Budgettakräcke till en BMW i4?

glitch

Aktiv medlem
Frun har en i4 som förmånsbil för tillfället. Oklart hur länge just den blir kvar i familjen så jag vill inte plöja ner en massa pengar på tillbehör till den - men vi ska på semesterresa med den i sommar och jag vill få med mig en cykel.
Då vi är fyra i bilen är det inte ett alternativ att fälla, och smartskaftet som specade bilen missade dragkroken (obs! inte min fru :) ).

Återstår då takräcke för fix point montering. Har försökt googla lite efter ställen man eventuellt kan hyra men det verkar skralt.
Hittade detta på tyska ebay som skickas från Polen så goda chanser att de kan posta till Sverige:

Men man är ju lite skeptisk.....samtidigt vill inte lägga 4 lax för ett thule räcke som kanske bara ska användas ett par tre gånger.

Har ett äldre Thule Wing Bar som det finns "fixpoint" kit till (kollade upp då vi har en saab 9-3 också, men hur pass universell är den standarden? Min lilla erfarenhet av takräcken är att varenda bilmodell ska ha en egen lösning.

Vad säger happy?

Oftast är det två prylar utöver själva ”baren” som behövs till Thule räcken, se t.ex. här för i4. Dvs man ska ha tur om det är nåt mer än ”baren” som går att återanvända.
Men är väl bara att kolla Thules tabeller/räckesväljare och hoppas på tur.

Ibland kan det ju räcka med att köpa själva kit-satsen för att sätta fast räcket i bilen, men det gäller att räcket har rätt bredd för din bil. Väldig djungel det här med takräcken, tom inom samma märke är de vanligt att monteringen ändras mellan generationer.

Varför har man inte en standard? Eller jag vet väl svaret på den frågan iof. Men det finns ju saker som man lyckas ena sig om, isofix t ex.

1300 kr inkl frakt.
Rätt enkel konstruktion men ser ut att göra jobbet. Återstår att se hur mycket det låter / påverkar räckvidden.

IMG_20250726_085851.webpIMG_20250726_090047.webpIMG_20250726_090109.webpIMG_20250726_090114.webp

Tillbaka
Topp