bromshjälp FR/DH

Rikard_L

Ny medlem
bromshjälp FR/DH
Väger 80-85 kg och cyklar FR/DH mestadels i alperna. Jag har upptäckt att mina Hayes HFX-9 med 180mm diskar inte är riktigt optimala för den åkning jag sysslar med, utan jag upplever det som om de har för lite bromskraft för att det skall kännas riktigt bra.

Jag funderar lite på att byta ut dem mot ett par formula oro bromsar, med 200mm fram och 180mm bak.

Är detta en vettig konfiguration eller ska jag kolla på några andra bromsar och/eller köra med en annan disksetup?

Jag gillar att köra med "bromshandtaget" nära styret, så att när jag bromsar är det ca 0.5 cm mellan hantag och styre. Så de bromsar som kan komma på fråga måste ha denna inställningsmöjlighet. (men jag antar att alla har det nuförtiden?)

/Rikard

bromshjälp FR/DH
om du vill ha mycket bromskraft kan jag rekommendera Code. De är ganska tunga men nyper riktigt bra när man vill ha stopp så du sparar på kraften i händerna.

bromshjälp FR/DH
Formula the one finns dessutom i 220mm, fast bara skivorna kostar runt 1000lappen då:
oro_one.jpg ht=725

bromshjälp FR/DH
Varför i he...te vill man ha 220 skivor?? Jag körde 160 skiva bak och 200 fram på mina juicy 7 i alperna i somras, funkade kalas. Funderar på att gå ner till 180 fram

bromshjälp FR/DH
för att vara värst :)

nej men seriöst så är det nog rätt onödigt egentligen, det skulle vara om man är jävligt stor typ 100+ kg och får problem med fading eller nått...

/H

bromshjälp FR/DH
Nya Avid Elixir verkar riktigt shyssta. Ganska mycket lättare än Code och med en bromsstyrka någonstans mellan Juicy och Code. Tvåkolvs-ok och top-loading pads gör dem också enklare att serva jämfört med Code. Ska förmodligen skaffa ett par till mig själv.

bromshjälp FR/DH
Är det inte lite viktigare och se vilka bromsar och storlek på skivor som kan leda bort värmen bäst själva bromskraften i sig själva är nog ungefär ds .
Sen kommer modulation in i bilden man vill ju inte dö i fingret .
Jag svär till hayes MAG, kanske dårlig val men dom passar mig (är ju lite annorlunda och oldschool)
dom nyper lika bra/dårligt tycker jag varma som kalla ( jag är 87kg och hojen 22kg) ..

men nu skulle man ju inte skriva om vad man gillar själv , men komma med råd utifrån Rikard_l
har nu för en förbättring..
Jag tycker Hope moto v2 är en joker i storyn, mjuka sköna och nyper som en snuskgubbe på en tonårsfest..

//sven

bromshjälp FR/DH
Tack för alla tips.

Tror det blir 200/180 setup på diskarna (eventuellt 180/180 som jag kör med nu. Om mina Hayes är mycket svagare än de jag skaffar, så borde det räcka)

Hope Moto V2: Har testat dessa och det är bra nyp i dem. Dock är det inte rätt känsla i bromshandtagen.

Formula The One: Verkar grymma, men tydligen är det många som har problem med att blöda dem. Någon som har upplevt detta. Man vill ju gärna ha hyfsat lättservade bromsar.
Är det i så fall månne också bökigt att serva Formula Oro bromsarna?

Avid Code: Bryr mig vanligtvis inte så sjukt mycket om vikten, men om det finns lättare bromsar med "samma" prestanda så väljer jag nog ett par lättare.

Avid Elixir: Om det är bra bromskraft och modulation så verkar de intressanta. Har ingen erfarenhet av Avidbromsarna, men har hört att de är rätt lätta att blöda och serva. Stämmer detta?

/Rikard

bromshjälp FR/DH
"lätta"? Nja när man får till det så är dom väl inte så svåra, det är så många olika "steg" som måste utföras efter varandra som krånglar till det....

bromshjälp FR/DH
Formula The One är borta ur leken. Såg precis att det sitter en justeringsratt precis där jag har som mest jack efter stenkontakt i mina nuvarande bromsar. Den lilla ratten lär ju gå sönder så fort bromsen smäller in i en klippa eller något annat hårt.

Så nu står det mellan Formula Oro Bianco och Avid Elixir.

bromshjälp FR/DH
Jag tror att nya Avid Elexir CR blir riktigt grymma, sägs va stummare känsla med nya handtagen och hålla bättre kylning på oljan. Kommer sitta sånna på min session nästan år iaf =)

bromshjälp FR/DH
Robin skrev:
-------------------------------------------------------
> På Elixir har man bytt till DOT 5.1 olja som ska
> ge bättre värmeresistens.

Från? Jag har 5.1 i mina juicy också. Känns ovärt att köra 4 när femman har högre kokpunkt.

Verkar vara bra bromsar iaf, dom där Elixir. Jag skulle valt mellan dom och nya Saint.

bromshjälp FR/DH
jag gjorde mer eller mindre samma byte som du funderar på. gick från Hayes 9 med 8" skivor både fram å bak, med goodridge slangar, vilka jag tyckte var rätt ok.

Tills jag provade polarns Formula Oro K18. vilken j***a skillnad på bromsar. Jag köpte iaf ett par Formula Oro Puro (samma broms som K18 med med lite större kolv i huvudcylindern) med 200mm skiva både fram å bak, tror dock man klarar sig på 185mm.

Dessa bromsar har en grym känsla, tar ännu bättre när de blivit varma, du kan köra hela gesunda berget med enfingersgrepp, vilket inte var möjligt med hayes:en (eller också är jag sjukt klen) den stora skillnaden är att det går att bromsa precis så mycket eller lite som det behövs, Hayes 9:orna var lite mer av och på, fast inte alls lika mycket på som formula när du väl nyper ordentligt. Jag tyckte inte de var svåra att lufta, lite bökigt med oringen på skruven i oket men på andra försöket hade man fått in snitsen.

Jag har provklämt The One, och de var snäppet bättre. så handla på ffs! :D

bromshjälp FR/DH
Jag slår också ett slag för formula oro..
Har haft hope mono6 mono4, Avid 5, hayes hfx9 samt formula oro. Ogillade både avid 5 och hayes. Hope funkade skitbra, formula funkar minst lika bra och väger mindre än luft..

bromshjälp FR/DH
Ja jag var ju inne lite på Formula Oro Bianco.
Någon som klämt på dessa?
Är det någon egentlig skillnad mellan Bianco och K24 (K18 också för den delen)?

/Rikard

bromshjälp FR/DH
Rikard_L skrev:

> Formula The One: Verkar grymma, men tydligen är
> det många som har problem med att blöda dem.
> Någon som har upplevt detta. Man vill ju gärna
> ha hyfsat lättservade bromsar.
> Är det i så fall månne också bökigt att serva
> Formula Oro bromsarna?

Lättare broms att lufta finns inte!!

Tog 10 minuter och jag fick perfekt resultat.

bromshjälp FR/DH
*Mikael* skrev:
> Rikard_L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Formula The One: Verkar grymma, men tydligen
> är
> > det många som har problem med att blöda dem.
> > Någon som har upplevt detta. Man vill ju
> gärna
> > ha hyfsat lättservade bromsar.
> > Är det i så fall månne också bökigt att
> serva
> > Formula Oro bromsarna?
>
> Lättare broms att lufta finns inte!!
>
> Tog 10 minuter och jag fick perfekt resultat.

Håller med, har man ett kit så är det knasigt enkelt.

bromshjälp FR/DH
Saint brakes are very good, used a 203 setup in the Alps this year and they performed very well.

Personally I run a pair of 203 Avid Ultimate Carbons on my DH bike now with Hope floating rotors and I absolutely love them, fantastic bite/feel/modulation/performance.

IMHO I would not buy Formula Oro due to the lever/piston linkage, being an engineer I don't like the way they have engineered this linkage, much better/simplier methods on the market. But this is only my opinion and not based on any actual hands on experience.

To be honest all the brakes you've mentioned work well, just that some riders are heavier on their brakes than others. Some of the guys in the Alps were going through a set of pads in a week!!!! Mine were not even 1/4 worn after a week!

Bilagor

• DSC00082.JPG
    DSC00082.JPG
    77.7 KB · Besök: 21
bromshjälp FR/DH
Fässberg skrev:
> Vad är grejen med Hops "flytande" skivor??

Är väl vikten samt värmebortledningsförmåga har jag för mig, säkert något mer som nån kan fylla i med.

Själv tänkte jag klämma på shimanos nya saintbromsar på nya hojen :)

bromshjälp FR/DH
Efter att ha varit och klämt på Avids nya Elixir CR så kan jag varmt rekomendera dom. Sure, de va ingen lång tur jag va ute på men det kändes rätt direkt! En sån känsla som man egentligen bara drömmer om. Vackert säger jag bara, vackert!

// Fischer

bromshjälp FR/DH
Simpan skrev:
> Fässberg skrev:
> -----
> > Vad är grejen med Hops "flytande" skivor??
>
>
> Är väl vikten samt värmebortledningsförmåga
> har jag för mig, säkert något mer som nån kan
> fylla i med.
>
> Själv tänkte jag klämma på shimanos nya
> saintbromsar på nya hojen :)

Själva bromsytan sitter ju inte heller fast i delen som fäster i navet. De där "ringarna" är alltså flytande. Vad detta gör för prestationen vet jag dock inte.

bromshjälp FR/DH
Robin skrev:
> Simpan skrev:
> -----
> > Fässberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad är grejen med Hops "flytande" skivor??
> >
> >
> > Är väl vikten samt
> värmebortledningsförmåga
> > har jag för mig, säkert något mer som nån
> kan
> > fylla i med.

>Vad detta gör för prestationen
> vet jag dock inte.

Lite googlande : "Radial float allows differential expansion of disc and bell thus reducing stresses in the disc and minimising disc cracking and distortion."

Senast redigerad av en moderator:
bromshjälp FR/DH
Fässberg skrev:

Cut from the corp blurb:

'These Floating rotors are now a firm favourite amongst both performance orientated riders and those just looking for something a little different. These rotors have a stainless steel braking surface riveted to an aluminium central carrier. As well as offering a significant weight saving, they also allow the rotors to expand or contract with changes in temperature.'

So they look cool and make a cool pinging sound when cooling down after a long decent lol.

bromshjälp FR/DH
Har detta någon mening lol????

Klipp från Corp objekt:

"Dessa Flytande rotorer är nu ett företag favorit bland både prestanda inriktade ryttare och de som bara letar efter något lite annorlunda. Dessa rotorer har ett rostfritt stål bromsyta nitade till en aluminum central transportör. Samt erbjuder en betydande vikt rädda, de också göra det möjligt för rotorer för att expandera eller avtal med förändringar i temperatur. "

Så de ser cool ut och göra en cool pinga ljud när svalnar efter en lång anständigt lol.

bromshjälp FR/DH
Bream skrev:
> Har detta någon mening lol????
>
> Klipp från Corp objekt:
>
> "Dessa Flytande rotorer är nu ett företag
> favorit bland både prestanda inriktade ryttare
> och de som bara letar efter något lite
> annorlunda. Dessa rotorer har ett rostfritt stål
> bromsyta nitade till en aluminum central
> transportör. Samt erbjuder en betydande vikt
> rädda, de också göra det möjligt för rotorer
> för att expandera eller avtal med förändringar
> i temperatur. "
>
> Så de ser cool ut och göra en cool pinga ljud
> när svalnar efter en lång anständigt lol.

Haha sweet. Maken till övertygande reklam har jag aldrig stött på. Måste ha, kosta vad det kosta vill. :)

bromshjälp FR/DH
Fässberg skrev:

Dom är mer Moto helt enkelt. Ganska vanliga på supersport motorcyklar, ser häftigare ut vid Cafen!:)

Ola

Tillbaka
Topp