Bromsskivan till enduron

Rydell

Medlem
Bromsskivan till enduron
Hej på er har en Specialized enduro comp 650b. Ställde den snyggt mot staketet på altanen och den välte så klart. Skivan bak fick ta smällen och blev skev så att hjulet inte kunde snurra. Nu har jag lyckats böja tillbaka den så den inte tar i men den vobblar lite skivan alltså. Jag tål inte sånt och blir knäpp av det vilket märke ska jag ha och vilken diameter ? Går det att ta en större skiva där bak ?

Bromsskivan till enduron
Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Det är inte så noga med fabrikatet, shimanos icetech skivor är vettiga

Det är nog dom som sitter på redan :) så då får det bli samma igen. Går det att ta någon storlek större eller måste man då slänga på distanser för oken ?

Okej, på min är det vanliga shimano rt66 original. Icetech har svarta nav och sen bromsytan fastnitad typ.
Byter du stl behöver du andra distanser ja.

Bromsskivan till enduron
Enklast är ju alltid att byta till samma. Läs på skivan så står det nog där vad det är för fabrikat och storlek.
Byta till större går nog bra, men du måste skaffa (en annan) adapter för att flytta ut oket lite.
Byta till större bak är inte så vanligt. Det brukar vara lätt nog att låsa bakhjulet ändå, och efter det finns inte så mycket mer att hämta.

Bromsskivan till enduron
Märker du på ngt sätt av att skivan vobblar? Tar den inte i bromsbeläggen så skulle jag säga att den är tillräckligt rak. Eventuellt kan du ju försöka rikta den lite till. Känns dyrt och onödigt att köpa nya skivor för varje gång de behöver riktas en aning...

Bromsskivan till enduron
Crossmax sa:
Märker du på ngt sätt av att skivan vobblar? Tar den inte i bromsbeläggen så skulle jag säga att den är tillräckligt rak. Eventuellt kan du ju försöka rikta den lite till. Känns dyrt och onödigt att köpa nya skivor för varje gång de behöver riktas en aning...

Den är nu riktad och jag fick skruva och fixa lite med oket oxå. Så nu skrapar den inte emot. Men jag är allt lite sugen på ett par nya skivor oxå ;) hammare 2st rejäla böcker och skivan emellan skärbräda att banka på och sen skiftnyckeln och körde fin justeringen med. Så nu funkar det

Bromsskivan till enduron
Lillgammal sa:
Vilken årsmodell? '16 kör SRAM så du vet (ser lite muppigt ut om du kör srambromsar med shimanoskivor eller tvärtom)

Årsmodell 15 :) men suktar redan efter ICE tech nu så vi behöver inte oroa oss sram ?
Skivan är nästintill helt rak nu men vid lön så blir det nog köp ?

Tillbaka
Topp