BSA 68 vs 73

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
BSA 68 vs 73
Hej! Har ramlat in i ett rambygg-projekt (adventure/cx/gravel). Vill definitivt ha BSA vevlager, frågan är dock om det är 68 mm eller 73 mm bredd det ska bli. Alla cyklar jag haft med BSA har haft 68 mm, men läser online att 73 mm är standard på mtb. Konceptuellt är det tilltalande att ha brett mellan lagren, men frågan är om vevarmar på vanliga lvg/cx vevpartier är tillräckligt långa för att användas med BSA 73. Någon som har erfarenhet eller tillförlitlig info?

BSA 68 vs 73
Tack! Fast kollar man översta raden här [1] så är det bara 2 mm brickor som finns tillgängliga att plocka bort medan skillnaden mellan 68 och 73 är 5 mm. Således borde man väl behöva en 3 mm längre vevaxel? Därav min fråga från början - kommer det funka att köra godtyckligt lvg vevparti på ram med BSA 68, eller finns det risk att vevaxeln då blir för kort?

[1] http://www.hopetech.com/wp-content/uploads/2014/03/BB-Selection-Table_Iss-5_09-2015.pdf

BSA 68 vs 73
kri sa:
Konceptuellt är det tilltalande att ha brett mellan lagren, men frågan är om vevarmar på vanliga lvg/cx vevpartier är tillräckligt långa för att användas med BSA 73. Någon som har erfarenhet eller tillförlitlig info?
Nej det kommer inte att fungera, längd på vevarmarna har ingen påverkan men axeln kommer givetvis att vara för kort. Skulle i sådana fall endast vara vevpartier med separat/utbytbar axel (till exempel traditionellt fyrkantslager) som kan anpassas till att fungera.

BSA 68 vs 73
Menade vevaxel, inte armar :)

Det är lite motstridiga uppgifter här, precis som när jag snabbt googlade innan jag postade detta. Säkra kortet är väl såklart att ha BSA 68 om man vill köra lvg-vevparti...

BSA 68 vs 73
Igino Cazzola sa:
Rattnalle sa:
Igino Cazzola sa:
Om du skall använda LVG-vevparti; 'skall vevhuset vara 68 mm brett.
Om du skall använda MTB-vevparti; 'kan vevhuset vara 68 eller 73 mm brett.
...Lagren funkar ju åt båda håll...
Oftast ja, men de är inte lika: http://www.tobiasfeltus.com/site/cy...i-use-a-shimano-road-bottom-bracket-on-a-mtb/
Så när som på plasthylsan då om jag läser rätt.

BSA 68 vs 73
Även om du hittar en MTB ram med 68 mm vevlagerhylsa så riskerar du att vevarmar och/eller drev går emot kedjestagen pga skillnaden i q-faktor respektive kedjelinje.

BSA 68 vs 73
Hur kommer det sig att det är just BSA du vill ha?

Ifrågasätter inte utan är mer ute efter fördelar/nackdelar mot t.ex. PressFit. Kollar på en Carbonda CFR-505 som nästa projekt vilket man kan få med BSA bland annat.

BSA 68 vs 73
Har precis gjort denna miss själv!
Jag la på en apex 1 lina på en gammal giant hybrid ram med 68 mm bsa gänga.
Veven gick fri från kedjestagen med nån mm bara. Hälarna slog dock i stagen väldigt lätt och gjorde cyklonen rätt jobbig.
Har nu bytt till en nx vev med 168qf och nu funkar de fint. Man får ju då shimsa upp 68mm med 2 st 2mm brickor.
Hade ingen aning om axel längds skillnaden mellan vev typerna! Men nu vet jag.
Inte omöjligt att det kan funka dock på en modernare ram som forfarande är 68 mm.
Men en lvg. Vev i 73 mm borde vara omöjligt med standard qf.
/Peter

BSA 68 vs 73
calleking sa:
Hur kommer det sig att det är just BSA du vill ha?

Ifrågasätter inte utan är mer ute efter fördelar/nackdelar mot t.ex. PressFit. Kollar på en Carbonda CFR-505 som nästa projekt vilket man kan få med BSA bland annat.

Den övervägande fördelen för mig är just enkel- och robustheten med gängning och att det är tyst. Må så vara att jag kanske är kass på att pressa, dåliga toleranser eller vad det nu kan vara - oavsett om jag använder retainer och finare lager knakar/klickar skiten likförbannat inom kort. Även om det funktionsmässigt inte har någon inverkan på cyklingen är ljudet retsamt och väldigt o-premium på en hoj jag i övrigt älskar :)

BSA 68 vs 73
Tack för all input!

Jag har haft BSA på några ramar och aldrig haft problem. Sen har jag själv och en massa personer jag känner ideligen problem med knakande BB30, PF30 och liknande.

Blir till att beställa en ram med BSA68 har jag kommit fram till. Skulle jag någonsin vilja köra mtb-vevar på den är det bara att bygga ut med distanser.

Tillbaka
Topp