Budget eller premium - Cykelglasögon med utbytbara linser?

G-funk

Medlem
Hallå hallå!

Ny medlem här :) Efter att läst tråden "bästa cykelglasögonen 2022" återstår fortfarande frågor. Det fanns några goa uppslag och mycket cravings efter ett par premiumbågar med Zeiss-linser... Men i ärlighetens namn. Jag har cyklat runt i mina vanliga solbrillor fram tills nu. Lånade en kompis cykelglasögon (budgetvariant) och insåg att det är en sportig modell som gäller när det ska motioneras. Cyklar till 95% i stadsmiljö och har inget behov av premiumlinser vid motionscykling (prove me wrong?). Förstå mig rätt. Har till vardags, polariserande kvalitetbrillor från Maui Jim. Och det är stor skillnad på linser och linser.

Det här är en jungel. Och det mesta tar ju emot rent stilmässigt.
Här är några jag kikat på..
Dom jag lånade var ett par dhb, tre linser till det otroliga priset 250 kr typ.. svinfula men ändå. Funkar.
Tittade på ett par Siriko K3. Kostar 200 spänn på "rea". Dom verkar ha rea för jämnan och det skickar ju precis den där kvalitetskänslan man vill ha.
600 kr plus frakt med tre linser varav ena linsen fotokromatisk. Ganska snygga för ett par sportiga brillor.
Gillar ju att köpa premium oavsätt vad egentligen och särskilt hållbara produkter som bryr sig om livslängd, klimat- och miljöpåverkan. Kul att suporta svenska märken också. Meeeen att dega 2300 kr tar emot! Trots att det ingår en extra klar zeiss-lins. Sprudlar av köplycka vid tanken på att fodralet är ett Soft case I återvunnen ull, framtagen med Woolpower! Älskar Woolpower. Älskar Jämtland.

Om någon har tips på ett par habila cykelglasögon är jag glad för uppslag och länkar!

Efter ett gäng brillor med utbytbara linser, både premium och budget, har jag kommit fram till att just utbytesmöjligheten är rätt kass.
Även om det är relativt enkelt att göra så tar det 3-5min att göra totalt. Bort med de sittande linserna utan att knäcka något, i med de andra linserna och slutligen diska av eftersom det blir massa fettfläckar från fingrarna.
Jag har istället flera brillor, av både budget och premiummodell, med olika linser.
Titta på köp och sälj, där finns fynd att göra.

Jag kör mina skyttebrillor (Oakley Mframe photochromatic), funkar tillräckligt bra för att inte orka köpa ännu ett par att tappa bort :)
Utbytbara linser ser jag som en fördel då det är relativt enkelt att byta glas när de är för repiga för att fungera bra, och således slippa köpa nytt härke varje gång man slår på arslet.

Kanske inget bra svar för just cykelbrillor, men ändå mina fem cent.

Jag kör alla varianter, dyra/halvdyra, fotokromatiska, fast glas (både ljusa och ordentligt mörka) och utbytbara. Fotokromatiska om ljusförhållanden kan variera. Med stabilt ljusförhållande blir det fasta glas. Det är ytterst sällan jag orkar släpa med mig utbytesglas. De dyra är bättre men det är de som jag har lyckats slarva bort och repa.

Efter ett gäng brillor med utbytbara linser, både premium och budget, har jag kommit fram till att just utbytesmöjligheten är rätt kass.
Även om det är relativt enkelt att göra så tar det 3-5min att göra totalt. Bort med de sittande linserna utan att knäcka något, i med de andra linserna och slutligen diska av eftersom det blir massa fettfläckar från fingrarna.
Jag har istället flera brillor, av både budget och premiummodell, med olika linser.
Titta på köp och sälj, där finns fynd att göra.
För min del byter jag rätt sällan linser. Typiskt cyklar jag när ljusförhållandena är tillräckligt bra för att ha fasta mörka linser. De relativt få gånger jag vet att jag kan behöva cykla i mörker byter jag till fotokromatiska. Då handlar det i regel också om längre turer så tiden för linsbyte i förhållande till totala tiden för turen är låg.

En bidragande orsak är också att jag kör med insatsoptik vilket gör att skulle jag ha olika bågar skulle jag antingen behöva ha flera olika uppsättningar insatsoptik (dyrt) eller flytta insatsoptiken mellan bågarna (då blir det ändå lätt kladdigt på linserna).

Positivt överraskad!
Glasögon är dock slitvara för mig. De blir alltid repiga eller knäckta av någon märklig anledning..
Håller med, glasögonen brukar oftast knäckas ovanför näsan efter ett något år (används vid pendling varje dag). Då tar det ju emot att köpa brillor för 2000kr men å andra sidan, om de håller bättre så? Något par har ju tappats bort också, senast höll det på att hända på väg in på jobbet i veckan.

Jag byter inte heller linser under cykling men gillar att ha tillgång till flera olika glas, helt genomskinliga på pendling under vintern, highvis-glas för längdåkning och mtb höst/vår. Mörka glas för soliga sommardagar. Skulle kunna ha flera olika glasögon men smidigt på resa med olika glas. Väljer glas efter de sämsta ljusförhållanden kan träffa på under rundan..

Kört med Bliz Motion+ senaste åren, ganska billiga, snygga (enligt mig) och fungerar bra. Dock håller de som sagt inte så länge för mig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp