Budcykel tips.

sideburn

Aktiv medlem
Budcykel tips.
Tjena!

Håller på att bygga mej en hybrid eller budcykel eller vad man nu väljer att kalla det (:
Den skall också fungera som pendelcykel.
Behöver dock lite inspiration och skulle jättegärna vilja veta om de finns länkar till hemsidor osv med bilder på lite olika hojjar som man kan titta på o frossa ibland idéer.

Skulle gärna också vilja höra lite åsikter om däckval osv..

tack på förhand! //Patrik

Budcykel tips.
Ja har en Bad Boy disc 06 med juicy5bromsar 28tums hjul och continental-contactdäck det är för mig den optimala budhojjen. När ja budade hade ja nokian AWS-slicks. Perfekta slicks som är lite tjockare vilket ger bättre komfort.

Budcykel tips.
Tack så jättemycket för tipsen! Älskar stuket på Avantin, något sådant hade jag tänkt mig.. har haft samma bild nu ett bra tag och suktat över, bestämde mig att få tummen ur o bygga en nu över vintern så man har nåt att ha kul med framåt våren (: Älskar Badboyens stuk också, tack för däcktipset!

Ser sjukt snabb ut (:
yeha.jpg

Budcykel tips.
Utan ha buda själv skulle jag tipsa dig om att bara ha en klinga fram, kanske med en snygg och enkelt kedjeskydd som cyclocrossarna med en klinga kör med och så valfritt antal växlar bak. På min stadsracer jag har nu som har ersatt min Bad Boy kör jag 7-delat och 12-21kassett. Helt grymt verkligen.

Budcykel tips.
Frågan har varit uppe några gånger, men här kommer en ungefärlig spec. på min ideala budcykel som jag budade på ett drygt år.

Kona Kula ram, liten och kvick.
Fatty-gaffel
Komplett XT-disc grupp utom framväxeln som byttes mot Chaindog.
Mavic 618 fälgar (tror jag)
Utväxling 48-12/25
Rakt styre med korta barends
Däck - div. olika 1" slicks på sommaren, 1,3" semislick med extra slang i på vintern (någon enstaka dag med mycket snö hade jag 2,1")

Och ja, innan jag byggde Konan var jag grymt avis på cykeln ovan. Bad Boyen jag körde på då kunde liksom inte riktigt mäta sig med den....

Budcykel tips.
Ja ja har alltid sett den som en idealisk budhojj (: ..
Konan låter sexig.. ungefär likadant med utväxling osv kommer jag nog speca hojjen.
Går fattyn fortfarande att få tag på? förutom på ebay då kanske..

tack för alla fina förslag..

// Patrik

Budcykel tips.
sideburn skrev:
-------------------------------------------------------

> Går fattyn fortfarande att få tag på? förutom
> på ebay då kanske..
> // Patrik

Vet inte hur det är. När jag köpte min (-03?) så var det svårt. C-dale hade bestämt sig för att inte sälja dom lösa...
Men jag har hört att dom ångrat sig efter det. Men det finns ju andra stela gafflar.
Hade jag byggt Konan idag hade jag eventuellt försökt hitta en lite flexigare gaffel. Cykeln blev lite stum i överkant med den kombon...

Budcykel tips.
Freeskier skrev:

> Däck - div. olika 1" slicks på sommaren, 1,3"
> semislick med extra slang i på vintern (någon
> enstaka dag med mycket snö hade jag 2,1")

Jonas, vad menar du med extra slang?
Dela med dig av dina tricks.

/Bulletjockey

Budcykel tips.
Slint skrev:
-------------------------------------------------------
> Freeskier skrev:
>
> > Däck - div. olika 1" slicks på sommaren, 1,3"
> > semislick med extra slang i på vintern (någon
> > enstaka dag med mycket snö hade jag 2,1")
>
> Jonas, vad menar du med extra slang?
> Dela med dig av dina tricks.
>
> /Bulletjockey

Kör samma knep på fixien nu: En gammal slang som jag kluvit till två remsor. Läggs mellan däck och slang, funkar förvånansvärt bra som punkaskydd.
Man får vara lite noga, annars kan det bli knöligt, men väl värt det. Byta slang när det är mycket att göra och känseln i fingrarna är bort sen länge är inte roligt.

Tillbaka
Topp