Bromsjälp!

shuffle

Ny medlem
Bromsjälp!
Jag har skrivit ett par inlägg angående mitt framtida cykelköp.
Jag har kommit så långt så att jag vet vilken cykel det blir, en Merida Crossway.
Nu är problemet bromsarna, sk ajag ha mekaniska skivbromsar eller v-bromsar?

Här på forumet överöstes jag med svar om att jag självklart skulle ha skivbromsar, fördelarna är bättre bromsverkan, mindre underhåll. Idag var jag på intersport i Umeå och där sade mannen jag pratade med att i ett sådant här fall borde jag utan tvekan välja v-bromsar ifall jag inte kan välja hydrauliska skivbromsar. Han menade att det i längden skulle bli lika mkt underhåll som med v-bromsar, och kanske t.o.m dyrare i och med att skivorna skulle slitas ut från ena sidan i och med att oket bara verkar från ena sidan.

Jag är helt enkelt splittrad i frågan och jag är väldigt tacksam för svar och åsikter.

Här är cykeln i fråga som jag tittade på idag, med v-bromsar, den var ganska billig också, extrapris 5495kr.

http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=4417

Är det något speciellt att anmärka på?

Tack på förhand /Jonas.

Bromsjälp!
Har den skivbromsnav? Då kan du ju köpa med v-bromsar och köpa till egna skivor efter smak och tycke när det passar. Det finns bra mekaniska skivbromsar, men det finns också mindre bra. Vet inte vilka som sitter på den där. Att skivan skulle slitas ut från ena sidan tycker jag låter väldigt skumt eftersom du ju klämmer skivan mellan två belägg...!

Bromsjälp!
Den har skivbromsnav, och det har jag också funderat på, då kan jag ju klämma på hydrauliska bromsar ifall jag vill.

Han förklarade det med skillnaden me hydrauliska och mekaniska skivor:

På mekaniska skivor är det bara ett ok som trycker på ena sidan av skivan, därmed blir skivan skev.
På hydrauliska skivor finns de ok på båda sidorna och skivan trycks då inte åt ett håll utan hålls centrerad av det paralella trycket.

Jag kan tänka mig att de mekaniska skivbromsar som kan fås med modellen inte är av den bästa sorten...

mvh / Jonas

Bromsjälp!
Ajo, vanligtvis är det bara en kolv som pressar mot skivan på mek. bromsar. Men, skivan ska tryckas ytterst lite i sidled för att gå emot det andra belägget också så den slits nog inte nämnvärt mer än på hydrauliska bromsar. Hayes Sole är förövrigt en hyd. broms som bara har en rörlig kolv.

Skivan slitas ut... Ajo, det tar nog sin lilla tid. Rostfritt stål är ganska motståndskraftigt. (Prova att borra i det. Det äter verkligen borr om det är stål av bra kvalle.) Alut i fälgar slits nog snabbare av v-bromsar hursom.

Bromsjälp!
shuffle skrev:
-------------------------------------------------------

> Han förklarade det med skillnaden me hydrauliska
> och mekaniska skivor:
>
> På mekaniska skivor är det bara ett ok som
> trycker på ena sidan av skivan, därmed blir
> skivan skev.
> På hydrauliska skivor finns de ok på båda
> sidorna och skivan trycks då inte åt ett håll
> utan hålls centrerad av det paralella trycket.

Det där är ju knappast huvudproblemet med mekaniska skivbromsar. Den stora skillnaden ligger i hydralik kontra vajer för att överföra kraften från bromshandtaget till oket/klossarna. En vajer är en vajer och du får aldrig samma kraftöverföring som med hydralik. Mekaniska skivbromsar funkar helt OK, men kan aldrig jämföras med hydraliska dito. Vad gäller ren bromsverkan så är det snarlikt V-bromsar.

Dyra, fina och lätta V-bromsar är bättre en billiga mekaniska skivbromsar. Det är hugget som stucket. Oavsett vad du väljer så lär du nog bli nöjd ändå.

Bromsjälp!
Jo, det är ju bättre att slänga ett par v-bromsar i lådan för överblivna cykelsaker än ett par sunkiga skivbromsar. Vissa mekaniska har, som försäljaren säger, bara en rörlig kolv vilket ger en viss brytning (det har dock inget med nötning att göra). En sån kvalar nog inte in i gruppen bra mekaniska. Avids BB7 har bra känsla och två rörliga kolvar som inte bryter i skivan. Billiga också. Kan inte yttra mig om andra bra mekaniska men ser inte längre att det är värt med hydraliska (även om de ger bättre känsla) till min typ av cykling.

Edit: s-s-s-stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Bromsjälp!
Mycket intressant.

Bromshandtagen då, Shimano Alivio Rapidfire, är det bra grejer?
Någon som har erfarenhet eller vet något om framväxeln, Suntour SR48?
Jag kan inte tänka mig att dom matchar en så pass bra bakväxel som Deore XT med en avsevärt mycket sämre framväxel.

mvh / Jonas.

Bromsjälp!
shuffle skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket intressant.
>
> Bromshandtagen då, Shimano Alivio Rapidfire, är
> det bra grejer?
> Någon som har erfarenhet eller vet något om
> framväxeln, Suntour SR48?
> Jag kan inte tänka mig att dom matchar en så
> pass bra bakväxel som Deore XT med en avsevärt
> mycket sämre framväxel.
>
framväxeln är billig men funkar nog, den gör inte bakväxeln sämre så det är egentligen inget som gör att de inte matchar.

Bromsjälp!
Tror också att framväxeln funkar. Den används ju ändå inte så mycket, plus att den inte är utsatt för mer än smuts. Bromshandtagen ska nog funka de med. Du känner ju själv om du behöver nåt bättre. Känsla och vikt och allt sånt är ju såklart bättre med dyrare grejor, men vad behöver man egentligen? Det bestämmer du själv. :)

Bromsjälp!
Det lär jag ju märka så småningom.

Apropå smuts. Jag vill bli bättre på att sköta om min cykel. Hur gör jag för att hålla drivlinan så ren som möjligt?

mvh/ Jonas.

Bromsjälp!
Jag är lat och tar sällan av kedjan (trots att jag kör med en powerlink). Spola av det värsta, smörj överdrivet med en "våt" olja, och dra kedjan genom en trasa. Mycket av smutsen får du bort på detta sätt utan att ta bort den. Mycket smörj, alltså...! Är du seriös tar du av kedjan, avfettar och fettar igen. Tror det finns långa trådar om detta.

Tillbaka
Topp