Bromsskiva tar i toppen av bromsoket?

Naikon

Medlem
Hej, är fortfarande en rookie på det här med MTB så jag vänder mig till er experter

Var ute på en tur i skogen och när jag är klar så hör jag att det är något som skrapar.
Kom hem och kollar lite närmare och det verkar som att bromsskivan där bak skrapar i toppen av bromsoket, se album: Hur kan det hända? På sista bilden ser man ju att distanserna mellan bromsoket och chassit är kvar, så jag har svårt att tänka mig hur det har rört sig?
Några tips?

Hade distansen försvunnit hade det varit konstigt.
Var det inte så från början? Det ser kass ut på bilden men om det inte var så från början måste det vara i sidled det rört sig.

Jag monterade precis ett par billiga bromsar på ikke kompatibla skivor och det tog också i fram. Dock så borde 160mm vara 160mm oavsett vad shimano tycker passar.
Jag la brickor i mellan men det är en gammal cykel och ska inte bromsa mycket

Något har rört sig och det borde inte kunna vara i höjdled.
Möjligen är det på håret att det går om det är 100 centrerat

Dum fråga kanske, men jag trodde alla skivbromsar hade de "sfäriska" brickorna för jusyering/centrering? See inga här. Bara bricka och skruv.

Alla har inte det. Fick det sist jag köpte adaptor för 180. Inte tidigare. Kan inte påstå att det är avgörande

Om det nu verkligen är rätt diameter på skiva mot vad fästet på ramen är gjord för. Så skulle jag skaffat några brickor (dock kontaktat inköps stället först)

Bara råkat ut för det där när jag satt adapter åt fel håll men här finns ju ingen och det har funkat innan?

Senast ändrad:
Kolla om det är ovala hål i adaptern, i så fall kan du kanske skjuta hela bromsoket lite framåt och då kommer det också längre från bromsskivan.
En annan variant är om adaptern är tänkt för montage fram istället för bak. Då kan det bli så där, åtminstone när jag försökte med en 160/180 distans. Men då borde det inte funkat från början heller...

Kolla om det är ovala hål i adaptern, i så fall kan du kanske skjuta hela bromsoket lite framåt och då kommer det också längre från bromsskivan.
En annan variant är om adaptern är tänkt för montage fram istället för bak. Då kan det bli så där, åtminstone när jag försökte med en 160/180 distans. Men då borde det inte funkat från början heller...
Vilken adapter?

Har bakhjulet flyttat sig i infästningen mot ramen, eller är det genomgående axel?

Hur som helst:
- Se till att bakhjulet sitter där det ska
- Se till att bromsskivan sitter fast ordentligt
- Om det fortfarande inte går fritt, shimsa upp oket med brickor
- Kan vara najs med sfäriska brickor, men då ska de helst sitta mellan skruvskallarna och oket, och då kan det ev behövas längre skruv. Längre skruv och sfäriska brickor brukar finnas i bra-å-ha-låddan hos lokale mekaren. Använder du begnagad skruv ska du se till att den har fräscha gängor utan intorkad knallhård gänglåsning eller metallrester från ram/gaffel. Skruvskallar som ej ligger plant mot oket är knas både när man ska linjera oket mot skivan och med tanke på tillförlitlighet/hållfasthet.

Ps. Brickorna för shimsning får ej riskera krocka med bromsskivan. Så lagom ytter- och innerdiameter!

Senast ändrad:
Är det bara jag eller sitter inte bromsoket direkt på ramen?? Jag ser då inte en enda distans, vanligtvis är det väl 2 brickor koniska som går mot varandra så man kan justera lutningen också.

E så varmt ute så bromsskivan har svält:)..

Inte hänt något med navet då? , typ glapp i axeln .
Du skojar men det kanske kan vara så?

Har exakt samma problem som TS på mina Dura Ace bromsar. Bytte belägg till Sissstop och det gick inte, de låg på hela tiden. Oken är ok.
Bytte tillbaka till DA original och de skrapar ändå! Hur jag än justerar får jag inte bort det...

Är det bara jag eller sitter inte bromsoket direkt på ramen?? Jag ser då inte en enda distans, vanligtvis är det väl 2 brickor koniska som går mot varandra så man kan justera lutningen också.

Det är väl bara Avid som räknar in brickor som en del av stacken? Shimano har det inte och inte heller Hope. Finns säkert någon mer men jag skulle inte kalla det vanligt och särskilt inte på Shimano.

Hej igen, tack för alla tips
Jag tror att jag har löst det, i alla fall temporärt. Det verkar vara lite spel i navet/bakaxeln (vad kallar man det?) där man spänner fast bakhjulet. Jag lossade i alla fall på bakhjulet, drog och höll fast hjulet i motsatt håll från bromsoket och spände samtidigt. Var ute på en runda sen och verkade hålla, dock verkar det vara väldigt små marginaler, så skulle inte förvåna mig om det kommer tillbaka

Hej igen, tack för alla tips
Jag tror att jag har löst det, i alla fall temporärt. Det verkar vara lite spel i navet/bakaxeln (vad kallar man det?) där man spänner fast bakhjulet. Jag lossade i alla fall på bakhjulet, drog och höll fast hjulet i motsatt håll från bromsoket och spände samtidigt. Var ute på en runda sen och verkade hålla, dock verkar det vara väldigt små marginaler, så skulle inte förvåna mig om det kommer tillbaka
Bör endast finnas en korrekt position, kan bli knasiga fenomen om man spänner fast hjulet i annan position - t ex att hjulet ställer sig snett och ev kan något böjas. Posta gärna ett foto här på hur bakhjulets nav sitter mot ramen.

Tillbaka
Topp