Bromsskivan skrapar i framdämparen!

ViToli

Ny medlem
Hej, fick hem min Focus Raven 3.0 -2013, var ute idag och tog en provrunda och då märkte jag så fort jag börjar svaja lite med styret så skrapar skivan i framdämparen, det är knappt något spelrum mellan bromsskivan och framgaffeln. Länkar en bild på det hela.

http://oi41.tinypic.com/725eub.jpg

Det ska vara tight, jag har bara ett par mm, men det där har jag inte sett tidigare.

Sitter hjulet fast ordentligt? Snabbkoppligen ordentligt spänd?

Jag har varit med om detsamma. Allt (=gaffeln i övr, hjul etc) helt ok. Kunden krävde att få gaffeln utbytt och fick det.
Hade det varit min cykel hade jag dragit några drag med grovfilen där skivan nuddar gaffeln, lagt på lite bättringsfärg och cyklat vidare.

Rattnalle : Den är tight som satan! Hjulet verkar sitta där det ska.

Cerb : Yes!

Detta kan ju inte fan i mig vara normalt, blir helt tokig, nya cykeln redan skadad. Har garanti på cykeln, skall höra imorgon med cykelaffären där jag köpte den vad det kan vara?

Det jag såg eller verkade som var att bromsskivan flexar i sidleds...

Förmodligen flexar gaffeln en aning. Vanlig snabbkoppling är ju inte direkt det styvaste men om det är ett problem beror ju helt på hur tung man är och hur hårt man kör.

Jag tycker att GurraG är inne på rätt spår annars förutsatt att allt är funkis i övrigt. Bara filandet inte sabbar garantin på delarna i andra avseenden :)

Ville bara nämna att det visa sig att gaffeln var ett måndagsEX, felsvetsade med andra ord, nu pågår ifall en utredning med cykelhandlaren, Focus och FOX för att se vad som har gått galet till i produktionen.

Tillbaka
Topp