Buckla på ramrör, hur farligt är det?

Jacke

Ny medlem
Fick en liten buckla på övre ramröret (alu oversize=tunn som fasen ju) och nu funderar jag förstås vad detta kan resultera i. Går den bara tvärt av vid nästa tuffa körning, eller är det ingen fara.
Någon som vet?
Bucklan är inte särskilt djup. Hoj: Scott Elite Racing.
/Jacke

Det är många som bucklat sina ramar men jag vet ingen som har knäckt sin ram efteråt (pga bucklan) så risken för haveri verkar låg om man skall tro resultaten härifrån.

Hej jag har en likadan cykel och har en rätt så fet buckla på toppröret. Den har gått i xc med lite "lek" i 2-3år med denna defekt. Jag är tung, en bit över 90kg men kör inga höga drops bara kaninskutt och hopp på 2-3dm. Jag vet ju inte hur stor din buckla är eller vart på toppröret den är placerad men skulle inte oroa mig alltför mycket av erfarenhetsbasen här på happy att döma. håll koll på det hela så att inte du ser sprickor som propagerar från området eller du märker tendenser till ökad deformation i området.

Surt men tyvärr inte ovanligt vilket du märker om du söker i happys arkiv.

Undvik monsterdrops så skall det nog funka :)

Tack för uppmuntran. Ska hälsa min kompis som har en rätt stor buckla på sin hoj och nu funderar sig tokig över detta. Han fick höra av en cykelreparatör i Sthlm att ramen förlorat minst 70% av sin styrka i coh med skadan, och att den troligen kunde gå tvärt av när som helst. Fy fan, tänk ett brott på ramen när du ligger och kör stenhårt i nedförsbacke i nåt himla knaggel-sten-och-rot parti. Det skulle kännas.

MIn personliga åsikt är att du troligen inte skulle märka mer än att ramen blir sladrig om övre ramröret sprack i en hård nerförsbacke.

Svårt att se att det ens skulle leda till en skrotning sålänge inte hela ramen kolapsar.

Styre och gaffel kan göra ont, Resten tror jag man klarar sig ganska lungt ifrån.

Det är ju bara det att vi cykelnördar för det mesta är oerhörda esteter, varför en buckla på ramen kan leda till sömnlösa nätter även om den inte orsakar total ramkollaps. Man får tänka bort det hela och vara nöjd med sina schyssta skivbromsar eller nåt annat istället. Eller att man helt enkelt är frisk och har det otroligt bra.

Jag gissar att de flesta ramar inte spricker alls, Både aluminium och stål är rätt mjuka så när det brister så blir nog resultatet att du förvandlar din ram till en Y-ram :) Det som spricker brukar normalt vara svetsfogar eller godset alldeles intil fogen. Detta beror till stor del på att svetsfogen inte är mjuk som regel.

Erfarenheten baserar sig på ett antal kraschade rallybilar och folkracebilar där skyddsburarna är gjorda i stål. Ofta isvetsade av bilägaren själv.

Det stämmer nog iofs att ett rör tappar 70% av sin kapacitet vid en kraftigare buckla. Det är dock inte samma sak som att ramen som helhet skulle tappa 70%. Om det är toppröret så får det nog mest betydelse vid de så populära droppsen där jag inbillar mig att påfrestningarna är som högst på toppröret.

Mvh
Fredrik

En ordningsfråga bara: heter det topprör eller övre ramrör?
(Alltså det rör som man kraschar pungen alt. muffen i om man har en alltför stor ram och halkar av pedalerna).

Sist jag spräckte en ram så hände - ingenting. Ingen monstruös vurpa där diverse rörstumpar penetrerade min kropp eller total kollaps som skickade mig i backen med dödlig kraft. Som Ville sa så kändes ramen lite sladdrig efter jag landat ett sk "dropp". Kedjestaget hade gått rätt av men det hindrade mig inte från att i lugn takt trampa hem vraket i ca 1.5 mil.

När mina två rörstumpar gick tvärt av märktes det i form av en svampig känsla i aktern på cykeln och en total avsaknad av sadel.

Hade jag kört sadelstolpen i botten och virat en massa silvertejp runt skiten hade jag säkert kunnat cykla de fyra milen till mål.

030601%201028%20DCP_6311%20Trasiga%20cykeln__scaled_800.jpg

När utbytesramen sprack märktes det genom ett knarrande och vid inspektion en synlig spricka.

olle_edlund skrev:
-------------------------------------------------------
> the_TnT: vad är det för crescent-modell?

Draupner 2002 storlek Large.

Även Cycle Pro Sol (som har "samma" ram) lider av problemet.

Andra gången den sprack var det bra, för jag orkade inte leta bussningar till länkaget som glappat upp något vansinnigt.

Så går det när man kör barends på riserstyre. Satt det månne en touringflaska på den också? Då ska du vara glad att inte blixten slog ner i dig på samma gång. Gud ser dig, kom ihåg det.

Vi får se hur länge racern håller då.

Den kör jag med stor MTB-flaska, skor med metalldobbar fastsatta i 959 pedaler, svarta strumpor, camelbak (förvisso utan blåsan) samt MTB-hjälm med skärm!

Andra ramen kördes utan barendsen men den sprack i varje fall. Post traumatisk stress inducerad av de överlevande komponenterna?

Det kanske var ett misstag att behålla naven och sadeln på nya cykeln (styret är iofs. också kvar men det ska bytas så fort Maxm gör nya)?

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Sist jag spräckte en ram så hände - ingenting.
> ...
> kändes ramen lite sladdrig
> ...
> Kedjestaget hade gått rätt av men
> det hindrade mig inte från att i lugn takt trampa
> hem vraket i ca 1.5 mil.

Exakt samma för min del, kedjestaget var av, vilket gjorde att cykeln - som är en FS - kändes lite osäker och slapp där bak, typ som en dålig FS med slitna lager. Sedan är det väl skillnad på brott och brott också men jag tror inte att röret bara våldsamt slits i stycken utan någonsomhelst förvarning om man inte kör väldigt varierat i "intensitet".

Tillbaka
Topp