Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Kravet på rakt styre för mountainbikelopp känns vettigt även om det kanske är en utvecklingshämmade regel...]
Just det kravet är ju jättekonstigt, vad är det som är vettigt med det?
Har du kört i drop med bockstyre?

Det är inte jättesvårt. Jag har visserligen inte kört några större dropp, men ett par mindre. Men eftersom det inte är snabbare är det ju en fånig regel. Lite som att ha en regel som förbjuder fyrkantiga hjul.
Eller att arrangörer tvingas ha fax i sekretariatet?

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Avskaffa alla regler, nu! Inom alla områden! Det finns väl ingen som skulle göra något som är negativt för en själv eller andra?
Nä, det vore korkat att ta bort alla regler eftersom många av reglerna är bra stöd för både deltagare och arrangörer. Däremot vore det på sin plats med en gallring av de mest störda reglerna och förtydliganden på andra.

Bruka Allvar!
åberg sa:
me.I.am sa:
Avskaffa alla regler, nu! Inom alla områden! Det finns väl ingen som skulle göra något som är negativt för en själv eller andra?
Nä, det vore korkat att ta bort alla regler eftersom många av reglerna är bra stöd för både deltagare och arrangörer. Däremot vore det på sin plats med en gallring av de mest störda reglerna och förtydliganden på andra.

Ok, men ha då regler som ALLA är nöjda med, hur svårt kan det va?

Bruka Allvar!
åberg sa:
Luthman Photography sa:
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Kravet på rakt styre för mountainbikelopp känns vettigt även om det kanske är en utvecklingshämmade regel...]

Det är inte jättesvårt. Jag har visserligen inte kört några större dropp, men ett par mindre. Men eftersom det inte är snabbare är det ju en fånig regel. Lite som att ha en regel som förbjuder fyrkantiga hjul.
Eller att arrangörer tvingas ha fax i sekretariatet?

Fast på den uci tävling jag var o tog tiden på i somras. Där var faktiskt ingen fax. Men man skulle göra en helt obegriplig resultatlista enligt uci-norm. Det slutade med att kommisarien gjorde den själv :p

Bruka Allvar!
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:

Yes!

Har kört en del i skogen med bockstyre faktiskt, och jag fördrar det helt klart framför ett lika smalt rakt styre. (Men helst kör jag ett lite bredare styre med ganska mycket bakåtsvep)

Skillnaden mellan ett klassiskt rakt XC-styre eller bock när det gäller utförsegenskaper är ganska liten jämfört med andra variabler som styrstamslängd, BB-höjd eller styrvinkel, men ingen av dessa regleras dock av UCI?

Så jag vill nog påstå att förbud mot bock på MTB är nästan ännu mer korkat än förbudet mot skivbromsar.

Bruka Allvar!
Förbudet mot bock handlar ju i grunden att man inte vill att folk ska komma med en CX till en XC-tävling. Även fast det egentliga problemet i det fallet är arrangörerna som lagt en för mesig bana.

Bruka Allvar!
Slate har redan nu 30mm slag fram, med lite bredare styre och frogleg-bromshandtag så lär någorlunda tekniska cyklister vara jäkligt snabba på även mer tekniska spår än "cv".
Men i princip tror jag du har rätt :)

H. sa:
Förbudet mot bock handlar ju i grunden att man inte vill att folk ska komma med en CX till en XC-tävling. Även fast det egentliga problemet i det fallet är arrangörerna som lagt en för mesig bana.

Bruka Allvar!
theBrand sa:
Skillnaden mellan ett klassiskt rakt XC-styre eller bock när det gäller utförsegenskaper är ganska liten jämfört med andra variabler som styrstamslängd, BB-höjd eller styrvinkel, men ingen av dessa regleras dock av UCI?
Nu är ju reachen inbyggd i bockstyre plus reachen i hoodsen en inte oäven säkerhetsrisk för infästningen av styre (i tapp).
Det vrider sig nedåt i lite vatare drop.

Bruka Allvar!
H. sa:

Jo, lite så är det nog.

(Jag kan förstå förbudet mot raka styren i CX, eftersom hela grejen med CX är lite grann att cykla med landsvägshojjar utanför landsvägen. Om man kan köra vilken MTB som helst så blir det ju till slut bara ytterligare ett MTB-lopp. Åt andra hållet är det ju däremot väldigt ologiskt)

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
åberg sa:
me.I.am sa:

Ok, men ha då regler som ALLA är nöjda med, hur svårt kan det va?

Javisst, jag fattar väl att det är omöjligt att ha regler som exakt alla tycker är jättebäst, men alla håller nog med om att det är bra med ett reglemente som innehåller de regler som ska tillämpas och inte innehåller de regler som inte behövs? Dessutom är det ju bra om det är skrivet så att man inte behöver gå kurs i att tolka reglerna för att kunna tolka reglerna. Till stöd för detta tar jag ett citat från marr:

marr sa:
Fast på den uci tävling jag var o tog tiden på i somras. Där var faktiskt ingen fax. Men man skulle göra en helt obegriplig resultatlista enligt uci-norm. Det slutade med att kommisarien gjorde den själv :p

Bruka Allvar!
Jag är inte alls insatt i UCI:s regler, var mer generellt skrivet. Så ingen aning om det finns helt "korkade" regler rent objektivt sett - hur nu det skulle avgöras. Men om man anser att det är bra att det finns regler överhuvudtaget så tycker jag att det är en fördel att man inte håller på och ändrar regler hur som helst eller fram och tillbaka. Det är oftast bra att det finns en inbyggd tröghet, annars hade man t.ex. sett en hel del populistiska ändringar. Det ger dock en viss nackdel, vissa regler blir (mycket) inaktuella innan de har malts färdigt i hanteringen, men det andra alternativet anser jag är sämre.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Hur blir det egentligen med skivbromsar på nationella landsvägstävlingar 2017?
Jag har slögooglat och inte hittat annat än att det ska utvärderas och besked kommer. (Scf:s hemsida är för svår...)

Bruka Allvar!
GoranS sa:
Aha, det är alltså till skivbromsar maskerade hjälpmotorer. Smart!
Är det sidvind borde man kunna ha skivbromsar med kylflänsar likt vindkraftverk som driver hjulen framåt.
Eller varför stanna där. Hjul med breda ekrar som vrider sig beroende på det är vind från höger eller från väster sida, och som fångar vinden och driver cykeln framåt!
Jag förväntar mig att nobelkommittén ringer mig redan i morgon. :P

Bruka Allvar!
emmer sa:
Och nu har första proffset lyckats vinna ett lopp på en cykel med skivbromsar.
Dock på sedvanligt teammaner frambogserad av teamkamrater - som hade vanliga bromsar...
http://road.cc/content/tech-news/216213-tom-boonen-becomes-first-pro-win-race-disc-brakes
Och nu har andra proffset tag en etapp på skivor
http://road.cc/content/tech-news/216645-marcel-kittel-wins-first-stage-dubai-tour-disc-equipped-bike
Även denna gång en smula hjälpt av att Cavendish fick punka men jag tycker det nog ändå är visat att en hoj med skivbromsar är snabbare än en med punka...

Bruka Allvar!
Jag har nog missat debatten. Har det alltså funnits dom som tvivlat på att det skulle gå att vinna på en skivbromsad cykel?
Det har väl funnits/finns en massa olika åsikter om skivbromsar på lvg, men att en sådan cykel skulle vara långsammare trodde jag inte var en av dom.

Bruka Allvar!
NAnders sa:
Miss Lycka sa:
Hade Cav kört med däck&slang hade han vunnit. Det finns flera som har vunnit med däck&slang.
Fast jag har hört att alla som förolyckats under cykeltävling har kraschat med en cykel som haft både däck och slang.
Är det ingen som kör tubeless ännu? Att domdäringa proffsen aldrig fattar...
...Dugast har ju gjort tubeless tubulars ett bra tag nu.

Bruka Allvar!
emmer sa:
emmer sa:
Dock på sedvanligt teammaner frambogserad av teamkamrater - som hade vanliga bromsar...
http://road.cc/content/tech-news/216213-tom-boonen-becomes-first-pro-win-race-disc-brakes
http://road.cc/content/tech-news/216645-marcel-kittel-wins-first-stage-dubai-tour-disc-equipped-bike
Även denna gång en smula hjälpt av att Cavendish fick punka men jag tycker det nog ändå är visat att en hoj med skivbromsar är snabbare än en med punka...

Ah, nu förstår jag varför Grivko blev sur på Kittel. http://www.cyclingnews.com/news/kittel-calls-for-grivko-to-face-six-month-ban-for-punching-sprinter/

Bruka Allvar!
GoranS sa:
emmer sa:
emmer sa:
Ah, nu förstår jag varför Grivko blev sur på Kittel. http://www.cyclingnews.com/news/kittel-calls-for-grivko-to-face-six-month-ban-for-punching-sprinter/
Jäpp. Kittel brukar prata väl om skivbromsar i alla sammanhang (men körde det inte under etapp 3 - var det för att det var sidvind?)

Bruka Allvar!
039C5A1E-F93D-4EA0-8371-9BF70A1A09C0.jpg

Tillbaka
Topp