Brooks cambium
Jag har sedan tidigare ett par lädersadlar som jag gillat fram tills dess att lädret sjunkit ihop alltför mycket på mitten. Den ena är 20 år så det är väl kanske rimligt att den gjort sitt vid det här laget. Jag har spänt dem emellanåt.
Vad jag inte gillar med dem är att de ganska snart formas så att byte av sittställning inte riktigt låter sig göras. På längre turer avlastar det en del att kunna sätta sig lite längre bak på sadeln och på så vis ändra belastningen något. Detta funkar oftast bättre på en vanlig sadel där sittytan håller sig relativt oförändrad och är mer platt baktill.
Hur är cambium-sadlarna i det här avseendet?
Gummit lär ju svikta lite och det ger väl komforten men hur mycket sjunker den ner?
Funderar på en sådan men har inte riktigt möjlighet att prova.
Vad jag inte gillar med dem är att de ganska snart formas så att byte av sittställning inte riktigt låter sig göras. På längre turer avlastar det en del att kunna sätta sig lite längre bak på sadeln och på så vis ändra belastningen något. Detta funkar oftast bättre på en vanlig sadel där sittytan håller sig relativt oförändrad och är mer platt baktill.
Hur är cambium-sadlarna i det här avseendet?
Gummit lär ju svikta lite och det ger väl komforten men hur mycket sjunker den ner?
Funderar på en sådan men har inte riktigt möjlighet att prova.