Budgetalternativ till Bullit

AND.ers

Aktiv medlem
tror ni att det här kan vara nått?

<http://www.ridemonkey.com/forums/attachment.php?s=69e0848f2a5d7cfaec9d9cdd02bda4f2&attachmentid=68913>

och för 399$ så verkar det vara ett kap. den är ju väldigt lik bullit och har en swinger 6 way.

Jonas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kostar inte bara en Swinger 6-way över 400$
> annars?

jo! :D

Jag började att ducka även innan jag skickade svaret! :D

När det gäller Thomson har jag ett antal beställningar som hölls fortfarande ekonomiskt gisslan tills jag får in pengar från sålda grejer, medan jag väntar 3 leveranser från andra som var ivägskickade för ett par veckor sedan men som har inte kommit ännu.

iMats Skrev:
> Du glömde väl inte att ducka Dane?
> BudgetBullit...
>
> Btw: hur går det med Thomson-prylarna? (Obs!
> Trådnappning)
> ----------------------------
> Proud sponsor of Jomper 2005

Innebär det att jag får vänta pga att min butik inte betalat dig (fast jag gjort det) eller att mina grejer ännu inte har kommit?

Din butik har betalt och dina grejer har inte kommit, men jag räknar med att alla Thomson grejer kommer i mitten av januari.

Vad är 400.00$ i svenska kronor?
Jag räknade och fick ut det till runt 2500kr, jag tyckte inte det stämmde, kan någon hjälpa mig? ;)

Jensa Skrev:
> Vad är 400.00$ i svenska kronor?
> Jag räknade och fick ut det till runt 2500kr, jag
> tyckte inte det stämmde, kan någon hjälpa mig? ;)

Med en kurs på 6.8 blir det 2720:- sek

/Erik

här finns en fin liten grej som man kan använda om man ska handla utomlands och inte orkar räkna själv :).

<http://www2.tullverket.se/kalkylatorn/default.htm>

Gå in och kolla reviews på mtbreview inte lika bra som mba som kanske körde en kortare tid bara. www.mtbr.com/reviews/2003_full_suspension/product_121907.shtml
det kanske är det sämre reviewsen som är de intressanta. men till det priset blir jag sugen på en också.

Ja, det är sant, två som gnäller på Supergo och en som tyckte baktriangeln på modellen från -03 var flexig. Helt klart så att dom 14 andra inte har en aning om vad dom sysslar med.

Det var ju en tok som hade V-hejdare på den cykeln, usch och fy! Ghosthojarna är ju tokbilliga dom också, en med xtr, fox och dt dämp och hjul för 35000, som hittat. Det blir nog ett litet spöke på nästa cykel.

Nu är den beställd!

Jag halvimpulsköpte en Weyless 67 ram, aldrig fel med ett komplement till hardtailen. Jag tänker köpa en MARZOCCHI Z1 Freeride 2003 för € 279 eftersom det är ett bra pris och Leo säger att det funkar bra på orginalet (bullit). Hur gör jag för att smidigast/billigast få till det med resten av grejorna? Ngt tips på buildkit eller ställe som har bra pris på ett helt kit? Jag har bra hjul, skivbroms fram och inte så mkt mer om jag vill kunna fortsätta använda min HT.

Jag ser fram emot en massa tips!

/Tord

Tordnado: Lättast/billigast är att plocka ihop lite delar hos någon nätbutik, Chainreactioncycles eller någon av de mer kända tyska affärerna. Hela kit går att köpa också, men då du inte behöves frambroms och hjul så köp "halvkit" utan nav och bromsar. Grattis till fyndet, återstår att se om det lever upp till originalets prestanda. :-) Roligare cykel än Bullit + Z1 är svårt att hitta, om man vill ha något som håller för allt och ändå fungerar som skogshoj.

/Leo

Originalet, Santa Cruz Bullit ram, väger 4.15kg med bakdämparen, strl L. Troligtvis är det någorlunda samma vikt på kopian, som förövrigt är väldigt lik om man tittar på baksvingen. Det som skiljer troligtvis är materialet, lager och svetsar.

/Leo

Jag har bett S-tec att ge mig en deal på ett byggkitt med allt som behövs, andra byggkit jag hittat har ju inte styrlager sadelstolpe, styre, styrtapp, sadel m.m. Det blir dyrt att handla alla dessa delar separat. S-tec bygger ju egna cyklar på kända ramar så jag frågade vad dom skulle ha för ett kit liknande det dom har på Giant VT. Hoppas dom kan ge mig en bra deal...

/Tord

Angående S-tec väntar jag på ett paket därifrån. Tyskarna brukar vara snabba på att skicka grejer men det verkar vara något vajsing här. När jag inte hade fått något förra måndagen skickade jag ett mail, svaret var att de skickat veckan innan. Det är nu alltså två veckor sedan och fortfarande inget paket framme. Beställningen gjordes ca. 8-9 december.
Fördelen med S-tec är väl att de har mycket bra priser. Det vore trevligt om dom kunde leverera också :(

Fick också vänta en stund på mina grejer ifrån S-tec, förklaringen var att det var strul med Tyska posten men grejerna dök upp till slut. Men med dom priserna är det väl värt att vänta lite...

iMats Skrev:
> Angående S-tec väntar jag på ett paket därifrån.
> Tyskarna brukar vara snabba på att skicka grejer
> men det verkar vara något vajsing här.

H&S undantaget tycker jag tyskarna verkar ta god tid på sig med paket. Runt tre veckor är inte ovanligt.

Ok, det är just H&S jag skickat efter från tidigare. Har fått uppfattningen att tyskarna brukar vara snabba. Nåja, i mitt fall är det inte hela världen heller just nu. Saknar även styrstam och sadelstolpe som också tar längre tid på sig än beräknat (annan lev.). Det är ganska frustrerande att ha den ramen jag suktat efter i över ett år stående här och sedan inget att klä på den. Jag vill ju ut och cykla...

På tal om tyska nätaffärer, håll er långt borta från Bike Mailorder.de. Jag fick vänta på en(!) framaxel i 55 dagar innan den kom till slut...

/Leo

Jag har fått offerten från S-tec för 1019 Euro plus frakt:

"Marzocchi Z 1 Freeride 03 130mm
Ritchey Comp stem
Ritchey Comp handlebar
Ritchey Comp seatpost
Selle C 2 saddle
Magura Louise FR disc front and rear.
XT group complete
cables and spacer and grips.

best regards S-TEC"

Shyssta bromsar och XT men Ritchey Comp känns inte så spännande fast det säkert är prisvärt. Gaffeln ska ju också vara bra men egentligen lite för kort. (LEO hur stor skillnad känner du på din nya 150 och den gamla 130?) Jag frågade också vad lx 2005 kostar men jag har inte fått svar och jag är inte säker på att det finns lösa växelreglage till den serien.

Vad tycker ni proffs?

/Tord

Tordnado: Vet ej än, då jag bara har monterat min nya Z1 Fr1 150mm på Bulliten, inte kört den än. :-) Den gamla Z1 -03 130:an är däremot helt underbar, passade verkligen fint på Bullit! Nu passar den fint på vintercykeln istället <http://leo.happymtb.org/041030/100_0016.jpg>

Troligtvis känner man ingen skillnad, förutom att det är 20mm extra slaglängd. Får du bara bra pris på -03:an så slå till, den gaffeln är så bra att den är ett otroligt fynd för lägre pris än fullpris!

/leo

Tordnado Skrev:

> Vad tycker ni proffs?

Hehe, proffs... nä, tror inte det, inte jag i alla fall. Priset är nog inget fel på, drygt 9000:- för det paketet är nog inget att klaga på. Bromsarna tillhör bland de bättre och gaffeln ska väl vara trevlig. Däremot vet jag inte riktigt hur Ritchey comp står sig, pro och/eller wcs versionerna brukar få ganska bra i tester.

/Mats - som fortfarande väntar på leverans från S-tec...

Ritchey Comp är vettigt, men jag har haft problem med en sadelstolpe, fästet vägrar att hålla fast sadeln, hur hårt man än drar. Min är visserligen en 03:a, i bästa fall.

bobanovic Skrev:
> Ritchey Comp är vettigt, men jag har haft problem
> med en sadelstolpe, fästet vägrar att hålla fast
> sadeln, hur hårt man än drar.

Det tycker inte jag låter så vettigt... ;)

Uppdatering!

SuperPoo har supit bort min order och en annan kille här på forumet verkar heller inte ha fått igenom sin order så det verkar som man kan glömma ramen som verkade så trevlig.

Tack för tipsen ändå!

/Tord

Tillbaka
Topp