Bromsproblem på vitus sentier 29 VR

Jakob-MTB

Medlem
Hej. Fick precis hem min livs första mtb idag. Har precis satt ihop den. Bakbromsen tog bra i början men nu efter ett par timmar, har inte ens kört den, så tar inte bakbromsen alls. Är som sagt ny på det här men borde inte bromsarna funka på en ny cykel. Ska den justeras eller nåt?
Beställd från chain reaktion cycles.

Nej inget spår av läckage. Ser bara nytt och rent ut. Märkte nu att bromsen har börjat tagit igen, inte jättebra men det verkar ha blivit bättre, konstigt.

Har du förvarat den upp och ner? Har du lite luft i systemet och gör det så brukar det kunna bli så. Pumpa upprepade gånger på bromsen och se om bromsverkan kommer tillbaka, gör den det har du svaret där. I sådana fall får du ge dig på att lufta bromsarna.

Ok, är inte van vid hydrauliska bromsar. Jag ställde ju cykeln upp och ner ett par timmar, kanske va därför. Bromsarna har ju som sagt kommit tillbaka lite, måste dom luftas ändå?

Nja, har du tur så slipper du lufta även fats du haft den upp och ner ett tag. Men kommer bromsverkan inte tillbaka så kanske du behöver lufta. Det är enkelt men lite slabbigt. Vad är det för bromsar?

Bra! Då är det nog lugnt. Annars brukar det räcka på shimano-bromsar att bara skruva in luftningskoppen i bromshandtaget och pumpa lite, men det slipper du ju nu när de funkar igen.

kolla hans hack som heter cable Tying lever gjorde jag när jag haft cyklen upp och ner. Fick tillbaks biter i bromsen!

Hände exakt samma sak för mig på en liknande broms på hybridpendlaren (m-445).
Aldrig varit med om att bromsen så _totalt_ slutar fungera pga. att man har cykeln upp-och-ner. Allt blev bra när jag pumpade handtaget. Sedan blödde jag bromsen med kopp och det kom ut ett antal bubblor i alla fall. Kan rekommendera att köpa en sådan och olja. Otroligt enkelt att få ut åtminstone en del luft. Bakbromsen får man ju inte perfekt men bra nog blir det.

ok perfekt, känns som jag har koll på läget. tack alla för hjälpen. kör väl på så länge den tar bra, känns ändå lite osäkert att den slutade funka nästan helt ett tag. vill ju inte att den ska skulta funka ute i skogen i nån brant backe :/

ok perfekt, känns som jag har koll på läget. tack alla för hjälpen. kör väl på så länge den tar bra, känns ändå lite osäkert att den slutade funka nästan helt ett tag. vill ju inte att den ska skulta funka ute i skogen i nån brant backe :/

Har man lite luft i systemet brukar det snarare kunna bli bättre med lite gupp då luften rör sig uppåt till slut.

Tillbaka
Topp