur tidningen Roadbikes genomgång av bromsar
Visa bilaga 490215
Bilden är några år (2017?) innan tex Shimano 105 R7000 hade lanserats
R7000 och R5800 är mycket lika - jag valde dock R5800 för att de är snyggare och skall vara lika bra enligt internet.

Annars, fila new bromsbågen med en rundfil och posta i fulmekstråden. Jag har gjort det med någon tektro bakbroms utan att det blev några problem. Att bakbromsen går sönder under inbromsning sen händer nog inte och gör den det så dör du nog inte heller
Detsamma fast med en dremel. Så gott som osynligt. Och fram utan malörer. Det finns gott om gods i de bromsar.

Tillbaka
Topp