Bromsfrågor

• Trådstartare Trådstartare Kristin
  • Start datum Start datum
K

Kristin

Guest
Bromsfrågor
Lite frågor/funderingar kring v- respektive skivbromsar.

1. Är det ramen, hjulen eller både och som måste vara anpassade för endera eller båda bromssystem?

2. Kan man se (på cykeln) om en mtb med v-bromsar kan ha skivbromsar eller vice versa?

3. Om jag har en cykel med v-bromsar som är anpassad för skivbroms, hur komplicerat är det att byta? Om den inte är anpassad, hur gör man om man vill uppgradera?

//Kristin - dummie i mtb-världen

Bromsfrågor
> 1. Är det ramen, hjulen eller både och som
> måste vara anpassade för endera eller båda
> bromssystem?
>
Ram och framgaffeln. För v-bromsar sticker det ut pinnar på gaffeln på båda benen som pekar framåt (frambroms) och på ramen nära sadeln på övre kedjestaget (bakbroms). För skivbromsar sitter det 2 st hål på ena gaffelbenet nära hjulaxeln (frambroms) och på ramen nära hjulaxeln på undre kedjestaget (bakbroms).

> 2. Kan man se (på cykeln) om en mtb med v-bromsar
> kan ha skivbromsar eller vice versa?
>
Se svar ovan.

> 3. Om jag har en cykel med v-bromsar som är
> anpassad för skivbroms, hur komplicerat är det
> att byta? Om den inte är anpassad, hur gör man
> om man vill uppgradera?
>
Om cykeln stödjer skivbroms så är det bara att montera dit dem. Om cykeln inte stödjer skivbroms så kan du byta framgaffel mot en som stödjer skivbroms fram och för skivbroms bak finns det konvertera att köpa.

Lycka till med dina bromsar och välkommen till MTB-träsket!

Bromsfrågor
För att vara lite pedagogisk kan man säga:

v-bromscykel:
-hjulanpassning: Fälg för v-broms, i övrigt fritt
-framgaffelanpassning: Bromspinnar som man kan montera v-bromsen på
-ramanpassning: Sadelstagen måste ha varsin bromspinne att montera v-bromsen på
-reglageanpassning: Bromshandtaget måste vara konstruerat för att koppla en vajer till v-bromsen (Maguras fälgbromsar ett mycket sällsynt undantag)

skivbromscykel:
-hjulanpassning: Nav för skivbroms, i övrigt fritt
-framgaffelanpassning: Skivbromsfäste på vänster sidan av gaffeln på baksidan (med två hål att skriva fast skivbromsoket i)
-ramanpassning: Skivbromsfäste på vänster sadelstag (med två hål att skruva fast skivbromsoket i)
-reglageanpassning: Antingen reglage för skivbroms som regleras med vajer eller reglage för hydraulisk skivbroms

Bromsfrågor
Bra att nån frågade och tog upp konvertering från V-broms till skivor. Jag funderar själv på att byta till skivor (Hope mono mini), men undrar om jag behöver fräsa in fästena i gaffel (Mx Comp) och ram (Easton Whiskey Pete) som det står i en del brittiska tidningar. Vad gäller, är det bara att köpa och klämma dit dem eller skall "doktor cykel" fräsa fästena plana?

Ha de!

Bromsfrågor
Svarar som Dirty_rider på din fråga :
<Skrivet av beginner idag 15:21 (Dölj användarens inlägg)

Bra att nån frågade och tog upp konvertering från V-broms till skivor. Jag funderar själv på att byta till skivor (Hope mono mini), men undrar om jag behöver fräsa in fästena i gaffel (Mx Comp) och ram (Easton Whiskey Pete) som det står i en del brittiska tidningar. Vad gäller, är det bara att köpa och klämma dit dem eller skall "doktor cykel" fräsa fästena plana? >

Jag har också en Easton Whiskey Pete med MXcomp ETA-gaffel och det är fästen för skivbroms både fram och bak ! :-)

Tillbaka
Topp