Budget HT i bikepark?

Robinyb

Medlem
Budget HT i bikepark?
Jag har precis köpt mig en Merida big nine 200 HT med luftgaffel som jag tänkte köra lite leder i skogen med och är jättenöjd. Men har upptäckt att den lokala bikeparken ska öppna igen och känner att jag skulle vilja prova på den. Hur långt räcker min cykel i en bikepark? Jag tänkte köpa grövre däck och en dropper post till den innan det är dags. Jag är inte ute efter stora hopp men vill ändå testa lite utför. ?

Bilagor

• IMG_20210907_180242.jpg
    IMG_20210907_180242.jpg
    667.8 KB · Besök: 118
Budget HT i bikepark?
Du behöver ingen dropper för det är förvisso skönt att ha till annan sorts cykling.
Min första gång i lokala bikeparken va på just en liknande cykel, det kommer skaka och studsa men är väldigt roligt.

Mitt tips är att fråga dom lokala åkarna eller dom som sköter liften om tips, vilka nedfarter är lättare? vad kan man rulla över? Finns det något spår som är bra men blir värre längre fram?
Och knäskydd! Inlines eller specefika är min rekomendation, du kommer falla det är oftast lösare mark och hårdare än i skogen.

Va inte rädd för att skrota/krasha det händer oss alla borsta av dej och kör igen ???

Budget HT i bikepark?
Vad kul du kommer ha med nya cykeln!
Du behöver ingen dropper i parken.
Det är mer när du cyklar upp och ner för kullar och berg det behövs tycker jag.
Lås kopplingen på bakväxeln och gör som SIE sa med sadeln. Sen är det upp till dig att anpassa farten.
?

Budget HT i bikepark?
Körde Järvså med en Vitus Sentier i somras, och jag säger nej.

Trodde ju det skulle vara så slätt och fint men det kändes mest obehagligt och jobbigt (jag började med första blå och jobbade mig "ner" i listan men körde bara blå leder). Problemet är väl eg inte underlaget utan hastigheten jag "ville" hålla kombinerat med HT kombinerat med ett underlag som innehöll lite för mycket ojämnheter, det blev inte bra.

Efter först en enkel, sedan en dubbel punka så gav jag upp. Yes, kör med slang.

Jag misstänker dock att man kan vänja sig och tycka det är kul, och jag körde själv och var väl kanske för spänd för att inte skada mig, vad vet jag?

Däremot har jag säsongskort i min lokala backe och där fungerar det bra. Kan eg. inte säga skillnaden förutom att det tar ~40 sekunder att komma ner igen, så man får ju vila mycket...

Budget HT i bikepark?
Körde Järvså med en Vitus Sentier i somras, och jag säger nej.

Trodde ju det skulle vara så slätt och fint men det kändes mest obehagligt och jobbigt (jag började med första blå och jobbade mig "ner" i listan men körde bara blå leder). Problemet är väl eg inte underlaget utan hastigheten jag "ville" hålla kombinerat med HT kombinerat med ett underlag som innehöll lite för mycket ojämnheter, det blev inte bra.

Efter först en enkel, sedan en dubbel punka så gav jag upp. Yes, kör med slang.

Jag misstänker dock att man kan vänja sig och tycka det är kul, och jag körde själv och var väl kanske för spänd för att inte skada mig, vad vet jag?

Däremot har jag säsongskort i min lokala backe och där fungerar det bra. Kan eg. inte säga skillnaden förutom att det tar ~40 sekunder att komma ner igen, så man får ju vila mycket...
I Järvsö (Bergscykel Park) är det väl knappt tillåtet med HT? Står ju på både skyltar och i deras säkerhetsguide att dom endast anser att det passar med DH eller Enduro-cyklar. (Inte ens heldämpade XC cyklar duger) När vi åkte där i juni såg vi visserligen en familj där några av barnen körde HT men dom verkade hålla sig i dom gröna. Skulle absolut inte rekommendera en HT nerför tex Barbro (blå led med mycket hopp) om man inte är väldigt erfaren. VI hyrde ju riktiga DH-cyklar och för oss som var gröna var det en jäkla tur kan jag säga.

Vet inte vilken cykelpark TS har i sin närhet men vissa kan ju absolut funka med HT (men inte Järvsö då). Det beror ju helt på. Men man får ju självklart anpassa farten. Och för en nybörjare är det fullt tillräckligt med gröna och blåa leder. Oavsett vilken cykel man sitter på. Lätt att man lurar sig också och tror att man kan jämföra färgerna i DH-leder med svårighetsgraden på tex skidbackar. Det är en jävla skillnad skulle jag vilja säga. En röd DH-backe kan ju faktiskt vara mer eller mindre livsfarlig för någon som kanske är duktig trailcyklist men testar DH för första gången.

Budget HT i bikepark?
I Järvsö (Bergscykel Park) är det väl knappt tillåtet med HT? Står ju på både skyltar och i deras säkerhetsguide att dom endast anser att det passar med DH eller Enduro-cyklar. (Inte ens heldämpade XC cyklar duger) När vi åkte där i juni såg vi visserligen en familj där några av barnen körde HT men dom verkade hålla sig i dom gröna. Skulle absolut inte rekommendera en HT nerför tex Barbro (blå led med mycket hopp) om man inte är väldigt erfaren. VI hyrde ju riktiga DH-cyklar och för oss som var gröna var det en jäkla tur kan jag säga.

Vet inte vilken cykelpark TS har i sin närhet men vissa kan ju absolut funka med HT (men inte Järvsö då). Det beror ju helt på. Men man får ju självklart anpassa farten. Och för en nybörjare är det fullt tillräckligt med gröna och blåa leder. Oavsett vilken cykel man sitter på. Lätt att man lurar sig också och tror att man kan jämföra färgerna i DH-leder med svårighetsgraden på tex skidbackar. Det är en jävla skillnad skulle jag vilja säga. En röd DH-backe kan ju faktiskt vara mer eller mindre livsfarlig för någon som kanske är duktig trailcyklist men testar DH för första gången.
Ser mig isf som en rebell då jag rätt ofta kör HT i JBP och har dessutom fantastiskt kul.
0A82484C-3252-468F-AB1E-E3390104B2F9.jpeg

Håller sig TS till t.ex Barbro så ska det nog gå bra med den tilltänkta cykeln.

Budget HT i bikepark?
Jag har provat med HT med brant gaffelvinkel i Gesunda. Det största problemet jag upplevde var bromsarna som var alldeles för klena.

Budget HT i bikepark?
Vet inte riktigt hur du kom fram till att jag ville vara fränast genom att visa att man faktiskt kan ha kul på en HT i en bikepark?
Nej du har rätt. Och du är säkert en jätteduktig cyklist så jag betvivlar inte att du både klarar av och har jättekul är Järvsö på din HT. Bara att gratulera. Men jag kan säga (av egen erfarenhet) att jag absolut inte skulle rekommendera en HT i Järvsö om man är nybörjare på DH. Visst går det att ta sig ner men man kommer inte ha särskilt kul. Det är tillräcklig utmaning med riktig DH-cykel där. Men på andra ställen går det självklart att köra HT nerför om man tar det försiktigt. (Jag utgår alltså från att TS, liksom jag, är ny på DH)

Budget HT i bikepark?
Nej du har rätt. Och du är säkert en jätteduktig cyklist så jag betvivlar inte att du både klarar av och har jättekul är Järvsö på din HT. Bara att gratulera. Men jag kan säga (av egen erfarenhet) att jag absolut inte skulle rekommendera en HT i Järvsö om man är nybörjare på DH. Visst går det att ta sig ner men man kommer inte ha särskilt kul. Det är tillräcklig utmaning med riktig DH-cykel där. Men på andra ställen går det självklart att köra HT nerför om man tar det försiktigt. (Jag utgår alltså från att TS, liksom jag, är ny på DH)
så sammanfattningsvis testa och se?

Budget HT i bikepark?
Jag har kört 7 olika parker med HT, blåa, röda, svarta, dubbel och trippel svarta öeder. en vecka i steniga Åre tex, kisas alla linjer mm. Absolut inga problem, speciellt inte om man bara skall testa lite någon dag.

Låt ingen få dig tro att man behöver dyr hojj för att kunna cykla
Tack. Tanken är inte att jag ska köra stora hopp eller dödsdropp heller. Men när möjligheten finns i närheten så kan man ju åka dit, prova och se om man får något Flow. Det känns definitivt som att det är två läger i den här frågan. ?

Budget HT i bikepark?
Fast det måste väl ändå vara upp till cyklisten? Jag började, liksom tjejen, med en HT i Vallåsen och har nästan haft roligare på den än min nuvarande 180/170mm Clash. Krävs betydligt mer bröt och högre hastigheter för att det ska bli lika roligt idag. Barbro är ett lysande exempel på ett maskinbyggt spår som är sjukt kul med en HT. En DH cykel där är.. ja det är en smaksak men sjuk overkill på precis alla sätt och vis.

Så till trådskaparen - Ner med stolpen, på med lite grövre däck och casing & på med skydden så kommer du ha fantastiskt skoj!

Budget HT i bikepark?
Jag säger nä, sett folk göra sjuka saker med 68° ha och sett folk fjanta runt på 62° Ha. Sällan hojjen som

Jag säger nä, sett folk göra sjuka saker med 68° ha och sett folk fjanta runt på 62° Ha. Sällan hojjen som begränsar
När man nördar ner sig på Youtube och forum så börjar man tvivla på gaffelvinkeln medan många tycker att det bara är att köra. Jag får testa helt enkelt ?

Budget HT i bikepark?
Fast det måste väl ändå vara upp till cyklisten? Jag började, liksom tjejen, med en HT i Vallåsen och har nästan haft roligare på den än min nuvarande 180/170mm Clash. Krävs betydligt mer bröt och högre hastigheter för att det ska bli lika roligt idag. Barbro är ett lysande exempel på ett maskinbyggt spår som är sjukt kul med en HT. En DH cykel där är.. ja det är en smaksak men sjuk overkill på precis alla sätt och vis.

Så till trådskaparen - Ner med stolpen, på med lite grövre däck och casing & på med skydden så kommer du ha fantastiskt skoj!
Amen ?

Tillbaka
Topp