"Budget-high speed-kamera-test"

xtimmyx

Aktiv medlem
Var och köpte mig en liten kompaktkamera kapabel att spela in i 1000fps i fredags som jag nu testat att latja lite med. 1000fps kräver såklart löjligt mycket ljus och blir i väldigt låg upplösning. Men 210 och 420fps är klart användbart i dagsljus, och ser framför allt jävligt ballt ut. :)

(Det ser betydligt bättre ut på min burk än på Youtube för stunden, det står att kvalitén kommer att förbättras om en stund, om ni undrar varför det ser så grymt risigt ut).

Cool! Verkar ju funka kalas även en mulen dag! Någt för Happys testredaktion för att filma dämparfunktionen? :)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope you don't mind....
>
>
> =1

Nej verkligen inte. :)

Ja den kan säkert funka rätt bra till att studera dämpare och liknande. Den är extremt liten. Har inte testat hur väl bilden håller för stötar och liknande än, men tanken är ju att jag ska försöka filma lite Åre/Gesunda-åkning med den nästa säsong iaf om det funkar hyfsat.

xyz-saft skrev:
> Vad heter kameran då?! Du missar ju det
> viktigaste när man, som jag, blir köpsugen!

Det står i infon till Youtube-videon men de flesta lär väl kolla den direkt i tråden nu. :)

Casio Exilim EX-FS10 heter den, kostade 1.500 spänn på Elgiganten. Men det gällde bara över helgen nu.

Jag har en Casio Exilim FH20 (ett par modeller över, en "nästan-systemkamera"), slowmotion är roligt!

Vill gärna slå ett slag för seriebildtagningen också, går att kräma ur 30 fps med den där, vilket är mer än nog! Blir så mycket lättare att fota allt som rör sig, och även porträtt så man slipper blink osv.
Går givetvis att dra ner hastigheten, och dom har en bra funktion för att välja vilka bilder man ska spara, så man slipper fylla minneskortet med 100 mb per "bild".

Nån dag framöver blir det att ta med nån extra lampa och makrofilma lite biljard!
För ljus krävs, måste man ju erkänna :)

xyz-saft skrev:
> Jag kollade på den inbäddade, så jag missade
> det. ;) Hur blir bildkvaliten i övrigt?

Är ingen expert men jag tycker att upp till 420fps blir helt ok i bra ljus. Stillbilder har jag knappt ens testat.

Har tyvärr inte hunnit latja med den så mycket som jag velat pga brist på tid när det varit ljust ute.
Men på den här länken finns lite videos direkt ur kameran i olika upplösningar som man kan kika på:

http://matspointofview.blogspot.com/2009/09/more-casio-exlim-shots.html

Tackar tack vare denna tråd hittade jag 2st inställngar i moben jag inte hittat ännu slowmo visserligen 120 bara men det kan funka. samt fota 10 snabba kort :-)
Båda skall testas på nästa tur.

Tillbaka
Topp