budgetkonvertering: Shimano > SRAM

Hej!

Jag funderar på att konvertera min räser som nu har Shimano 105 och FSA Gossamer Compact vevparti till SRAM Force/Red. Frågan är vilka delar jag måste byta, och vilka jag kan låta sitta kvar. En komplett grupp går ju loss på en slant, och det vore fint att komma lite billigare undan.

Enligt Google går åsikterna lite isär kring vad som funkar. De komponenter jag vet att jag måste byta är bakre växelförare samt växelhandtag, men kanske även främre växelförare? Kan jag behålla vevpartiet? Vissa menar att man skall byta allt (tom kedja) men andra hävdar att det räcker med bara rear derailleur och handtag.

Tack på förhand!

Det bör räcka så ja.

Men om du funderat på att gå hela vägen till senaste 10-delade Red så var ju en av de stora nyheterna med den gruppen Yaw-framväxeln. Dock så vet jag inte hur mycket av den fantastiska växlingen som går förlorad om man inte har matchande kedjeringar. Specialized till exempel fick det aldrig att fungera tillfredsställande, vilket är anledningen att deras värstinghojar med det egna S-Works vevpartiet fortfarande har Srams kedjeringar när de skeppas med Red...

Vet inte hur stora prisskillnaderna är mellan de olika generationerna och modellerna nu. Ergonomin i de allra senaste Red-reglagen var en klar förbättring, men om det är värt den antagligen markant högre kostnaden är svårt att avgöra. Jag hade nog aldrig köpt en äldre generation av Red (den som säljs som Black Edition) idag i alla fall, med tanke på att senaste 10-delade Force fick alla dess funktioner men till ett lägre pris.

Edit: Vilken version av 105 har du? Såg nu att 105 5700 hade uppdaterats till att dra lika mycket bromsvajer som Ultegra 6700+ och Dura-Ace 7900+ medan ration hos alla Sram är som äldre Shimano.

Senast ändrad:
Reglage, vajrar med höljen och bakväxeln är vad du behöver byta som minimum. Kör själv med Red grupp, DA kedja och kassett plus Rotor klingor och det är inga kompabilitetsproblem öht. Välkommen till den ljusa sidan :)

Daddylongleg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang. Yaw, så har ju även force den funktionen, om jag
> läsern rätt på Sram:s hemsida.
> http://www.sram.com/sram/road/products/sram-force-
> 22-front-derailleur

Force 22 har det ja men då blir det till att också byta kassett, kedja och eventuellt även hjul beroende på hur din frihub ser ut...

Tillbaka
Topp