Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:
Jag utgår ifrån att så gott som alla på elitnivå, alltså world tour-cyklister inom landsväg som har varit intresserade har provat båda. Däremot har jag inte hört en enda av dessa elitcyklister som kör med fälgbroms klaga över att det är en orättvis fördel att någon får köra med skivbroms. Kan du hitta något sånt uttalande hade det varit fantastiskt.

är det inte detta hela debatten hrmm egentligen handlar om. oro för att det nya skulle vara bättre, men den cykel man för sura pengar äger alt har spons på har inte den nya finessen.

så här har det låtit från tävlingscyklister alltsedan hedenhös så fort något nytt dykt upp. nämnts ovan i tråden och som sagt mest flagranta exemplet; växlar hölls borta från tdf till 1937. det började bli löjligt när vilken turist som helst hade bättre grejor, men inte förrän skaparen av tävlingen avled skedde en förändring.

Ja, alla worldtour-cyklister kör med minst fem år gamla cyklar eftersom det är för dyrt för deras sponsorer att köpa nya varje säsong, dessutom är cyklar med skivbromsar dyrare.

Eller, nä, så är det inte. Det är turistpendlaramatörerkröniker och industrin som försöker få igenom att tävlingcyklister ska använda en annan teknik.

Bruka Allvar!
Fast om vi nu ska prata om sådana deljer Emmer så kanske du ska ta med friktion också. Och när det kommer till styvhet så får du fakltiskt ta med hela systemet, inte bara vajer vs olja. Vajerhöljen är inte så styva.
Men vad vet jag, jag är ju bara en simpel ingenjör. (Vad fan det nu har med saken att göra).

Bruka Allvar!
Arsozath sa:
Fast om vi nu ska prata om sådana deljer Emmer så kanske du ska ta med friktion också. Och när det kommer till styvhet så får du fakltiskt ta med hela systemet, inte bara vajer vs olja. Vajerhöljen är inte så styva.
Hört talas om nokon?
Men vad vet jag, jag är ju bara en simpel ingenjör. (Vad fan det nu har med saken att göra).

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Arsozath sa:
Hört talas om nokon?
Ja

...

Bruka Allvar!
ooms och luktapåblommorna;

ventoso hade campa när han drog sin bluff, och alltså inte tillgång till skivbromsar. kan det ha frestat honom att fara med osanning?

tävlingscyklisterna har ju inte direkt någon bra 'record' när det gäller att acceptera teknikskiften. men just den här gången är invändningarna relevanta? tvivlar på det, och noterar att med falsarier skjuter man istället sin egen agenda i sank. att det trots allt finns vissa potentiella nackdelar med skivbromsar hamnar då i bakgrunden.

och rädslan för det nya är legio. referade längre upp till en kille brian cox som skrev:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Bruka Allvar!
Nokon tillsamans med eloxerade bromsbryggor var det som blev populärt för över 20 år sen innan dinosaurierna dog ut på MTB sidan och skivbromsarna tog över. Är det samma som håller på att hända här på landsvägssidan nu:-)

Bruka Allvar!
Alltså, det är så många teoretiska argument för att skivbromsar är bättre.

Som det här att det är lättare att modulera. Cykeln blir så mycket tyngre med skivbromsar och man får ett helt horribelt luftmotstånd så i praktiken behöver man väl knappast ens använda bromsen?

Bruka Allvar!
kais01 sa:

ventoso hade campa när han drog sin bluff, och alltså inte tillgång till skivbromsar. kan det ha frestat honom att fara med osanning?

tävlingscyklisterna har ju inte direkt någon bra 'record' när det gäller att acceptera teknikskiften. men just den här gången är invändningarna relevanta? tvivlar på det, och noterar att med falsarier skjuter man istället sin egen agenda i sank. att det trots allt finns vissa potentiella nackdelar med skivbromsar hamnar då i bakgrunden.

och rädslan för det nya är legio. referade längre upp till en kille brian cox som skrev:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Men bruka allvar. Att inte cyklister har "bra record" är ju bara skitsnack.

Kolla hur cyklarna såg ut mellan 1980 och fram till 1997.

Bruka Allvar!
Konkret sa:
kais01 sa:

Men bruka allvar. Att inte cyklister har "bra record" är ju bara skitsnack.

Kolla hur cyklarna såg ut mellan 1980 och fram till 1997.

Hen är inte mottaglig för sakargument. Hen är en radikaliserad fundamentalist.

Bruka Allvar!
Allt är en stor konspiration från ödlefolket, bara det att visa har på sig skygglappar, kör huvudet i sanden, lever under en sten och inte insett SANNINGEN. På med foliehatten.

Visa verkar tro att diskussionen handlar om en är för eller emot en viss teknik när det som gör att tråden inte dog efter halva första sidan är de vansinnigt idiotiska ologiska resonemang och argument som framförs om vartannat.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Bromsa med vajerstyrt, kän hur reglaget känns, ofta ”svampar” det lite oavsett hölje. Kan ju säga att det ”svampar” mindre med hydrauliskt. Vilket skulle vara helt ologiskt med ditt resonemang att att bara jämföra materialet stål mot olja utan att väga in hela konstruktionen. o nej jag ä inte ingenjör, men jag tvivlar på att du heller är det ?
Har skrivit några gånger tidigare i tråden att jag sket i skivor på mina två senaste hojar mest för att Shimano "ultegra" är (var hoppas jag iom R8000) svampigt (väghojen) och skivor blir tyngre (cx). Men var och en blir ju salig på sitt.
I mitt fall kan jag få till fälgbroms så den är både stummare och lättare. Men det kan ju variera (för man ser ju många som inte ens klarar av att centrera bromsarna och då blir det svampigt).
Men detta har ju mindre med saken att göra.

Det hela handlar ju om en onödig skaderisk som inte tillför något (är ju inga pendlarmekar på touren direkt :-) ).
Men prov pågår ju, det tekniska material har ju anpassats för att minska skaderisken och TR 1.3.018 kommer väl uppdateras med provmetoder för diskhjul (som ju lastar hjulen på ett helt nytt sätt).
Så det är väl en tidsfråga innan det är okay även på lvg utanför testprogramet.

Bruka Allvar!
Arsozath sa:
Fast om vi nu ska prata om sådana deljer Emmer så kanske du ska ta med friktion också.
Nämnde jag inte slip-stick? Jo det gjorde jag. Och vridning kontra linjärrörelse? Jo det oxå.
Arsozath sa:
Och när det kommer till styvhet så får du fakltiskt ta med hela systemet, inte bara vajer vs olja. Vajerhöljen är inte så styva.
Vajerhöljen (compressionless) är fasen så mycket styvare än den hydraulslang som använts till hydrauliken.
Yttermera lastas ju hydraulslangen av töjning i tre dimensioner i alla punkter medan ett vajerhölje lastas i en riktning (kompression längs, fram tills knäckning och då kollapsar det).
Arsozath sa:
Ja det kan man ju undra med den nivån på det hela :-)

Bruka Allvar!
emmer sa:
Vajerhöljen (compressionless) är fasen så mycket styvare än den hydraulslang som använts till hydrauliken.
Yttermera lastas ju hydraulslangen av töjning i tre dimensioner i alla punkter medan ett vajerhölje lastas i en riktning (kompression längs, fram tills knäckning och då kollapsar det).
Och du tror alltså på konkret (!) allvar att hydrauliska cykelskivbromsar (i synnerhet under modulation) arbetar med ett så högt tryck att "töjning" av hydraulsystemet är aktuellt?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Bromsa med vajerstyrt, kän hur reglaget känns, ofta ”svampar” det lite oavsett hölje. Kan ju säga att det ”svampar” mindre med hydrauliskt. Vilket skulle vara helt ologiskt med ditt resonemang att att bara jämföra materialet stål mot olja utan att väga in hela konstruktionen. o nej jag ä inte ingenjör, men jag tvivlar på att du heller är det ?
Har skrivit några gånger tidigare i tråden att jag sket i skivor på mina två senaste hojar mest för att Shimano "ultegra" är (var hoppas jag iom R8000) svampigt (väghojen) och skivor blir tyngre (cx). Men var och en blir ju salig på sitt.
I mitt fall kan jag få till fälgbroms så den är både stummare och lättare. Men det kan ju variera (för man ser ju många som inte ens klarar av att centrera bromsarna och då blir det svampigt).
Men detta har ju mindre med saken att göra.

Det hela handlar ju om en onödig skaderisk som inte tillför något (är ju inga pendlarmekar på touren direkt :-) ).
Men prov pågår ju, det tekniska material har ju anpassats för att minska skaderisken och TR 1.3.018 kommer väl uppdateras med provmetoder för diskhjul (som ju lastar hjulen på ett helt nytt sätt).
Så det är väl en tidsfråga innan det är okay även på lvg utanför testprogramet.

Summa sumarum. Du har alltså ingen egen erfarenhet utan uttalar dig bara för stt du vet hur det är utan att ha testat?

Kan ju säga att ingen av de höljen som jag testat har gett samma respons som hydrauliskt. Shimanos värsta, nokon, srams värsta, nått japanskt som skulle vara bra (o var bra med), listan kan göras rätt lång. Sram red, shimano ultegra, dura-ace, camilio. Är väll bara EE jag inte kört.

Du har inte funderat på varför en hydraulslang är armerad med annat än stål? Att den utsätts för helt andra krafter? Eller du trodde kanske att hydraulslangen inte var armerad? Kan ju intyga att den är armerad för vad den ska användas för, vid de tryck den utsätts för på cykel.

Känns ärligt som om du bara målar in dig i ett hörn. Köper om du tycker skivor är onödigt, men det här når ju nya höjder ?. Varför är de bästa skivbromdarna på mtb hydrauliska och inte vajerstyrda om vajer och höljer är så överlägset att leverera?

Vad jobbar du med? Som gör dig så kunnig i allt ?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Arsozath sa:

Hur smörjer du hydraulslangarna då, va?

Bruka Allvar!
konkret, det är kanske ot, men hur kom det sig att du valde du just 1980 till 97 när det gäller cyklarnas utveckling?

det är en del inlägg nu hur den och den är eller vad man har för yrke. det blir lite sandigt av det där, skymmer sikten.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Arsozath sa:
Fast om vi nu ska prata om sådana deljer Emmer så kanske du ska ta med friktion också.
Nämnde jag inte slip-stick? Jo det gjorde jag. Och vridning kontra linjärrörelse? Jo det oxå.
Arsozath sa:
Och när det kommer till styvhet så får du fakltiskt ta med hela systemet, inte bara vajer vs olja. Vajerhöljen är inte så styva.
Arsozath sa:
Ja det kan man ju undra med den nivån på det hela :-)

Så för att få det att bli jämförbart så ska det alltså till top-notch grejer för vajer medan det räcker med vad vilken LBS som helst har på hyllan för hydrauliska skivbromsar?

Bruka Allvar!
kais01 sa:
konkret, det är kanske ot, men hur kom det sig att du valde du just 1980 till 97 när det gäller cyklarnas utveckling?

n.

Orkade inte googla fram exakt år på 1980 där denna typ var väldigt populär.
Vissa vände tom gaffeln åt fel håll för att bli ännu mer aero!

Dock efter året Pantani vann dubblé så tycker jag att cyklarna ser ganska normala ut mot dagens hojjar.

Bilagor

• Gavin-OGradys-Cyclops-Time-Trial-Bike.jpg
    Gavin-OGradys-Cyclops-Time-Trial-Bike.jpg
    258.2 KB · Besök: 226
Bruka Allvar!
konkret, det fanns ju en lång tid där föreställningen odlades att längre sadelstolpe än det där skulle ge förfärliga geometriska egenskaper. så går det till att göra en skvader.

i diskussionen om styva vajerhöljen bör man betänka att en elastisk känsla än mer uppstår i den tunna vajern och ofta betänkligt böjliga bromsarmar.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
konkret, det fanns ju en lång tid där föreställningen odlades att längre sadelstolpe än det där skulle ge förfärliga geometriska egenskaper. så går det till att göra en skvader.

i diskussionen om styva vajerhöljen bör man betänka att en elastisk känsla än mer uppstår i den tunna vajern och ofta betänkligt böjliga bromsarmar.

Kort sadelstolpe behöver inte betyda litet drop.

Bruka Allvar!
nej det finns vägar runt det. tänkte mer på myten att cykeln var ocykelbar om inte överröret satt så högt att man knappt hade standover. gällde länge och väl, särskilt i usa har jag fått för mig

Bruka Allvar!
Kim Magnusson på en ny Cannondale Aerohoj med skivor. Han kommer dö under sin första worldtoursäsong.

Bilagor

• 6715CD9C-C7B6-45E2-A61F-92CA10F82A63.jpeg
    6715CD9C-C7B6-45E2-A61F-92CA10F82A63.jpeg
    145.1 KB · Besök: 228
Bruka Allvar!
Hydraulslangarna kommer säkert att töjas till explosion av den hårdhänta moduleringen, och spruta ner alla i klungan med kaskader av röd olja! Inte ens kemtvätt lär hjälpa att få kläderna rena efteråt. Förbjud hydraulsystem!!

;-)

Bruka Allvar!
JTF sa:
Hydraulslangarna kommer säkert att töjas till explosion av den hårdhänta moduleringen, och spruta ner alla i klungan med kaskader av röd olja! Inte ens kemtvätt lär hjälpa att få kläderna rena efteråt. Förbjud hydraulsystem!!

;-)

Värre, de innehåller giftig glykol som tar kål på klungvis med cyklister!

Bruka Allvar!
JTF sa:
av den hårdhänta moduleringen ;-)
Nu börjar det verkligen likna något.
Kläm inte så hårt att du låser, kläm hårdare så du modulerar.
"-Vilka hårda nypor du har". "-Visst, jag är modularist"
"-Leif, stå inte där i cykelförrådet modulera" "-Men mamma, det är så skönt"
Det var en enorm precision i klungan. Det var föreningen anonyma modularister som var ute på en runda.

Bruka Allvar!
ny bromsteknik kan ställa till trassel. cavendis krashade då automatiska bromsar i en följebil slog till. nästan för dumt för att vara sant.

http://www.cyclingweekly.com/news/r...O_cwnewsletter&utm_medium=email&utm_source=ET

de av oss som hunnit skaffa bilar med den här funktionen bör vara uppmärksamma på den när cyklar rör sig runt bilen t ex i stadstrafik. vi andra också. man vet aldrig när bilen framför får ett omotiverat bromsryck. nästan alla nya bilar har det här. hålla avstånd är en bra ide

Bruka Allvar!
emmer sa:
JTF sa:
av den hårdhänta moduleringen ;-)
Nu börjar det verkligen likna något.
Kläm inte så hårt att du låser, kläm hårdare så du modulerar.
"-Vilka hårda nypor du har". "-Visst, jag är modularist"
"-Leif, stå inte där i cykelförrådet modulera" "-Men mamma, det är så skönt"
Det var en enorm precision i klungan. Det var föreningen anonyma modularister som var ute på en runda.
En annan förening skulle modellera modelleran i Muddus nationalpark.

För övrigt har du fortfarande inte bemött frågorna tidigare i tråden.

Bruka Allvar!
jtf, för vissa är det här politik och religion. då gäller det att ducka när det kommer besvärliga frågor om verkligheten.

ett alternativt grepp är att ge sig på budbäraren:)

Bruka Allvar!
JTF sa:
Jag har svarat på massor men alla dumma grejor kan man inte bry sig om. Speciellt som jag väldigt sällan får svar på mina frågor (mer är i forma av än fler lösryckta ogrundade(?) tyckanden).

Nä nu ska jag ut och torrmodulera lite på skivorna på überproffspendlarexpertskogspendlingshojen i cykelgarage...
Jag ska inte mäta förlängningen på 80bars industrihydraulslangarna för även om det säger mycket om hur länge till de kommer hålla så är det kända och hyfsat förutsägbara siffror.

Bruka Allvar!
emmer sa:
JTF sa:
Jag har svarat på massor men alla dumma grejor kan man inte bry sig om. Speciellt som jag väldigt sällan får svar på mina frågor (mer är i forma av än fler lösryckta ogrundade(?) tyckanden).

Nä nu ska jag ut och torrmodulera lite på skivorna på überproffspendlarexpertskogspendlingshojen i cykelgarage...
Jag ska inte mäta förlängningen på 80bars industrihydraulslangarna för även om det säger mycket om hur länge till de kommer hålla så är det kända och hyfsat förutsägbara siffror.

Det är lugnt, jag tackar så mycket för detta inlägg. :o) Nu ska vi vara glada, nu är det fredag.

@kais01: Jo, det gäller att väga orden på kalibrerad våg och skriva med fingertoppskänsla inom vissa områden har jag märkt här klart och tydligt. :-)

Bruka Allvar!
precis jtf. ett mellanläge till det jag skrev är att klaga på själva frågorna istället för att svara på dem. och det finns några ömma tår här, mest för att man skjutit sig själv i foten.

men det vore ju verkligen inget kul eller för den delen lärorikt om alla bara höll med varann hela tiden:)

vad bra att emmer tänker rundmodulera skivornas ytterkanter på pendlingshojen.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
ny bromsteknik kan ställa till trassel. cavendis krashade då automatiska bromsar i en följebil slog till. nästan för dumt för att vara sant.

http://www.cyclingweekly.com/news/r...O_cwnewsletter&utm_medium=email&utm_source=ET

de av oss som hunnit skaffa bilar med den här funktionen bör vara uppmärksamma på den när cyklar rör sig runt bilen t ex i stadstrafik. vi andra också. man vet aldrig när bilen framför får ett omotiverat bromsryck. nästan alla nya bilar har det här. hålla avstånd är en bra ide
Cyklar bredvid bil leder till att bil bromsar? Verkar korkat. Enda vägen ut ur svärmen var ju framåt så varför skulle det lösa ut en automatisk bromsdutt?

Hur vet vi att det var automagisk bromsning och inte människan som satte foten på fel ställe? Luktar bortförklaring.

Bruka Allvar!
åberg, mycket berättigad fråga och det vet vi inte. föraren kanske bara försökte ’koppla ur’ den automatväxlade bilen:(

isf är det bara en i raden av nyteknik-skeptiska inlagor. vi har sett det förr. t ex när dressincyklar förbjöds i många städer ett par år efter 1817.

och det saknas inte heller i den här tråden...

Bruka Allvar!
kais01 sa:
åberg, mycket berättigad fråga och det vet vi inte. föraren kanske bara försökte ’koppla ur’ den automatväxlade bilen:(

isf är det bara en i raden av nyteknik-skeptiska inlagor. vi har sett det förr. t ex när dressincyklar förbjöds i många städer ett par år efter 1817.

och det saknas inte heller i den här tråden...

Eh? Så dressiner är inte farliga då menar du??

Bruka Allvar!
dressiner utan skivbromsar är farliga.

skämt åsido det kom väl bromsanordningar så vitt jag minns åtminstone på de tre-och fyrhjuliga trampfordon som fanns härochvar under decennierna innan michaux startade produktion av tvåhjuliga trampcyklar på 1860-talet

Tillbaka
Topp