Brrrrrrr.... dags för mössa.

winged

Ny medlem
Tjena.
Cyklade till jobbet imorse och höll på att bli två öron fattigare pgs av förfrysning.
Nån som har något bra tips på en tunn varm mössa man kan klämma in under hjälmen?

Tror jag minns att jag sett nån löparmössa från Craft på nån sportbutik.
Den såg ut att kunna passa under en hjälm.
Nån som vet om detta är ett bra alternativ?

Over and out
/Winged

SebbeK Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med en dubbelvikt Buff. Fungerar utmärkt!
>
> /S

Buff funkar utmärkt, när det blir lite kallare kommer Houdini´n fram.
<http://www.houdinisportswear.com/produkter/power_hat.html>

Gore Bikewear har en utmärkt Windstopper-huva. Liknar mest en kalott av något religiöst slag, men fungerar utmärkt.

Jag kör oxo med Gores windstopper luva. Tight och bra, funkar ner till -5-6 grader. Då tar min NorthFace Fleece/Windstopper vid. Den har större öron skydd med snöre under hakan, varm o go.

Jag har en mössa från Shimano i tunn neoprene. Ser ut som en badmössa ungefär :) Man får ställa upp hjälmbandet ett hack eller två.

Kan även rekommendera en lös krage i fleece, värmer hals & nacke skönt!

the_TnT skrev
Kan även rekommendera en lös krage i fleece, värmer hals & nacke skönt!

Var har du köpt den? låter som något för mig som har problem med dem delarna.

Bosse

De finns i vanliga sportaffärer som säljer vinterkläder Bosse. Som en halsduk när man sportar. Går ofta ner lite över axlarna/övre rygg/övre bröstkorg också och tas på innanför jackan/tröjan.

Har en utmärkt löskrage eller fuskolle från Klättermusen. Den är i fleece med typ windstopper och är delbar bak med kardborre för enklare påklädning. Går också ner över axlar/necke/bröst. Riktigt skön när det är kallare. Funkar givetvis minst lika bra till skidåkning och liknande.

//jns

Buff funkar perfekt under hjälmen då den inte är alltför tjock, håller huvudet lagom varmt i kylan så man inte överhettas. Finns i närmaste MC affär, kostar 150kr. Går att vika som man vill, mössa, pannband rånarluva, vadsomhelst nästan. Se mer på <http://www.buff.es/>

/Leo

Jag måste återigen proppsa på att du skall skaffa Buff. www.addnature.com har hela (?) sortimentet och skickar fraktfritt. Jag brukar köpa mina där (äger 4 för tillfället..).

En buff är inte bara ett bra pannband, det är också en mössa, halsduk, huva... helt enkelt ett ultimat plagg för 150 spänn. Köp tre.

Erik

Jag har en tunn mössa i Windstopper och tycker att den funkar super. Inte det minsta knölig och den enda justering som krävs på hjälmen är att förlänga hakbandet något.

Rekomenderas.

;~}

Hur är en buff byggd? En cylinder av nåt fleecematerial? Då borde det väl vara ganska lätt att sy en egen sådan. Kanske nån som testat rentav och vill berätta om resultatet?

/Eric.

wohhh.
Har haft mycket att göra idag så jag har inte hunnit in på forumet och kollat förren nu.
17 svar på någar timmar.. er kan man lita på :)

Har fått mycket bra tips nu, skall ner på stan idag och införskaffa nåt av det som rekomenderats...

Thanx

/Winged

I skåne räcker det med att tejpa igen lufthålen i hjälmen innifrån och "snäppa" på ett par öronvärmare.

Dock hade jag velat prova att köra med en Buff när det är ricktigt kallt. Får låna sambons...

/Jan

Va redigt kallt här i morse -6 grader enligt mina kollegor själv han jag inte kolla, va nämligen försenad till jobbet och slängde i mig frukosten och satte fart emot jobb, dock bara några kilometer.. mindre trevligt när jag andas in för mkt kall luft och kräks upp hela frukosten dock bor jag utanför så det fick bli bakom några björkar..

Imorgon blir det tidig frukost samt jacka och handskar, lycka till i kylan.

//S

Det finns som sagt gott om hjälm-mössor. Jag kör en budgetlösning, en liten everest-kalott (ok, hjälm-mössa) från Stadium. Fleece, kostade väl 99:-. Ser exakt likadan ut som den tre gånger så dyra Peak-grejen som hängde bredvid. Blir tredje vintern för den i år.. den slits inte direkt :)

Funktionen är f.ö. utmärkt, den transporterar ut svett jättebra.

Tillbaka
Topp