Bromsvätskan rinner väldigt långsamt när jag luftar bromsarna

Ilves

Aktiv medlem
Mina bromsar skrek värre än publiken på en Justin Bieber-konsert, och nu har jag bytt både bromsskivor och bromsbelägg. Men jag upptäckte när jag skulle centrera bromsarna att bakbromsen tog... inte dåligt, utan inte alls. Så nu skulle jag lufta den (bakbromsen alltså) igen. Jag har tryckt upp vätska till handtaget nerifrån bromsen men när jag ska låta vätskan rinna tillbaka ner från handtaget till bromsen så går det väldigt långsamt. Att pumpa med bromshandtaget hjälper inte, vad som händer är att jag ser "slutet" på vätskan, genom slangen. Men så fort jag släpper handtaget så åker vätskan tillbaka in igen. Och när jag stänger "caliper bleed nipple" (vad säger man på svenska?) så har inget hänt, bromsarna tar inte. Vad gör jag fel?

shimano-bleed-funnel.jpg

Har du en sån tratt med olja i monterad när du luftar?
(Såg in en annan tråd att du hade Shimano Deorebromsar)

Följ Shimanos dealers manual (googla dealers manual + modellnamnet för bromsarna) om det är Shimanobromsar.

Låter som du gör något fel. Bromshandtaget ska du inte röra när du låter olja rinna från tratten ner till oket. Koppen som nämns ovan är obligatorisk.

Senast ändrad:
fast det låter som bleed kits instruktion? Det ska pumpas tillbaka ut genom oket?
Instruktionen säger också att man ska dra åt nippel mellan varje pump.
Tror det kan vara bra att skruva ut reach helt också.

fast det låter som bleed kits instruktion? Det ska pumpas tillbaka ut genom oket?
Instruktionen säger också att man ska dra åt nippel mellan varje pump.
Tror det kan vara bra att skruva ut reach helt också.
Nu är du ett steg framåt i hur man ska göra.

Det är alltid en massa spekulationer och tips på voodoo-moves när det kommer till att lufta bromsar. Shimano är enkelt och funktionellt - läser man instruktionen kommer det gå bra om inget är trasigt.

Nu är du ett steg framåt i hur man ska göra.

Det är alltid en massa spekulationer och tips på voodoo-moves när det kommer till att lufta bromsar. Shimano är enkelt och funktionellt - läser man instruktionen kommer det gå bra om inget är trasigt.
Ja, nu försöker jag tolka det hen skriver mot verkligheten. Men ja, det är bättre man själv läser, och följer, instruktionerna.
I de fall instruktionerna är korrekta vilket Shimanos ofta är.

Jag har Park Tools "bleed kit" (för mineralolja) med trattar, slangar och allt, och jag följde/följer Park Tools instruktionsvideo på Youtube. Det funkade för frambromsen, intressant nog - den är precis som jag vill ha den. (Ta i trä, jag har inte kommit ut och testat den igen än.) Park Tools instruktioner funkade förutom på en punkt: När jag skruvade ut handtaget till max (som Park Tool rekommenderar) förra gången så blev det helt stopp. Jag fick hjälp här på Happy med det. Men jag får ta och leta upp Shimanos manual istället. Tack för svaren! Jag återkommer.

Senast ändrad:
Park Tool sade att man skulle skruva ut bromshandtaget så långt det gick, Shimano sade ingenting om det. Jag hade haft bromshandtaget utskruvat en bra bit, om än inte hela vägen, men jag prövade att skruva in det nästan dit jag ville ha dem. Gjorde om proceduren enligt Shimanos instruktioner (som i princip var samma som Park Tools) och nu funkade det. D v s bromshandtaget känns bra. Nu ska jag bara väldigt noga torka bort all olja och hoppas och be att bromsarna inte tjuter när jag har satt ihop allt igen och ger mig ut för nästa steg: Att bädda in bromsarna...

Vissa aspekter med fälgbromsar saknar jag verkligen. Men återigen: Tack för alla svar!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp