Bromsskiva i kontakt med bromsok/bultbricka

Hej,

Har en Scott Scale 970 (2016-ish) som jag satt ett nytt bakre bromsok på (BR-MT500), ny bromsskiva (SM-RT-54-M 180 mm) samt adapter (SM-MA90-F180p/p) för att få plats med den större skivan. Det som händer nu, om hjulet är centrerat i ramen, är att ena brickan som användas mellan bult och bromsok för att fästa i ramen skrapar emot bromsskivan. Det går att undvika genom att justera hjulets centrering (eller snarare frångå centrering i ramen), men det känns inte som en bra lösning.

Jag har varit noga med att kolla kompatibiliteten av komponenterna via Shimanos listor, men undrar om jag missat något eller om delarna trots allt inte fungerar tillsammans.

Kolla nedanstående bild och tala om för mig vad jag missat att tänkta på? Bilden är tagen med hjulet justerar för att undvika skrapning, men det är inte centrerat/ligger på höger sida inte helt i vad det nu heter som hjulaxeln vilar i. Ligger det helt i så går skivan emot.

20240716_174427.jpg

Om inte skivan siter fel så är det olyckliga omständigheter.
Brickorna kommer inte med alla shimano bromsar och bottnar inte skruven utan så kan du plocka bort. Akta dig för att bottna bara

Tack för snabbt svar. Jag provar att ta bort dem. Utgick på något sätt ifrån att eftersom de följde med adaptern så ska de användas. Och Shimanos hemsida tycker detsamma.

Men jag provar att göra som ni föreslår och återkommer med resultat.

Tack så mycket. ?

Tillbaka
Topp