bruksanvisning/skötselråd till nya cyklar

Johan S

Ny medlem
Om man köper en brödrost på Åhléns, en termos på Utemagasinet eller en miniradio på Teknikmagasinet så kan man vara säker på att få med en bruskanvisning på 7 språk som dels talar om hur man använder apparaten, dels hur man sköter densamma. Men när man köper en cykel för 20 000:- följer det inte ens med en liten lapp där det står att man måste pumpa däcken ibland för att undvika punktering. Hur kommer det sig?

Senast redigerad av en moderator:
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------

> att man måste pumpa däcken ibland för att undvika
> punktering. Hur kommer det sig?

Jo serru, om man har för lite luft i däcken och kör på något, exempelvis en rot eller sten, trycks däcket in mot fälgen och slangen kan klämmas och därmed få hål. Punkteringen är ett faktum.

när jag köpte min scott fick jag med en liten instruktionsbok och manual liknande den som finns i bilar. =)

men annars brukar det mest vara ett lycka till när man leder ut hojen från affären, antingen kan man meka själv eller så lämnar man in bilen och samma börjar väl gälla även för cyklar.

att man bör pumpa däcken är väl ganska självklart trots allt.. ;)

Ok, pumpa kedjan, smörja däcken, whatever. Varför följer det inte med en bruksanvisning?? Vi talar om ett fordon som kan komma upp i ganska höga hastigheter, det följer inte ens med ett papper som talar om hur viktigt det är att dra åt snabblåset hårt till framhjulet för att undivka olycka! Egentligen är det ju skandal, när jag tänkter efter.

För att en cykel är gjord av många komponenter kanske?

Man får ju en bruks till gaffeln, en till växeln...osv

Det är ivf min gissning.

Ok, det kanske var en engångsföreteelse att ajg inte fick någon till alla upptänkliga komponenter när jag köpte min hoj?

Johan S skrev:
> det följer inte ens med ett papper
> som talar om hur viktigt det är att dra åt
> snabblåset hårt till framhjulet för att undivka
> olycka!

Du får köpa amerikanskt, då får du varningslappar så det räcker och blir över :-)

bajk2.jpg

/Anders

Lite skumt med tanke på alla amerikaner som stämmer varann fram och tillbaka, dom kan ju tjäna kosing på att inte få en manual till sin cykel och sedan köra ner för ett über stup...om dom nu överlever kanske dom har tjänat en hacka på det ;)

Köpte en Trek WSD till sambo'n förra hösten. Fick t.o.m. en manual med, på engelska förståss! Mycket kul läsning... 100 paragrafer om säkerhet och sedan 10 punkter att unvika. T.ex att inte korsa en järnvägskorsning på snedden, mm. Mycket intressant! :))

Min sambo är nu en mycket säkerhetsmedveten cyklist som vet att man inte korsar järnvägsspår på snedden etc. Men hon har inte en fått ett dugg hjälp med hur cykeln skall skötas.

Men det fixar ju jag, toffel-Fredric!

Det är ju faktiskt så att du som konsument skall få med en manual/bruksanvisning/varningshäfte om hur din cykel fungerar och hur man tar hand om den. Kommer inte ihåg exakt men visst är det ett lagbrott att inte ge med manualerna?

Personligen tycker jag att det är extremt pinsamt att Biltema/Coop/Ica ger med manualer till cyklarna medans "fackhandeln" (min åsikt som konsument baserat på de cyklar jag köpt) inte ger med manualerna.

När jag köpte min Burner hos Dr Spoke så fick jag en fet bunt med manualer i handen för övrigt.

Då verkar det som att en del fackhandlare skickar med diverse handböcker, andra inte. Märkligt. För egen del tog det en stunds tänkande att komma på att Campa helt enkelt inte i bromsarna har byggt in ett sätt att sära på bromsbackarna för att kunna ta av hjulet. Man måste helt enkelt ta ur luften om man ska kunna göra det. Jag är så van vid Shimanos v-bromsar och lilla spak på lvg-bromsarna att jag faktiskt blev lite konfunderad när jag fick punka igår. Det var då jag kom på att jag inte hade en manual.

Johan S skrev:
> Hur kommer det sig?

Det är faktiskt riktigt dåligt.

Köper man en komplett cykel bör det medfölja en manual på densamma - och då menar jag inte alla de små lapparna med installationsinstruktioner för växel, broms etc..

Mer en bok med serviceintervaller (efterjustering av växelvajern, någon?), åtdragsmoment osv.. På svenska.

Cykloteket försöker nog åtgärda denna brist med deras Mekhandbok:

cont_mekhandboken_big.jpg

Man kan undra om det är för att cykel ska verka svårmekat (har man ingen kunskap är det rätt svårmekat, jag fick fundera en stund hur en prestaventil fungerar första gången jag såg en) så att folk ska lämna in sina cyklar?

Att Cykloteket har en mekhandbok kan bero på att de har "livstidsservice"? Om folk lär sig meka det enklaste själva slipper de ta hand om precis allt.

Man får med ett häfte i A4 från Cykloteket, med lite råd å tips, bla hur man tvättar cykeln osv. Bra föredöme!

Även jag fick med en lite manual på svenska till min Nishiki i höstas, inhandlad i fackhandel. Men visst är det dåligt att många skippar manualer och serviceråd.

Johan S > Systemet för att sära bromsbackarna sitter i handtaget på Campa inte på bromsarna som Shimano. Det finns en liten splint längst upp på bromshandtagetsom man kan föra åt sidan för att bromshandtaget ska komma längre ut och på så sätt öppna bromsarna mer.

//Ola

McOla skrev:
> Johan S > Systemet för att sära bromsbackarna
> sitter i handtaget på Campa inte på bromsarna som
> Shimano. Det finns en liten splint längst upp på
> bromshandtagetsom man kan föra åt sidan för att
> bromshandtaget ska komma längre ut och på så sätt
> öppna bromsarna mer.
>

Jaha, tack!! Där ser man vad bra det hade varit med en manual.

Har Schimano ändrat nu. Förut stog det ingenting om inkörning av nya bromsbelägg. Magura hade i alla fall tydliga instruktioner om hur man skulle göra. Om jag inte missminner mig så stog det inte ens att det kunde vara sämre bromsverkan till en början när man bytt belägg *ler*

Jag gillar Amerikanska manualer för man känner sig så överlägsen när man läser dem.

Några exempel ur min shimano-skivbroms manual:

"Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt"

"Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte medan du cyklar (Vet i fan hur man ska kunna nå skivorna när man cyklar)eller omedelbart efter att du stigit av cykeln, annars kan du bränna dig (jasså, kan man bränna sig på heta grejor)

Amerikanare är ett roligt folk :-P

Bra tråd, jag funderar med på varför jag inte fick med någon instruktion. Men för andra delen sitter det varnings märken här och där på cykeln...(Kona Cinder Cone)

Till min P.2 fick jag massa skit o varnigslappar som jag typ aldrig har kollat på.... På styret stog det att det bara fick användas till XC :P

Till dom riktiga shyssta italerna så fick jag inget sånt trams, för Bianchi kan man lita på!

:)

Fick med manual till fulcykeln, en Crescent för 3.000 pengar men fick endast gaffel-manual till Scotten och Konan.

Slutsats:
Fina cyklar=kan meka, ingen manual
Fula cyklar=kan inte meka, manual behövs (där det står att däck skallfyllas med luft t.ex)
Eller?

Hehe! Läser lite i Crescent-manualen...
Från sid 5-6:
Man skall tydligen undvika att spola cykeln med vatten för då kan man få vatten i lagringar.
Rörliga delar skall vara välmorda.
Muttrar och skruvar skall vara åtdragna.
Man slipper onödiga reparationskostnader på våren om cykeln rengörs och smörjs före vinterförvarningen.
erhh.... "vinterförvarning"?!?!? VA?

Kan säga att de är VÄLDIGT grundliga i manualen. Kör man t.ex med cykelkärra och skall över ett dike skall man koppla loss kärran och ta över cykeln först och sedan kärran för då finns ingen risk att man blir klämd mellan dem om de viker sig när båda två vill ner till dig i botten av diket. (sid 19)
Maxlasten är förövrigt 50kg på kärran.

plumse skrev:
> Kan säga att de är VÄLDIGT grundliga i manualen.
> Kör man t.ex med cykelkärra och skall över ett
> dike skall man koppla loss kärran och ta över
> cykeln först och sedan kärran för då finns ingen
> risk att man blir klämd mellan dem om de viker sig
> när båda två vill ner till dig i botten av diket.
> (sid 19)
> Maxlasten är förövrigt 50kg på kärran.

Har du dragkrok på hojen?

Sant..
Köpte en Mount Vision från Cykelnetto.. Massor med bruksanvisningar i lådan..
Tidigare köp av Scott Boulder, Trek Fuel 90 och Specialized Enduro.. Inga bruksanvisningar över huvud taget men då var det i butik.. Kasst..

till min kona fick jag en hel del, en liten om ramen, en ganska skoj om bromsarna, en tjock om gaffeln, samt en lättare hur man sköter cykeln.
enda jag kollat i har varit bromsarna... helt ok

AJ , är den bilden photoshopad eller???
"This fork will attract lots of people saying:"Wow,thats a nice fork, i wish i had one myself"

PÅ en varnings lapp ???
Till cannondale'n fick jag med en fet instruktionsbok , och till NRS ramen 2...

swerider skrev:
> AJ , är den bilden photoshopad eller???
> "This fork will attract lots of people
> saying:"Wow,thats a nice fork, i wish i had one
> myself"
>
> PÅ en varnings lapp ???

Hehe :-)

Men det kan faktiskt vara befogat med en sådan varning. Leftyn är en gaffel som formligen suger åt sig nyfikna personer.

Vanligaste frågan: -Kan det där verkligen fungera???
Då svarar man: - Hur ser det ut på din bil? Sitter hjulen fast från utsidan också?
De svarar då lite skamset: - Hmm, det tänkte jag inte på.

:-)

/Anders

Fick med tre instruktionsböcker till min hoj. En till gaffeln, en till bakdämparen och en till cykeln som helhet. De komponentspecifika manualerna som förövrigt är från FOX är riktigt bra. Den som ska täcka hela cykeln är skit. Står mest att cykling är farligt och att man ska bromsa för att stanna. Inga mektips att tala om.

Tillbaka
Topp