Budget 15 000kr

björne54

Ny medlem
Budget 15 000kr
Hej,

Jag har kört spinning 3-4 pass/vecka sedan hösten 2009 och tycker det skulle vara kul att prova mtb i skog/stigar/lättare terräng typ motionsspår. Man blir totalt förvirrad när man tittar på allt vad som finns att köpa...Kan man få någrar seriösa tips för en motionär utan ambition att tävla med en budget på 15 000 kr? Jag mäter 190 cm/87 kg.

Budget 15 000kr
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Little Stereos tips är klockrent.
>
> Min enda kommentar är att du nog kommer bli
> förbannat nöjd med en
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=1802 för 5000 kr mindre.

+1
Så finns det utrymme kvar att lägga på kringutrustning som spd, skor, och en schysst hjälm mm.
(Om du nu inte redan skaffat skor för spinningen såklart)

Budget 15 000kr
Sant! Att du ska ha mer än cykel för 15 000 kr.

Bra kläder till cykling mer än när det är högsommar kanske underställ och vindjacka och ett par cykelbyxor. ~1500-2000 kr
Cykelskor ~700 kr
Pedaler till skorna ~400 kr
Cykelhjälm ~300-700 kr
Coola glasögon som skymmer sol och håller flugorna borta ur ögonen. Biltema 69kr. Swiss eye 700 kr.

Nu säger jag inte att du behöver köpa allt det på en och samma gång. Men cykelbyxorna är skönt för röven i alla fall. Men tänk 13000 på cykeln och 2000 kr på utrustning nu direkt. Sen kommer kanske pedaler och skor, och sist någon gång i september blir det lite extra kläder?

Hur välmående rygg och vilken terräng du kör är avgörande för om du ska ha en eller två dämpare på cykeln. Jag körde FS innan, har gått över till HT. Stötigt i början, sen kom jag på att 2 bars tryck i vardera däck is the way to go. Men kör du riktigt dum terräng är det ju jobbigt med en HT, det blir så stötigt att man knappt kan trampa. Men hittar du en stig som är lagom kuperad finns ingen bättre känsla en att sitta på en HT...tycker jag.

Budget 15 000kr
Tack för alla snabba inlägg - vilken otroligt fin respons. Canyon mtb verkar populära och man får vänta halva sommaren fast det kanske är värt det. Tror ni en gubbe 190 cm skall ha L eller XL?!

Budget 15 000kr
Kör deras program för måttanpassning. 20 tum borde passa. Provtesta annars lite olika storlekar på stan. Men kolla även top-tube måttet så att inte det varierar för mycket.

Det finns cyklar för snabbare leverans från canyon.

Lyckat till!

Budget 15 000kr
20,5 eller 22 låter vettigt, men prova först en hoj med liknande geomtri.

Är det din första MTB så tror jag inte du märker någon skillnad på FOX eller rockshox dämpare.

Har du frågor om canyon-cyklarna så tycker jag du ska ringa till canyon-sverige då dom har bra support.

Köper du 6.0 (eller någon av de andra instegscyklarna) så kommer du inte bli besviken).

Budget 15 000kr
Jag tycker du ska gå till en bra Cykelhandlare lokalt och köpa cykel där.
1. Du får hjälp med rätt storlek och sittställning.
2. Du får hjälp med service (brukar ingå 2 fria under 1 år).
3. Du får garanti fel åtgärdade direkt om något går sönder.
4. Du får Cykeln omgående, inte efter sommaren.
5. Du gynnar en svensk cykelaffär så vi slipper massa arbetslösa cykelnasare och mekaniker drällande på gatorna som vi andra ska försörja med höjda skatter.

Budget 15 000kr
Jag köpte nyligen en canyon al 6.0, tog en orange för just då var det omgående leverans på den. tog precis en vecka från det att jag lade beställningen tills cyckeln stog hemma i hallen. är hur nöjd som helst.

och jag är 188 cm lång och väger 81 och tog en 20.5 tummare, passar perfekt.

sen var det inte så mycket skruvning för den ovana cyckelmekaren, bara på med hjul, styre och sadel och pumpa dämparen sen vart det en 4 timmars tur=)

Budget 15 000kr
Fråga om det sitter maskinlager i baknavet. Min Cube för samma pengar har något koniskt lager som inte tål vatten/ damm / lera grus och annat som stänker upp. Tror Canyon har ungefär samma spec. 1 gång var 3 vecka får man skruva sönder skitet och rengöra med sprit och sätta ihop lagret igen...

Budget 15 000kr
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Little Stereos tips är klockrent.
>
> Min enda kommentar är att du nog kommer bli
> förbannat nöjd med en
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=1802 för 5000 kr mindre.

Håller fullständigt med, hjälpte en jobbarkompis att köpa en Canyon AL 6.0 han är helnöjd än så länge.
Visserliggen skulle jag lätt hjälpa dej att snickra ihop ett custom-bygge från typ CRC, men det skulle ju ta lite tid...

Sen har du ju alltid en fin fin begagnat marknad här på Happy. Dom flesta som säljer sina cyklar här är ju inga blåbär direkt, så kvalitén och skicket brukar vara väldigt bra. Och skulle du lägga 10tkr på en beg. cykel samt ev. några tusingar på lite nya slitagedelar skulle du ha en cykel som håller läääääänge.

// Larsa :D

Tillbaka
Topp