Brosket borta, ändå idé att cykelträna?

jonja

Aktiv medlem
Har en bekant som har helt förstört brosk (artrit & artros) i ena knäet, vad jag förstår är det i princip ben mot ben i leden, och detta ger kronisk smärta som hon löser med maxdos Alvedon på långtid (hur nu levern pallar med det?).

Min fundering är om det möjligen kan ge nån smärtlindring/förbättrad funktion, om hon skulle ge sig på att cykla en liten snutt varje dag?

Andra knäet redan opererat (protes) med dålig rörlighet som följd, så lite tveksamt om det ens går att cykla med det benet. Olika läkare ger olika bud huruvida det öht går att få upp rörligheten nu flera år efter op. (Märkligt att det inte är koncensus kring såna basala frågor).

Senast ändrad:
Japp. Sabbade mitt höger knä i en mc-olycka för många år sedan. Blev en grosser-spik i lårbenet som sitter fastskruvad. Blev OP av knä där de skrapade bort benbitar och brosk. Har stundtals ont i knä/lår men tycker nog att cyklingen som jag började med 2014 har hjälpt mig.

Visserligen kanske man inte ska cykla jättedölångt det första man gör, även om det går.....

11043527_815979971811608_1472340329223656545_n.jpg

En liten inspirationstråd (eller inte)
https://happyride.se/forum/read.php/1/2744193/page=1

Jag slet av korsbandet -99. Rehab skitseg då patellan blev inflammerad (nya korsbandet togs där). 18 mån efter op kunde jag inte ens köra benspark på gymet. Under denna period gick jag upp 10 pannor och haltade mig till snedslitet knäbrosk. Fick låna en risig cykel av brorsan och på den vägen fick jag ordning på knäet. Har en bakercysta som svullnar till när jag kör för mycket dubbdäck.

Klart hon ska testa!

Har cyklat med henne tidigare men hon har noll intresse för cykling som aktivitet. Men om det kan ha effekt som rehab så vore det ju intressant, för att om möjligt stärka upp muskelkorsetten.

Men svårt att motivera andra när effekt inte kan garanteras eller när effekt kan dröja innan ngt märks. Idag kör hon mest vattengympa, som viktavlastar lite grann som cykling, men det blir bara en gång i veckan. Hon har haft en kombination av artrit och artros med inslag av autoimmunitetssjukdom.

Nån viss cykeltyp som kan lämpa sig? Har lurat på enkel hybrid med gott om låga växlar. Hon har jättenära till jobbet, så har tjatat i många år att hon ska ta cykel dit, men när folk har levt med bil hela sitt vuxna liv är det nästan omöjligt att få dem att tänka nytt.

jonja sa:
Nån viss cykeltyp som kan lämpa sig? Har lurat på enkel hybrid med gott om låga växlar. Hon har jättenära till jobbet, så har tjatat i många år att hon ska ta cykel dit, men när folk har levt med bil hela sitt vuxna liv är det nästan omöjligt att få dem att tänka nytt.
El-cykel? :-)

Har faktiskt tänkt på det :-) men extrakostnaden går inte att motivera ens med statssubvention. Det här är en kvinna som håller i börsen. Annars förefaller el som klippt och skuren för den här kundgruppen. Men ser man det bara som rehab är det svårt att räkna hem. En el blir också tyngre att baxa upp och ner för den branta källartrappsrampen.

jonja sa:
Har en bekant som har helt förstört brosk i ena knäet, vad jag förstår är det i princip ben mot ben i leden, och detta ger kronisk smärta som hon löser med maxdos Alvedon på långtid (hur nu levern pallar med det?).

Alvedon hjälper inte mot ledvärk,bara mot muskelvärk/huvudvärk.. Alvedon är ett jävulens påfund
Ändå "tror" läkare ( vissa) att det är bra men dom är väl inte från Sverige...

Artros är AFAK lika med nedslitet brosk i lederna. Jag har en rejäl höftartros som hålls i schack med så mycket cykling som hinns med förutom jobbpendlingen. Kan rekommenderas.
(Sedan fick jag rådet av en sköterska som jobbar på SUS i Lund att bendoktorerna där har positiva erfarenheter av att ge patienterna ett råd i lönndom att köra i sig en sked nyponpulver om dagen vilket jag tagit till mig. Om det hjälper är svårt att säga eftersom jag bara har mig själv att jämföra med. Men artrosen har iaf inte förvärrats under åren)

janolle sa:
Alvedon hjälper inte mot ledvärk,bara mot muskelvärk/huvudvärk.. Alvedon är ett jävulens påfund
Ändå "tror" läkare ( vissa) att det är bra men dom är väl inte från Sverige...

Jag tyckte det hjälpte mot tandvärk, och när hon tycker det hjälper mot värken i leden, så ser jag ingen anledning att motsäga det. Är ingen vän av utdraget alvedonbruk, men ofta är det ju det som står till buds om man behöver självmedicinera smärttillstånd.

jonja sa:
Är det nån fler som gillar nyponpulver, och är det nån viss sort du vill rekommendera?

Vet ej. Den sortens som säljs i kiloförpackningar för hästar och hundar. Så finmald som möjligt. Löses och svällar i vatten först, annars är det marigt att förtära... :-)

Gurkmejan hjälper mej, har knäartros sedan 7år tillbaka, smakar hemskt men det hjälper,och själva cyklingen är ju åxå bra cyklar ca 700mil om året.

Som vanligt kryddpulver eller som tablett? Glukosamin är väl ett annat tillskott för ledfunktion?

Mekaniskt då, vad kan man göra för att begränsa vinkelrörelsen i trampet? Högre sadel än normalt? Sadel längre bak? Kortare vevar, men det låter dyrt. Nåt mer man kan göra med inställningarna?

Fjärdebrunn sa:
Jag slet av korsbandet -99. Rehab skitseg då patellan blev inflammerad (nya korsbandet togs där)....

Klart hon ska testa!

Jag är mållös, du verkar ju cykla helt obehindrat!
Jodå, jag hjälper henne gärna om jag kan, men hon är läskigt trögstartad kring det mesta som luktar motion.

jonja sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag slet av korsbandet -99. Rehab skitseg då patellan blev inflammerad (nya korsbandet togs där)....

Klart hon ska testa!

Jag är mållös, du verkar ju cykla helt obehindrat!
Jodå, jag hjälper henne gärna om jag kan, men hon är läskigt trögstartad kring det mesta som luktar motion.

Hon vill nog bara slippa cykla med dig.

Det handlar inte om sällskapscykling utan om rehab som hon isf måste sköta själv. Jag varken kan eller vill delta i hennes ev träning.

jonja sa:
Det handlar inte om sällskapscykling utan om rehab som hon isf måste sköta själv. Jag varken kan eller vill delta i hennes ev träning.

Alternativt släng damen ifråga i en pöl. Simning är också bra för artrosdrabbade
Men tråååååkigt.

Tillbaka
Topp