Brooks cambium

• Trådstartare Trådstartare mao
  • Start datum Start datum

mao

Aktiv medlem
Brooks cambium
Jag har sedan tidigare ett par lädersadlar som jag gillat fram tills dess att lädret sjunkit ihop alltför mycket på mitten. Den ena är 20 år så det är väl kanske rimligt att den gjort sitt vid det här laget. Jag har spänt dem emellanåt.
Vad jag inte gillar med dem är att de ganska snart formas så att byte av sittställning inte riktigt låter sig göras. På längre turer avlastar det en del att kunna sätta sig lite längre bak på sadeln och på så vis ändra belastningen något. Detta funkar oftast bättre på en vanlig sadel där sittytan håller sig relativt oförändrad och är mer platt baktill.
Hur är cambium-sadlarna i det här avseendet?
Gummit lär ju svikta lite och det ger väl komforten men hur mycket sjunker den ner?
Funderar på en sådan men har inte riktigt möjlighet att prova.

Brooks cambium
Gillar inte läder men gillar Cambium. Min har inte ändrats vad jag kan notera, dom körs inte in på samma sätt som läder.

Jag skulle definitivt köpa en igen. Oklart för mig om Cambium gör något som en vanlig sadel inte gör, förutom att se snygg ut (givet samma form) - men formen är bra och friktionen är vettig till skillnad från läder som jag upplever kan vara för hala.

Brooks cambium
Det låter ju bra så här långt. Men menar ni då också att man kan hitta flera positioner på sadeln? Att konstruktionen med en flexibel sittyta INTE gör att man automatiskt hamnar mitt på sadeln (som sjunker ner något) ? Det är vad jag är lite orolig för.

Brooks cambium
Det är en av fördelarna med min Cambiumsadel, nämligen att enkelt kunna glida bak och på så sätt belasta sittbenen på lite annorlunda sätt. Jag sitter lika bekvämt mitt på som lite längre bak.

Brooks cambium
Jonas sa:
Gillar inte läder men gillar Cambium. Min har inte ändrats vad jag kan notera, dom körs inte in på samma sätt som läder.

Jag skulle definitivt köpa en igen. Oklart för mig om Cambium gör något som en vanlig sadel inte gör, förutom att se snygg ut (givet samma form) - men formen är bra och friktionen är vettig till skillnad från läder som jag upplever kan vara för hala.

Yes, hade tidigare en B7 som var bra, men köpte en Cambrium. Har cyklat 440 mil på den cykeln under senaste året.

IMG_4828.jpg

Brooks cambium
Jag har en Cambium C15 (allväders modellen), jäkligt skön, men den skaver sönder mina bibs både på stjärten och insida lår. Bävernylonytan är för rivig. Varning för den alltså.

Brooks cambium
Tycker också ytan är lite för rivig, funderar på att vaxa den med typ g1000 vax eller liknande.

Men har en c13 carved vilken är mycket mjukare än den itan hål.
Polaren har en c13 utan hål och vi körde en brm1000 ihop. Han är missnöjd med sadeln nu, det är inte jag .

Tillbaka
Topp