Budgivning på angivet pris i annons

joco

Ny medlem
Hej!

Det är ju som ni säkert känner till bra drag på cykelmarknaden just nu. Jag hittade en cykel till min dotter på köp/sälj här på Happyride som skulle passa bra. Cykeln hade ett utsatt pris i annonsen och jag var först med att kontakta säljaren. Jag bor dessutom nära så jag kunde komma förbi och kika bara någon timme senare. En halvtimma innan jag skulle komma och titta meddelar säljaren att priset nu är högre och att jag måste buda över detta om jag vill ha cykeln. Jag kanske är gammeldags, men tyckte det kändes lite oskönt så jag hoppade över affär. Kan ju förstå att säljaren vill ha ut så mycket som möjligt för sin cykel, men tycker nog att det ska framgå i annonsen om det är högsta bud som gäller eller angivet pris. Vad tycker ni, det är väl kanske bara att gilla läget att det är säljarens marknad just nu?

efj

Aktiv medlem
Hänger i mina ögon helt på om ni kom överens om att du köpt den. Överens om affär? Då brukar jag swisha en hundring.

Hade ni bara kommit överens om att du skulle komma och kika, och säljaren därefter fått ett högre bud? Då ser jag det inte som så märkvärdigt att säljaren accepterar det högre budet.

Är väl upp till säljaren tycker jag. Själv brukar jag sälja till första som är intresserad till angivet pris men skulle jag få ett högre bud från någon annan hade det nog berott på pryl och pris.

Berk

Aktiv medlem
Hänger i mina ögon helt på om ni kom överens om att du köpt den. Överens om affär? Då brukar jag swisha en hundring.

Hade ni bara kommit överens om att du skulle komma och kika, och säljaren därefter fått ett högre bud? Då ser jag det inte som så märkvärdigt att säljaren accepterar det högre budet.

Precis. Det är väl så det kan funka.

Jag tyckte först att det sista var orimligt. Men efter man har försökt att sälja något själva och har haft flera spekulanter som säger att dom kommer förbi ikväll för att hämta, men dom inte kommer (för att dom har köpt något annat annanstans (och inte berättar om det)), vet man att det ofta inte funkar att bara "vara överens".

K

Aktiv medlem
Att försöka förhandla upp priset håller jag med om är oskönt. Sen om det är rätt eller fel 🤷🏼‍♂️

det är lite komplicerat med att sälja beggat ibland, några som hör av sig köper medans andra prutat och dyker sen inte upp.
Jag förstår att man inte håller en vara, men jag skulle själv inte försöka lyfta priset. Där går min heder iaf.

Berk

Aktiv medlem
Att försöka förhandla upp priset håller jag med om är oskönt. Sen om det är rätt eller fel 🤷🏼‍♂️

det är lite komplicerat med att sälja beggat ibland, några som hör av sig köper medans andra prutat och dyker sen inte upp.
Jag förstår att man inte håller en vara, men jag skulle själv inte försöka lyfta priset. Där går min heder iaf.

Jag skulle inte aktivt försöka det (utan att skriva i annonsen), men om man säger att man redan har en köpare kan nya spekulanten själva bjuda mer. Frågan är vad man gör då.

Men det är väl att kräva/föreslår en handpenning så det är klart för alla att det finns en överenskommelse.

jonte987

Aktiv medlem
Sitter killen i bilen så kan man kanske lugna sig tills han tittat på grejorna.
Annars får man vara tydlig med att man inte håller grejorna på okvantifierat intresse.

InTheZone

Aktiv medlem
Vinns ju många velingar som budar och sedan inte kommer också. De budar på ditt och datt, sedan försvinner de eller skriver "jag hittade något annat".

Om man som köpare ringer först, och sedan också är först på plats med pengar i handen är det extremt dålig sed av säljaren att inte sälja till utsatt pris. I så fall får det extremt tydligt framgå i annonsen att det är auktion där högsta bud vinner, helst bör man då också ange en stopptid.

InTheZone

Aktiv medlem
Jag svarade först och var på väg i bilen...under tiden fick han ett bud på telefon.

Normalfallet i "gamla Sverige" är ju att man säljer till utsatt pris, eller lägre om det finns anledning att pruta. Kommer någon och budar över säger man som säljare att "jag är ledsen, men jag har redan en köpare som ska komma om 30 min. Jag kan återkomma om han inte dyker upp". Hur normalfallet i "Nya Sverige" är vet jag inte.

Berk

Aktiv medlem
Jag svarade först och var på väg i bilen...under tiden fick han ett bud på telefon.

Om du har sagt att du var på väg låter det orimligt. Men som sagt, kom överens om en handpenning nästa gång, då är det klart för alla att det inte är ok att sälja till någon annan, även om den bjuder mer.

Berk

Aktiv medlem
Om jag får ha fördomar så skulle jag påstå att det går ärligare till med gubbar.
Jag känner ingen vad jag vet i min generation som inte står för sitt ord i affärer.
Kidsen verkar inte bry sig....

Gränsen för gubbar kanske går efter barn har blivit större, då skulle det kunna stämma. Minns inte om det var 3 eller 4 spekulanter som sade att dom skulle komma att hämta en barnsits på eftermiddagen eller kvällen, men dom kam inte ...

jansson99

Moderator
Forumvärd
Normalfallet i "gamla Sverige" är ju att man säljer till utsatt pris, eller lägre om det finns anledning att pruta. Kommer någon och budar över säger man som säljare att "jag är ledsen, men jag har redan en köpare som ska komma om 30 min. Jag kan återkomma om han inte dyker upp". Hur normalfallet i "Nya Sverige" är vet jag inte.
Jag satt och funderade på vad du menade med "nya Sverige" men så såg jag vad Mahurhin2 skrev och nu fattar jag att det måste vara Kidsen du menar!

Manurhin2

Aktiv medlem
Gränsen för gubbar kanske går efter barn har blivit större, då skulle det kunna stämma. Minns inte om det var 3 eller 4 spekulanter som sade att dom skulle komma att hämta en barnsits på eftermiddagen eller kvällen, men dom kam inte ...
Ja, du får vänta till du har barn mellan 20 och 34😉

Edit: sladdisen är visst 20😂

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Jag hade lite prylar ute på en ”Bortskänkes”-annons härom året. Jag sa åt den som först hörde av sig att han var tvungen att hämta prylarna rätt omgående då det var flera som skickat meddelande efter honom. Innan han hunnit komma och hämta prylarna hade jag blivit idiotförklarad av en tomte som ringde och ville betala för prylarna. Tydligen gick det inte att förstå att jag tackade nej till de 1500:- som han erbjöd, med motiveringen att någon annan var före.

Först är först och more is more gaddämmit!

Berk

Aktiv medlem
Jag hade lite prylar ute på en ”Bortskänkes”-annons härom året. Jag sa åt den som först hörde av sig att han var tvungen att hämta prylarna rätt omgående då det var flera som skickat meddelande efter honom. Innan han hunnit komma och hämta prylarna hade jag blivit idiotförklarad av en tomte som ringde och ville betala för prylarna. Tydligen gick det inte att förstå att jag tackade nej till de 1500:- som han erbjöd, med motiveringen att någon annan var före.

Först är först och more is more gaddämmit!

Men kam den som först hörde av sig verkligen hämta prylarna eller sitter du fortfarande med skiten i förrådet?

Tomcat1

Aktiv medlem
Har mestadels sålt till högstbjudande såvida jag inte lovat någon som första tjing eller så.
Lagen är tämligen oskriven och risk finns alltid att några högre "bud" inte finns.

Lars.E

Aktiv medlem

Du skriver i första inlägget att du "kunde komma förbi och kika"...
En annan kund ringer och säger att han vill köpa cykeln (dessutom till ett högre pris).
Hade det varit jag som sålt så hade jag nog ringt dig och kollat läget innan jag bestämt hur jag gjort med affären.
Hade du vid första kontakt med säljaren uttryckt dig i stil med "Jag köper cykeln om den är som du beskriver den. Jag kommer om en timme", så hade du haft första ching och den andra kunden fått ställa sig på kö trots att han lagt ett högre bud (men hade budet varit så mycket högre att det gjort betydande skillnad för min privatekonomi så hade jag nog sålt min själ och tagit budet, men jag har svårt att se en sådan summa i en barncykel).
En som bara sagt att han vill "komma förbi och kika" ser inte jag som ny ägare till varan.
Så... Det hade gjort skillnad på hur du uttryckt dig om det var mig du ville göra affär med.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Svårt tycker jag. Har varit på väg att hämta en båt till utsatt pris och säljaren ringer och meddelar att den är såld.

Å andra sidan så har jag haft budgivning på en bil jag satte ut till uppenbarligen för lågt pris, men då var jag tydlig med det innan någon var på väg att komma och titta att det fanns andra köpare som var beredda att betala mer än utsatt pris.

InTheZone

Aktiv medlem
En annan grej som är svår är väl om man prutar på telefonen innan man sett prylen men inte lägger handpenning. Lite såhär:

Köpare1: Hej jag vill köpa varan om jag får den för 450kr istället för 500kr.
Säljare: Ja, det kanske går bra. Kom förbi så får vi se.
Köpare2: Dyker upp på plats innan Köpare1 och betalar 475kr.
Köpare1: Varför sålde du varan innan jag kom? Vi sa ju 450kr på telefon!

Säljaren har som jag ser det inte gjort något fel här. Ingen handpenning fanns utan bara en lös överkommelse om att 450kr kanske var ok om Köpare1 faktiskt dök upp på plats.

Köpare1 tror att de är överens om en "deal", men säljaren har egentligen bara gått med på att kanske sälja för 450kr om personen faktiskt dyker upp på plats.

Senast ändrad:

Vernersson

Aktiv medlem
Anekdot från mitt senaste säljäventyr.

Annonserade ut en DH med ett skitlass av tillbehör/reservdelar.
Satte ett pris som jag visste att jag skulle få hela kittet sålt för på ett bräde just bara för att slippa en utdragen process.

Ett antal spekulanter (6-7st) hörde av sig varav en (kallad spekulant 1) som mkt snabbt "bokade" en titt på prylarna.
Spekulant 1 hade c:a 33 mil att åka och jag hade lovat honom att få första tjing på prylarna.

Spekulant 3 messar och vill komma & kolla innan spekulant 1, jag meddelar att jag har lovat spekulant 1 men att jag hör av mig om prylarna finns kvar efter spekulant 1 har kikat, då får jag ett svinsurt svar från spekulant 3 om att jag var en trist jävel som inte ville låta honom kolla först och därmed få första tjing på prylarna.

Personligen undrar jag hur spekulant 3 själv hade reagerat om han i sin tur hade blivit blåst på en utlovad titt och därmed potentiell affär...

Behöver jag ens säga att jag extremt sällan varesig köper eller säljer saker på K&S?
Pallar inte folks jävla jiddrande och "vad är ditt bästa pris?"

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag brukar, när jag prissatt ngt fel så flera hör av sig med en gång, svara spekulant 1 och ge den rimlig tid( några timmar, högst en dag)att betala el lägga handpenning el titta om han bor i närheten innan jag svarar nr 2. Osv.
Slipper man allt jidder.

Man kan ju också informera om högre bud för att köpare nr 1 ska inse att ev prutmån är högst begränsad. Är skillnaden mellan bud och utropat pris hade jag nog syftat till att pruta upp priset något men inte nödvändigtvis till högre bud.

man kan ju vara lite skön som köpare också och erbjuda att matcha budet om man tycker det känns rimligt. Om säljaren inte riktigt förstått varans värde men sen blivit varse pga många bud kan det ju vara lite fint.

dustiekaltman

Aktiv medlem
Var med om exakt samma sak när jag skulle köpa min första mtb. Oskönt men upp till säljaren. Jag köpte en ny och roligare istället.
Givetvis knöt jag handen i fickan och hoppades på att hen fick cykeln såld till lägre än utropspris i slutändan

joco

Ny medlem
Ja det gäller att slå till direkt...men jag är av den gamla skolan och ville se cykeln först. Som sagt tidigare så var jag den första som hörde av sig och tänkte att jag gör affär på plats eftersom jag har så nära (säljaren skrev även i annonsen att han prioriterade de som bodde nära). Säljaren informerade mig nån timma efter jag ringt att det var ett par till som var intresserade och att de skulle komma senare på kvällen. Jag svarade då att jag kommer på en gång, men fick ingen respons...gjorde då lite andra ärenden innan han ringde tillbaka och bekräftade att jag kunde komma. När jag var på väg dit fick jag sms om att priset gått upp, då valde jag att kliva av.

Visst, jag kunde swishat en handpenning, men risken är att det blivit ännu mer komplicerat om överenskommet totalpris inte framgått tydligt.

Inte mycket att göra något åt, ville bara lufta det lite här för att se hur andra tänker. Kan vara bra att veta för framtida affärer.

För övrigt var det ingen barncykel, min dotter är 12år och 165cm så det var en liten vuxencykel för över 10k....en sån affär gör jag gärna på plats. Som förälder kanske jag är lite partisk, men när det gäller grejer till barn tycker jag att det känns lite risigare när man "strular" så här.

IM

Aktiv medlem
Avtalslagen är en relativt enkel lag, bland annat därför att den skall kunna förstås och tillämpas av merparten av oss medborgare. Det är avtalslagen som skall tillämpas när avtal ingås. Exempelvis vid köp av en begagnad vara.

Avtalslagen har en tydlig formalia som skall uppfyllas för att ett avtal skall vara ingånget (läs: utbjuden vara sant accept).

Utifrån din beskrivning är min slutsats att i) du inte har varit tillräckligt tydlig med din avsikt att köpa varan (utan enbart att titta på den; ett tillägg om att du köper den för detutsatta priset om den motsvarar beskrivningen hade antagligen förändrat ditt läge till din fördel) i din första kontakt med säljaren och därför inte kan hävda att ett avtal har ingåtts samt ii) köparen har uppträtt affärsetiskt tvivelaktigt och att jag, precis som du, hade avstått att göra affärer med personen i fråga.

Det är mycket möjligt att jag har fel, det beror ju som sagt på hur ni har uttryckt er när ni har haft kontakt. Om det är till någon tröst är min erfarenhet att det är klokt att göra affärer med ärliga och seriösa människor. Denna säljare förefaller (med reservation för att jag enbart tagit del av ena partens version) falla utanför den ramen.

Ytterligare en parameter som är värd att beakta är den som flera andra varit inne på: oseriösa köpare. Det finns en och annan sådan här på k&s då och då vilket i vissa fall säkerligen avspeglar sig i ett dåligt upprättande från säljare som råkat ut för det mer än en gång.
Min bestämda uppfattning är dock att man som säljare skall hantera det genom att vara mycket tydlig i din annonsering samt i sin kommunikation med potentiella köpare, snarare än att hänfalla åt bristande affärsetik.

Förslag på matnyttig läsning: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-avtal-och-andra-rattshandlingar_sfs-1915-218

DarthVidar

Aktiv medlem
För mig känns det rätt självklart att man som säljare bör sätta ett pris som man kan leva med, kanske något mer ifall man vill krama ut så mycket pengar som möjligt och/eller så att folk får pruta lite. Att inte göra det känns rätt korkat.

Med det sagt tycker jag alltid att det är svårt att prissätta prylar. Ibland har jag satt ett medvetet lågt pris när jag sålt en cykel eftersom jag inte trott att jag skulle bli av med skiten annars. Då har det i vissa fall rasat in intressenter vilket såklart väckt tanken kring ifall priset var för lågt eller bara precis rätt.

Skulle det komma någon och erbjuda ett högre pris i ett sådant läge så förstår jag att det kännas lockande att gå med på det. Jag tycker dock att det måste finnas en uns av nån jäkla anständighet här i världen och skulle personligen aldrig ta erbjudandet om högre pris ifall jag redan hade en överenskommelse med någon som skulle komma och kolla på cykeln/prylen i närtid. Dock har jag som regel att den som betalar först är den som får cykeln/prylen (sen gör jag vissa avsteg ifrån denna princip emellanåt, när folk har långt att resa osv.). Och det är jag alltid tydlig med.

Vad gäller att bli erbjuden ett högre pris för övrigt så finns det ju vissa som har som strategi att erbjuda ett högre pris än det som finns i annonsen för att få första tjing och sedan pruta när hen väl är på plats (kanske vanligare i bilsammanhang). Sådana borde det vara skottpengar på!

kais01

Aktiv medlem
att sälja kan vara jobbigare process än att köpa. och sedan risk för jidder och tomtar. även om man säljer på auktion. och då tillkommer besvär att packa och skicka. sällan värt det.

sätter ett pris jag kan leva med och betar av intressenterna i den ordning de hör av sig. besvarar gärna frågor, men sätter värde på att köparen vet vad den vill och är allmänt trevlig. tar gärna med mig grejorna för gratis leverans, och brukar passa på att sälja när jag ändå skall iväg åt något håll, och anger det i annonsen.

hör ingen av sig brukar jag höja priset. marginellt, men ändå höja. då brukar det komma det köpare ut ur garderoberna:)

ts råkade som köpare ut för djungelns lag så som den visar sitt ansikte när snåla tölpar är i farten som säljare. inget sas formellt fel är begånget av säljaren. men tölpigt var det. och milersättning för den påbörjade resan vore fullt rimligt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer